kamera-praha-evropska-autobusovy-pruh

Samosprávy bojují proti autům, snad nejvíce patrné je to v posledních měsících v Praze. Tady se neustále rozšiřují autobusové pruhy a cyklostezky na úkor běžných silnic a zavírají se nábřeží pro zahrádky k restauracím, kam lidé stejně nechodí. Další novinkou jsou i kamery, hlídající autobusové pruhy.

Autobusové pruhy jsou sice poměrně dobrý nápad, aby autobusy nemusely stát v kolonách, ale jejich provedení je (minimálně v Praze) diskutabilní. Zdá se mi podivné například to, že do nich mohou vjíždět i (některé) taxíky. Jejich účel je nicméně jasný, kdyby vyhrazené jízdní pruhy nebyly, musely by ve špičce autobusy čekat dlouhé desítky minut v kolonách, a lidé by tak mohli přijíždět pozdě do práce.

Taky úplně nerozumím tomu, co chce udělat vedení Prahy. To totiž má v plánu omezit vjezd automobilů do autobusových pruhů absolutně, po celý den. Vjezd automobilů do autobusových pruhů je v současné chvíli časově omezen na ranní/dopolední špičku a odpolední špičku. Třeba se na to ale dívám jen špatnou optikou, přeci jen nejsem dopravní expert…

Komentář: Pražský magistrát chce definitivně zakázat řidičům jízdu v autobusových pruzích. Přitom to ulevuje dopravě

To, aby řidiči zákaz vjezdu do autobusových pruhů neporušovali, má hlídat policie. Ta to také v Praze čas od času hlídá, ale nemá to jednoduché. Nemůže si totiž stoupnout jen tak někam, protože s tím, jak by hříšníky zastavovala přímo v jízdním pruhu, mohla by způsobit ještě větší dopravní komplikace. To by do budoucna měly vyřešit kamery, jež hříšníky v autobusových pruzích automaticky zaznamenají. První takové už jsou nainstalované v pražské Evropské ulici, tedy hlavní tepně vedoucí z ruzyňského letiště do Dejvic.

Přečtěte si také:  Pozor na semafory monitorující průjezd na červenou. V Praze jich je dvacet

„Úsek evropské jsme vybrali proto, že jde o hlavní tah na letiště a z letiště. Je velmi vytížen. Také jde o rovný úsek, kde toho řidič často zneužívali,“ komentovala pro Radiožurnál instalaci kamer Barbora Lišková, mluvčí pražské Technické správy komunikací.

Jde o dvojici kamer a automatický systém s displejem, který zobrazí RZ hříšníkova vozu. Kamery jsou umístěny na sloupech veřejného osvětlení a podobají se kamerám na měření rychlosti. Zatím jsou spuštěny ve zkušebním režimu, který bude vedení hlavního města vyhodnocovat (zkušební provoz má běžet přibližně do konce roku 2020), takže pokuty z nich zatím nechodí.

Lišková také pro Radiožurnál komentovala, jak kamery fungují. V úseku budou vždy dvě. Pokud tedy do autobusového pruhu vjedete omylem a vyfotí vás první kamera, zatím se nic neděje. Pokud byste ale jeli v tomto pruhu dál a vyfotila by vás i druhá kamera, pak už máte problém. Mezi oběma kamerami je ale kontrolní displej, který vás na porušení zákazu jízdy v autobusovém pruhu upozorní. „Pokud vyjedete, tak je to pouze preventivní informace. Pokud ale pokračujete, sejme vás druhá kamera, která potom připraví balíček pro přestupkové řízení,“ vysvětluje pro Radiožurnál Barbora Lišková.

V současnosti displej upozorňuje řidiče na porušení zákazu vjezdu do vyhrazeného pruhu jen v časech, kdy do nich nesmí vjet – na Evropské ulici je to od pondělí do pátku vždy od 6°° do 10°° a od 14°° do 19°° hodin. Pokud tam pojedete mimo tyto časy, na displeji se nic nezobrazí.