Tolik změn, kolik se na nás motoristy chystá už za pár dnů tu dlouho nebylo. Zvykat si budeme muset na nový bodový systém, to, že u sebe už nebudeme muset vozit doklady, ale i na novinky týkající se povinného ručení.
Dálniční známky 2024
Asi každý už slyšel, že dálniční známky zdraží. Pravda je to ale jen napůl. Zdraží roční kupon, který od 1. března příštího roku bude stát 2300 Kč, což odpovídá navýšení o inflaci za deset let, kdy se poplatek neměnil. Desetidenní a měsíční známky naopak zlevní na 270 Kč, respektive 430 Kč. K tomu všemu dostanou motoristé možnost si pořídit i jednodenní známku, jejíž cena byla evropskou směrnicí stanovena na 200 Kč.
Nové dopravní značky
Od 1. ledna se na českých silnicích začneme setkávat s novými dopravními značkami. Ty budou označovat sdílené zóny, které by měly pomoci optimálně využít veřejný prostor v dopravních uzlech. Nová značka P+D bude označovat parkoviště pro ty, kteří zaparkují vůz a pokračují jako spolujezdci v jiném autě. Seznámíme se také se značkou s piktogram e-auta a e-koloběžky, která označuje místo pro dobíjení, ale také se značkou upozorňující na nedostatečný průjezdný profil vozovky.
Na silnicích se v příštím roce začnou objevovat nové dopravní značky
Méně administrativy
Ministerstvo dopravy se s novým rokem rozhodlo, že řidičům mírně uleví na administrativě. V průběhu ledna proto zavede elektronické podání žádostí o změny v Registru silničních vozidel. Podle resortu dopravy má jít o zjednodušení procesu zápisu změny vlastníka či provozovatele vozidla. Online půjde registrovat i nové auto.
Spolu s tím je zrušena povinnost povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole vozidla při žádosti o zápis vozidla do registru silničních vozidel, nebo žádosti o zápis změny vlastníka či provozovatele vozidla v registru silničních vozidel. A zrušen byl i minimální odstup pěti pracovních dnů mezi neúspěšnou zkouškou a opakovanou zkouškou z odborné způsobilosti nebo z profesní způsobilosti v oblasti řízení motorových vozidel.
Doklady necháme doma
Od 1. ledna u sebe motoristé už nemusí vozit ani řidičák, ale ani zelenou kartu. Ovšem pozor, tato novinka platí jen pro území Česka. Za hranicemi musíme oba doklady i nadále mít u sebe. A samozřejmě stále platí, že řidiči musí mít oba doklady platné, byť doma. Od začátku ledna se také budeme muset rozloučit s velkým techničákem. Místo něj bude malý techničák pozměněn, respektive bude doplněn o některé informace. Výměna techničáků bude probíhat postupně, přesněji při první návštěvě úřadu. Veškeré údaje z velké techničáku pak budou k dispozici online.
Řidičák od ledna můžete nechat doma. Rozloučit se musíme i s velkými techničáky
Nový bodový systém
Tato změna se opravdu dotkne každého motoristy. Od 1. ledna zavádí ministerstvo dopravy nový bodový systém. V něm jsou jasně daná pásma pokut a zároveň zavádí preventivní opatření pro začínající řidiče. Zpřísňují se postihy pro řidiče, kteří dělají přestupky vědomě a ohrožují většinu slušných účastníků silničního provozu, za bagatelní přestupky budou mírnější tresty.
Možnost usednout za volant, byť pod dohledem mentora, dostanou i 17letí řidiči. Ti ale řidičák dostanou jen na zkouškovou dobu dvou let. Řidičák na zkoušku se ovšem bude týkat každého začínajícího řidiče, a to bez ohledu na jeho věk.
Povinné ručení i pro zahradní traktůrky
Od roku 2024 budou muset povinné pojištění platit i majitelé zahradních traktůrků. Ale jen těch, se kterými vyráží mimo soukromé pozemky, tedy na pozemní komunikace. Zároveň bude povinné mít sjednáno pojištění na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg, tedy například elektrokoloběžky.
Novinkou je také sjednávání povinného ručení provozovatelem vozidla. To ale neznamená, že povinné ručení nemůže sjednat někdo jiný. Stejně jako doposud to může být i jiná osoba, která má potřebu ochrany před následky pojistné události, tedy takzvaný pojistný zájem. Odborníci zároveň zdůrazňují, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si občas půjčí auto od rodičů či kamarádů.
Povinné ručení 2024: Větší výdaje motoristů, jednodušší administrativa i větší ochrana
Pojišťovny také musí povinně zvýšit nejnižší pojistní limity, a to z 35 milionů na 50 milionů. Cen povinného ručení se tato změna buď u některých pojišťoven nedotkne, nebo u jiných jen naprosto minimálně.
uvadite lidi v omyl ! řp a malý techničák mít u sebe musíte ! neplati v připadě že máte novou digitalní opčanku ! a nový malý techničák !
Problém je , že TP u některých vozidel je napsáno mnoho vyjímek a změn. Syn má upraveného ofrouda. veškeré úpravy byly odsouhlaseny výrobcem a zkontrolovány na STK, následně zapsány do TP vozidla. Cena všech potvrzení od výrobce a následných návštěv STK včetně zápisů do TP přišla na několik desítek tisíc, nemluvě o času s tím strávených. Když by se o toto přišlo je to úplná tragédie. Ze své zkušenosti vím, že v evidenci vozidel je slušný binec. Mě se stalo před mnoha lety, že jsem na sebe od kamaráda přepisoval nákladní auto s hydraulickou rukou, kterou jsem tam nechal namontovat. Firma co HR montovala to zapsala do TP. Při přepisu l již TP popsán tak pani vystavila nový TP. Cestou domu jsem si TP prohlédl a zjistil, že tam HR není napsaná. Cesta zpět a paní se omlouvala a v krabici kde byly TP na skartaci hledala starý TP, Je pravda , že v té době byla výpočerní technika v evidenci vozidel v plenkách. Dnes se to asi nestalo.
vše pro lidi. howno