Veterány a historická auta vypouští méně emisí než nejnovější elektromobily. Důvod je prostý

Od Anina Russová | Zdroj: Footman James - Foto: Pavel Srp - 22. 6. 2022 0

Asi nikomu ještě neušla informace o tom, že Evropská unie od roku 2035 zakáže prodej nových aut se spalovacím motorem. Důvodem je snaha o snížení emisí. Dle všeho by se tento zákaz zatím neměl týkat ojetin, ale snad ani historických aut a veteránů. Jak totiž ukázala nejnovější studie, právě taková auta vypouští do ovzduší méně emisí, než nejnovější elektromobily a hybridy.

Studii má na svědomí pojišťovací společnost Footman James, která se mimo jiné zaměřuje na pojištění právě klasických aut. A výsledky mohou pro někoho být velmi překvapivé. Vyplývá z nich, že klasická auta jsou pro ovzduší emisně minimálně škodlivá. Specialisté Footman James zjistili, že průměrný klasický vůz vypustí ve Velké Británii během jednoho roku asi 563 kg CO2. Což je naprosté minimum. A důvod? Vlastně poměrně logický. Klasická auta jezdí jen málo, většinou o víkendech, a to ještě musí být hezké počasí. Průměrně taková auta ujedou ročně ve Velké Británii asi 1931 kilometrů.

Přečtěte si také:  V České republice je nové pojištění pro veterány. Určeno je pro auta starší 25 let i bez historické testace

Oproti tomu standardní auta, včetně elektromobilů, stojí za tunami CO2. A to ani nemusí vyjet z továrny. Například Polestar 2, přímý konkurent Tesly Model 3, vyprodukuje 26 tun CO2 ještě před tím, než opustí brány továrny. A to jde o „emisně čisté“ auto. Průměrnému klasickému autu zabere 46 let, než dosáhne této hodnoty. Ostatně, Volvo, které stojí za značkou Polestar, přiznalo, že výroba tohoto elektromobilu vyprodukuje o 70 % více emisí než jeho ekvivalent se spalovacím motorem. Ovšem to, co potřebuje Polestar k výrobě, pak svým způsobem dožene provozem.

Máte doma jeden z těchto youngtimerů? Rozhodně jej neprodávejte, jeho cena poroste

„Je snadné automaticky předpokládat, že klasická auta napáchají v ovzduší větší škody. To kvůli jejich starým a méně ekologickým motorům. Jenomže výsledky naší studie ukazují, že to tak není. Je to z velké míry o tom, jak jsou auta udržována a jak jsou používána. Je tedy jasné, že i když se moderní a elektrická auta mohou jevit jako záchrana pro planetu, reálným problémem jsou dopady jejich výroby,“ řekl David Bond, výkonný ředitel Footman James.