Test-2022-Skoda_Kodiaq_RS-20_TSI_4x4-DSG- (21)

V nových autech je systém, který shromažďuje data o spotřebě paliva a posílá je EU. Máte ho ve svém autě i vy?

Autor: Radim Plachý - Zdroj: autosalon.tv - Foto: Pavel Srp - 2. 2. 2022


Koupili jste si v nedávné době nové auto? Možná už posílá vaše data o reálné spotřebě paliva do Evropské unie, která tím chce zjistit odchylky reálné spotřeby paliva od té normované. Jak zjistíte, jestli je tímto systémem vaše auto vybaveno? Podívejte se do technického průkazu.

Už před více než rokem, přesně 1. ledna 2021 začal fungovat systém OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring), který získává reálná data o spotřebě paliva automobilu a dalších údajích. Nasbíraná data pak bude odesílat příslušným orgánům v EU, které pak porovnají normované spotřeby paliva s těmi změřenými. Systém je aktuálně ještě ve fázi testování, která potrvá pět let od jeho spuštění.

Systém OBFCM předepisuje nařízení EU 2017/11511 a prozatím je určen pouze pro auta se spalovacími motory, hybridy a pro plug-in hybridy. Pokud tedy máte auto na LPG nebo CNG, případně elektromobil, v autě jej mít nebudete.

Přečtěte si také:  Všechna nová auta musí nově povinně mít "Zapisovač údajů o události". Je to taková "černá skříňka" jako z letadla

OBFCM je jako celek definován jako konstrukční element, kombinující potřebný hardware a software. Fungovat má po celou životnost daného automobilu a má umožňovat stálý a neomezený přístup k mnoha informacím týkajících se provozu automobilu.

Jaká data se shromažďují?

OBFCM zaznamenává u všech automobilů tato provozní data:

  • spotřebu paliva (v litrech za celou životnost vozu)
  • ujetou vzdálenost (v kilometrech za celou životnost vozu)
  • průtok paliva motorem (gramy za sekundu)
  • průtok paliva motorem (litry za hodinu)
  • průtok paliva vozidlem (gramy za sekundu)
  • rychlost vozidla (kilometry za hodinu)

Pro plug-in hybridní auta ještě údaje o elektrické energii:

  • celkovou spotřebu paliva během provozu při vybití (v litrech za celou životnost vozu)
  • celkovou spotřebu paliva během provozu v režimu dobíjení zvoleným řidičem (v litrech za celou životnost vozu)
  • celkovou ujetou vzdálenost při vybití a zapnutém spalovacím motoru (v kilometrech za celou životnost vozu)
  • celkovou ujetou vzdálenost při nabití a vypnutém spalovacím motoru (v kilometrech za celou životnost vozu)
  • celkovou ujetou vzdálenost během provozu v režimu dobíjení zvoleným řidičem (v kilometrech za celou životnost vozu)
  • celkovou energii pro dobití baterie (v kWh za celou životnost vozu)

Do roku 2050 by na silnicích v Evropě neměla jezdit žádná auta se spalovacím motorem. Ani ta stará

Jak se EU k datům dostane?

Data by měl být systém v budoucnosti (EU aktuálně řeší detaily toho, jak a co) schopen posílat vzduchem přes SIM kartu, kterou má dnes vestavěnou už každé nové auto. Data vyčtou také autorizované servisy, kde jsou údaje načítány dnes. Od května 2023 by se však data měla načítat už i na STK a až budou vyřešeny poslední detaily, pak se přidá i zmiňovaný online přístup.

Jak systém funguje, vyzkoušel německý autoklub ADAC. Pomocí speciálního diagnostického zařízení stáhl data ze 43 automobilů, jejichž mix zahrnoval benzinové, dieselové i plug-in hybridní vozy. Načtení dat bylo podle ADAC opravdu jednoduché, ale v datech byly v rámci toho zjištěny nesrovnalosti. U jednoho z vozidel neodpovídala stažená data reálnému počtu najetých kilometrů a u jednoho z plug-in hybridů nebyla uložena data o množství dobité elektrické energie.

Přečtěte si také:  Evropská komise definitivně potvrdila termín konce spalovacích motorů. Zatím jen u nových aut

K čemu je to dobré?

Evropská unie chce „čisté“ ovzduší, které podle ní auta kazí. Chce, aby vypouštěné emise CO2 a jiných látek byly co nejnižší, na což neustále tlačí zpřísňováním euro norem. O vypouštěných emisích CO2 tak chce mít prostřednictvím toho systému co nejpřesnější přehled.

Už 1. dubna 2022 musí výrobci, působící oficiálně na evropském trhu, poskytnout EU všechna data, která systémy OBFCM ze všech jeho aut v roce 2021 zaznamenaly. Přehled musí obsahovat nejen výše zmíněné hodnoty, ale také VIN konkrétního vozidla.

EU přesto tvrdí, že systém nebude umět konkrétní auto přiřadit ke konkrétnímu řidiči. EU ale přesto bude vědět, jaká data k jakému autu patří. Následkem toho by pak mohla více zdanit ta auta, která reálně vypouštějí do vzduchu více emisí CO2.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz chce nabízet osmiválec i po roce 2030. Záleží ale na tom, jak moc o něj budou zákazníci stát

Máte OBFCM ve svém autě?

Zajímá vás, jestli tento systém ve svém autě máte? Zjistit to není úplně složité. Stačí, abyste měli po ruce technický průkaz od svého auta (tzv. velký techničák, nikoliv osvědčení o registraci vozidla). Pak se podívejte do kolonky o emisní normě svého automobilu a pokud najdete např. „Euro 6d-ISC-FCM“, pak vězte, že tento systém ve svém voze máte. Důležitá jsou v tomto případě právě písmenka „FCM“ (Fuel Consumption Monitoring System).

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek