Více než 90 procent ojetých vozidel prodávaných v České republice mimo autobazary má nějakou vadu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: CarTrax - Foto: Pavel Srp - 7. 2. 2022


Více než 90 procent ojetých vozidel prodávaných v České republice mimo autobazary má nějakou vadu. O té však ví pouze necelá třetina kupujících. Ostatním zájemcům zůstane případná závada na vozidle utajena. Vyplývá to ze statistik společnosti CarTrax, která na českém trhu provádí fyzické kontroly ojetých vozidel.

Podle neoficiálních statistik se v České republice každoročně prodá mimo autobazary až 300 tisíc ojetých vozidel. Velmi často to jsou vozy dovezené ze zahraničí ve stáří 10 let a více, a dále vozy, které se jejich majitelé pokoušeli neúspěšně prodat v nějakém autobazaru.

Přečtěte si také:  Prověření ojetého auta před koupí

„Měsíčně zkontrolujeme přibližně stovku ojetých vozidel po celé České republice,“ říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax a pokračuje: „Téměř 90 procent z nich má nějakou vadu, přičemž dvě třetiny potencionálních kupců nebyly na takové závady původním majitelem vůbec upozorněny.“ Podle Foltýna si tak ojetý vůz s nějakou skrytou vadou může tzv. „na ulici“ každoročně koupit až 200 tisíc zákazníků.

Nedostatek ojetých vozů žene ceny vzhůru. Za co jste před pandemií koupili nové auto, získáte dnes jen lepší ojetinu

Mezi nejčastější závady, o kterých nebyl zájemce o vozidlo informován, patří*:

  1. Vozidlo opraveno po dopravní nehodě (82 % případů)
  2. Nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic (67 % případů)
  3. Závada na brzdovém systému (49 % případů)
  4. Přetočené tachometry (dle systému carVertical) (26 % případů)
  5. Závada na elektronice (22 % případů)

V CarTrax Pointech si zákazníci nechávají nejčastěji prověřit tyto vozy*:

  1. Škoda Octavia – 33 %
  2. Ford Focus – 21 %
  3. Hyundai i30 – 17 %
  4. Škoda Fabia – 15 %
  5. Hyundai Tucson – 5 %
Přečtěte si také:  Už při koupi ojetého vozu je třeba myslet i na jeho případný prodej

S ohledem na současnou situaci na sekundárním trhu s automobily se dá očekávat, že poptávka po fyzickém prověřování ojetin i nadále poroste. „Nové vozy dramaticky zdražují, což se pochopitelně promítá i do cen na trhu s ojetinami,“ říká Foltýn a dodává: „Na český trh se navíc ze zahraničí dostávají velmi staré vozy bez servisní historie, které se potom v inzerci velmi často tváří jako auta s malým počtem ujetých kilometrů a bez závad. Nákup takového vozu samozřejmě nemusí být špatným krokem. Důkladná datová a fyzická prověrka takového vozu, která zabere jenom pár desítek minut, by však měla být základním úkonem, který každý zájemce o ojetinu ještě před jejím nákupem udělá.“


*Statistika ze vzorku 400 vozidel prověřených v systému CarTrax

Štítky: , , , , ,

1 názor na “Více než 90 procent ojetých vozidel prodávaných v České republice mimo autobazary má nějakou vadu”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek