Recyklace baterií elektromobilů a jejich následné další zpracování a použití je v oblasti elektromobility velké téma. Jakkoliv se životnost baterií neustále prodlužuje, nakonec vždy každá baterie dojde do bodu, kdy je potřeba ji vyměnit. Než se tak stane, je možné baterie z auta použít třeba pro domácí úložiště elektrické energie. A když už ani to ne, je ten správný čas na recyklaci.
A protože baterií bude stále více, rozhodla se firma Basf v německém Schwarzheide otevřít nový závod na recyklaci baterií elektromobilů. Vzhledem k zastoupení řady výrobců elektromobilů a baterií ve střední Evropě se jedná o ideální lokalitu pro zřízení recyklační jednotky. Tato investice posílí zdejší centrum výroby a recyklace aktivních katodových materiálů a vytvoří desítky nových pracovních míst. Spuštění provozu je předpokládáno na začátku roku 2024.
Jedním z hlavních úkolů nového centra bude získávání takzvané černé hmoty, a to při demontáži a drcení baterií. To je první a velmi důležitý krok v rámci celého procesu recyklace. Tato hmota totiž obsahuje vysoké množství kovů jako lithium, nikl, kobalt a mangan, které jsou pro produkci aktivních katodových materiálů zásadní. Roční kapacita závodu v německém Schwarzheide bude činit 15 000 tun zpracovaných baterií elektromobilů a výrobního odpadu.
Elektromobilů a hybridů se prodává stále víc, jejich cena na trhu se za sedm let skoro ztrojnásobila
„Plánovaná investice znamená další krok k vytvoření vlastního řetězce recyklace baterií. Umožní nám optimalizovat proces recyklace od začátku do konce, a tak snížit uhlíkovou stopu, omezit závislost na dovozu surovin a v praxi aplikovat principy cirkulární ekonomiky,“ říká Dr. Peter Schuhmacher, prezident divize Catalysts společnosti Basf.
Recyklace baterií je klíčovým prostředkem ke splnění politických požadavků, jež zřejmě v dohledné budoucnosti formuluje nová směrnice Evropské unie. Ty se mají týkat efektivity recyklace lithium-iontových baterií a opětovného využití niklu, kobaltu a lithia.