zelena-karta

Povinné ručení 2024: Větší výdaje motoristů, jednodušší administrativa i větší ochrana

Autor: Anina Russová - Zdroj: Kooperativa, Direct - Foto: Pavel Srp - 20. 12. 2023


Velmi často se mluví o velkých změnách v povinném ručení, ale zapadnout by neměly ani ty, které se týkají povinného ručení. Motoristé se musí připravit na řadu nových povinností, ale i zjednodušení nutné administrativy.

Zelená karta bude minulostí

Jednou z úlev pro motoristy bude možnost přestat řešit zelenou kartu. Tu totiž dle novely o povinném ručení nebude potřeba vozit s sebou. Pojišťovny totiž budou muset všechny smlouvy povinného ručení nahrávat do databáze ČKP. Zde si budou moci policie nebo dopravní inspektoráty ověřit platnost pojištění. Tato novinka platí jen pro ČR, při cestách do zahraničí budou motoristé stále zelenou kartu potřebovat. Pojišťovny ji tedy budou klientům v elektronické podobě i nadále vystavovat. 

My pak ale radíme zelenou kartu stále v autě vozit. Po nehodě, respektive při vyplňování formuláře o dopravní nehodě je totiž potřeba vyplnit řadu údajů právě ze zelné karty. Zároveň jde o nejjednodušší cestu, jak po nehodě druhé straně prokázat, že jste pojištěni. Bez ní bude potřeba prověřovat existenci povinného ručení přes webové stránky ČKP, kam stačí zadat registrační značku vozidla a datum, ke kterému chcete znát stav pojištění.

Vyšší pojistné limity

Vše zdražuje, automobily především. A tak je velmi snadné při nehodě způsobit i velmi vysokou škodu. Právě proto bylo rozhodnuto, že nové minimální pojistné limity, tedy částka, kterou v případě škody hradí pojišťovna, z 35 milionů na 50 milionů. Už samotných 35 milionů zní jako hodně, ale zkuste si představit, že způsobíte nehodu, při které bude poškozen nebo zničen třeba kamion i s nákladem elektroniky.

Cena povinného ručení za posledních 8 let stoupla přibližně o třetinu

„Již dnes většina našich nových klientů volí limity 70/70 milionů Kč a vyšší. Navýšení limitů tedy čeká jen asi 11 % smluv, které spravujeme. U nich limity navýšíme automaticky k výročnímu datu smlouvy, klienti nebudou muset nikde žádat, ani nikam chodit. Zároveň tato úprava sama o sobě nepovede k navýšení sazby pojistného“, vysvětlil Aleš Zethner z pojišťovny Kooperativa.   

Nicméně u jiných pojišťoven může mít navýšení limitů vliv na ceny pojistného. Zpravidla ale půjde jen o minimální částky.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Za pojištění bude odpovědný provozovatel

O této novince se hodně mluvilo a panovaly v ní velké zmatky. Jednu dobu to totiž vyznívalo tak, že už nebude možné si vůz pojistit třeba na dědečka a na povinném ručení tak ušetřit. Naštěstí se ukázalo, že to tak není. Změní se ale jen to, kdo je odpovědný za povinné ručení, přičemž má jít o provozovatele, nikoliv majitele. Odborníci zároveň zdůrazňují, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si občas půjčí auto od rodičů či kamarádů. „Stále bude důležité, aby auto hlavně bylo pojištěné, tedy mělo povinné ručení. Pokud si někdo půjčí vůz od rodičů a zaviní nehodu, právě toto pojištění škody zaplatí. V tomto případě je tedy jedno, jestli má povinné ručení sjednané vlastník nebo provozovatel,“ uklidňuje mluvčí Directu Nela Maťašeje.

Zjednodušeně řečeno tedy bude jedno kdo a na koho auto pojistí. Důležité je, aby pojištěné bylo. A pokud ne, vše půjde za tím, kdo je jeho provozovatel.

Povinné na koloběžky i zahradní traktůrky

I tato novinka vyvolala velkou debatu. Novela zákona totiž stanoví, že povinné ručení budou nově muset mít zahradní traktůrky, elektrické koloběžky nebo vozítka Segway. Nově tedy budou muset mít povinné ručení všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg. Ovšem u traktůrků platí, že pokud s nimi jezdíte jen na zahradě nebo na poli, tedy vyhýbáte se pozemním komunikacím, povinné ručení není potřeba. Novinka se stejně tak nedotkne elektrokol, protože jejich primárním pohonem je šlapání, ne motor.

„Statistiky ukazují, že nehody elektrokoloběžek jsou stále častější a mohou způsobit závažné škody na majetku a zdraví. Ceny se budou pohybovat podobně jako u malých motocyklů. Rizikovost těchto kategorií je podobná“, vysvětluje Aleš Zethner z Kooperativy.

Štítky: , , , , , ,

1 názor na “Povinné ručení 2024: Větší výdaje motoristů, jednodušší administrativa i větší ochrana”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru