V prvních dvou měsících roku 2017 bylo prodáno 34 542 osobních a 2 603 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda, Volkswagen a Hyundai. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Rapid, Superb, Volkswagen Passat a Hyundai i30. Domácnosti projevovaly největší zájem o vozy Škoda a Hyundai.

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o zmanipulované účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do 150 dnů registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. Ve zveřejňovaných reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním průběhu roku 2017 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (12 093), následována značkou Volkswagen (3 443) a Hyundai (2 884). Za nimi následuje s odstupem Dacia (1 969), Renault (1 613), Peugeot (1 293), Mercedes-Benz (1 291), Toyota (1 256), Kia (1 229) a Opel (1 032). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je dlouhodobě Škoda Octavia s 4 018 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé, třetí a čtvrté místo – Fabia (3 013), Rapid (1 825) a Superb (1 565). Následuje Volkswagen Passat (944), Hyundai i30 (929), Škoda Yeti (886), Dacia Duster (799) a Hyundai ix20 (782).

V meziročním lednovém srovnání výrazně nejvíce posílil segment SUV-D (+97 %) a MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t: +79 %). Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 25 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (21 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy byla do února 2017 nejúspěšnější značka Peugeot se 452 prodanými vozy, následuje Ford (339), Fiat (307), Renault (295) a Volkswagen (271). Celkově se doposud v letošním roce v Česku prodalo 2 603 užitkových vozidel (LUV).

Domácnosti nejčastěji kupují vozy Škoda a Hyundai

Celkem bylo během dvou měsíců roku 2017 registrováno 8 712 automobilů fyzickými osobami, z toho 99 % registrací (8 636 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce kupují osobní vozy Škoda (1 438 registrovaných vozů) a Hyundai (1 386 vozů). S odstupem následuje Dacia (762 vozů), Kia (545 vozů), Peugeot (519 vozů) a Toyota (504  vozů). Mezi patnácti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech z celkových registrací Hyundai (47 %) a Kia (43 %).

Ford, Volkswagen a SEAT nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

V období leden-únor 2017 bylo takto účelově zaregistrováno 4 145 vozů (10 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (4 045).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (1 079 vozů), následuje Volkswagen (973 vozů, tj. meziroční nárůst o 133 %), SEAT (504 vozů), Fiat (259 vozů), Škoda (209) a BMW (158 vozů). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Chevrolet (79 %), Lada (73 %), Fiat (46 %), Ford (44 %) a SEAT (41 %).

Zmanipulované prodeje formou registrací na neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazují Volkswagen, Ford a SEAT

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo doposavad v roce 2017 registrováno již 2 691 osobních automobilů.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 876 vozů (meziroční nárůst +138 %). Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 17 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Ford s 477 vozy, SEAT s 472 vozy, Fiat se 191 auty a Škoda se 122 vozy.