Japonsko bylo vždy ve všem tak nějak napřed, obzvlášť v automobilovém průmyslu. A není se tedy co divit, že nejnovější technologická vychytávka přichází právě z této země. Navíc s sebou nese velmi zajímavé nařízení. To totiž říká, že od 20. dubna letošního roku musí mít všechna nově vyrobená auta automatické světlomety.
Na tom by nebylo nic moc převratného, ostatně, touto technologií disponují už asi všechna auta. Ovšem novinkou je fakt, že světlomety nebudou moci ovládat řidiči. Jde tedy spíše o automatické ovládání světlometů, které pracuje jak s denní dobou, tak s tím, jak moc, nebo naopak málo světla venku je.
Světlomety se za více než 100 let zcela proměnily, dříve nebývaly ani povinné
Nařízení počítá s tím, že světlomety auta se rozsvítí do dvou sekund od chvíle, kdy čidlo někde na autě umístěné zaregistruje pokles intenzity venkovního osvětlení na méně než 1000 luxů (lx). V případě jasného dne se pak světlomety musí rozsvítit asi 15 minut před západem slunce. Zhasnout by pak světlomety měly ve chvíli, kdy venkovní světlo přesáhne 7000 lx.
V tuto chvíli je technologie povinná pro nově vyrobená auta, stále bude možné v Japonsku prodávat vozidla, která touto funkcí nedisponují. Jde například o skladová auta vyrobená dříve, ale nejpozději v říjnu 2023 ji budou muset mít všechna prodávaná auta. Japonská vláda k tomuto nařízení přistoupila poté, co zaregistrovala zvýšený počet nehod, které se staly za soumraku, a které měly především na straších lidech a cyklistech i fatální následky.
My ještě pro vysvětlení dodáme, že lx, tedy lux, je jednotka intenzity světla. Během jasného a slunečného dne můžeme naměřit až 10 000 lx, když je naopak hodně zamračeno, může být intenzita světla i 1000 lx.