Samosprávy bojují proti autům, snad nejvíce patrné je to v posledních měsících v Praze. Tady se neustále rozšiřují autobusové pruhy a cyklostezky na úkor běžných silnic a zavírají se nábřeží pro zahrádky k restauracím, kam lidé stejně nechodí. Další novinkou jsou i kamery, hlídající autobusové pruhy.
Autobusové pruhy jsou sice poměrně dobrý nápad, aby autobusy nemusely stát v kolonách, ale jejich provedení je (minimálně v Praze) diskutabilní. Zdá se mi podivné například to, že do nich mohou vjíždět i (některé) taxíky. Jejich účel je nicméně jasný, kdyby vyhrazené jízdní pruhy nebyly, musely by ve špičce autobusy čekat dlouhé desítky minut v kolonách, a lidé by tak mohli přijíždět pozdě do práce.
Taky úplně nerozumím tomu, co chce udělat vedení Prahy. To totiž má v plánu omezit vjezd automobilů do autobusových pruhů absolutně, po celý den. Vjezd automobilů do autobusových pruhů je v současné chvíli časově omezen na ranní/dopolední špičku a odpolední špičku. Třeba se na to ale dívám jen špatnou optikou, přeci jen nejsem dopravní expert…
To, aby řidiči zákaz vjezdu do autobusových pruhů neporušovali, má hlídat policie. Ta to také v Praze čas od času hlídá, ale nemá to jednoduché. Nemůže si totiž stoupnout jen tak někam, protože s tím, jak by hříšníky zastavovala přímo v jízdním pruhu, mohla by způsobit ještě větší dopravní komplikace. To by do budoucna měly vyřešit kamery, jež hříšníky v autobusových pruzích automaticky zaznamenají. První takové už jsou nainstalované v pražské Evropské ulici, tedy hlavní tepně vedoucí z ruzyňského letiště do Dejvic.
„Úsek evropské jsme vybrali proto, že jde o hlavní tah na letiště a z letiště. Je velmi vytížen. Také jde o rovný úsek, kde toho řidič často zneužívali,“ komentovala pro Radiožurnál instalaci kamer Barbora Lišková, mluvčí pražské Technické správy komunikací.
Jde o dvojici kamer a automatický systém s displejem, který zobrazí RZ hříšníkova vozu. Kamery jsou umístěny na sloupech veřejného osvětlení a podobají se kamerám na měření rychlosti. Zatím jsou spuštěny ve zkušebním režimu, který bude vedení hlavního města vyhodnocovat (zkušební provoz má běžet přibližně do konce roku 2020), takže pokuty z nich zatím nechodí.
Lišková také pro Radiožurnál komentovala, jak kamery fungují. V úseku budou vždy dvě. Pokud tedy do autobusového pruhu vjedete omylem a vyfotí vás první kamera, zatím se nic neděje. Pokud byste ale jeli v tomto pruhu dál a vyfotila by vás i druhá kamera, pak už máte problém. Mezi oběma kamerami je ale kontrolní displej, který vás na porušení zákazu jízdy v autobusovém pruhu upozorní. „Pokud vyjedete, tak je to pouze preventivní informace. Pokud ale pokračujete, sejme vás druhá kamera, která potom připraví balíček pro přestupkové řízení,“ vysvětluje pro Radiožurnál Barbora Lišková.
V současnosti displej upozorňuje řidiče na porušení zákazu vjezdu do vyhrazeného pruhu jen v časech, kdy do nich nesmí vjet – na Evropské ulici je to od pondělí do pátku vždy od 6°° do 10°° a od 14°° do 19°° hodin. Pokud tam pojedete mimo tyto časy, na displeji se nic nezobrazí.