Co byste řekli tomu, kdyby se vedle sebe postavilo pět z těch nejzajímavějších hot-hatchů současnosti? Britský magazín to udělal! Na dráze porovnal Hyundai i30 N Performance, Honda Civic Type R, Renault Megane R.S. Cup, SEAT Leon Cupra R a Peugeot 308 GTi.
Všech pět těchto rychlých hatchbacků vyzkoušel na dráze ve třech disciplínách. Zajímalo ho, které z aut je nejrychlejší v klasickém závodě na čtvrt míle s pevným startem. Dalším testem bylo pružné zrychlení a tím posledním objektivním srovnáním je schopnost zabrzdit z rychlosti 70 mil za hodinu do 0.
Pojďme si ale nejdříve jednotlivá auta představit. Kromě obou Francouzů pohání tato auta dvoulitrové přeplňované čtyřválce, renault má pod kapotou 1,8litrový turbomotor a motor v peugeotu je ještě o dvě deci menší. Výkonem však za konkurenty s většími motory nijak zásadně nezaostávají.
Na čistá čísla vyhrává Civic, který se může pochlubit 235 kW/320 koňmi a 400 Nm. V závěsu za ním je s 228 kW/310 koňmi a 380 Nm Leon a na třetím místě je Megane s 206 kW/280 koňmi a 390 Nm. Čtvrtý nejvýkonnější je Hyundai, který má ve verzi Performance 202 kW/275 koní a 353 Nm a na posledním místě je 308 s rovnými 200 kW, tedy 270 koňmi a točivým momentem 330 Nm. Potvrdí ale čistá matematická fakta praxi podloženou fyzikou? Uvidíme.
Všech pět aut stojí vedle sebe na startovní čáře, jsou připravena vyrazit vstříc 400metrovému závodu. Je odstartováno a nejlépe je na tom prvních pár metrů Renault. Nutno dodat, že všechna auta mají samosvorný diferenciál (megane i i30 ho mají v příplatkových verzích Cup, resp. Performance), i když SEAT má „jen“ elektronický. Vedení nicméně nevydrželo renaultu dlouho a podle předpokladů se do popředí dostávají oba nejvýkonnější soupeři.
Cílovou čáru nakonec po rovných 14 sekundách protne jako první Civic, o velikost dětské podrážky za ním projíždí Leon, třetí po 14,7 sekundách přijíždí i30. Čtvrté místo si za 14,9 sekundy odváží Megane a pátý končí s časem 15,4 sekundy 308 GTi.
Ve druhém testu se testovalo pružné zrychlení z 50 mil za hodinu na druhý rychlostní stupeň. V tom si první dvě místa SEAT s Hodnou vyměnili, třetí nejpružnější byl naopak Peugeot. Čtvrtý skončil Hyundai a pátý Renault.
Třetím testem bylo brzdění ze 70 mil za hodinu do nuly. A tady to bylo překvapení. Renault, SEAT a Honda a přesto to nemusí nutně znamenat výhodu. Nejkratší brzdnou dráhu měl Civic, v těsném závěsu byly prakticky stejně Peugeot a Hyundai a teprve pak byl SEAT a Renault.
A jak dopadla auta nakonec v rámci subjektivního hodnocení moderátora po tom, co se s nimi se všemi svezl? Začněme od konce.
5. Peugeot 308 GTi
4. Renault Megane R.S. Cup
3. SEAT Leon Cupra R
2. Hyundai i30 N Performance
1. Honda Civic Type R