Věděli jste, že v počátcích automobilismu nebyla světla povinná? Na příkladech exponátů ze ŠKODA Muzea si ukážeme, jak se změnila automobilová světla za posledních 110 let.

LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A (1906)

První mladoboleslavské automobily, jako třeba tato LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A z roku 1906, mohly být na přání vybaveny acetylénovým přídavným osvětlením. Osvětlení totiž v té době ještě nebylo povinnou součástí výbavy.

LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110 (1929)

Elektrická světla se v autech objevila ve 20. letech minulého století už jako součást standardní výbavy, například u tohoto modelu LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110 z roku 1929. Nejluxusnější vozy mohly být vybaveny prvním primitivním přepínáním tlumených a dálkových světel – světlomety byly upevněny na ocelové příčce, kterou bylo možno speciální pákou uvnitř naklápět.

ŠKODA 645 (1930)

Zhruba od poloviny 20. do začátku 30. let bylo módní vypískování loga automobilky do předních světlometů. Na fotografii model ŠKODA 645 z roku 1930.

ŠKODA POPULAR MONTE CARLO (1937)

Zajímavostí, která se objevila mimořádně jen u jednoho modelu ŠKODA POPULAR MONTE CARLO, bylo elegantní skrytí světlometů za ozdobnou mřížku.

ŠKODA OCTAVIA (1960)

ŠKODA OCTAVIA disponovala velmi netradičním (v té době však docela obvyklým) systémem přepínání potkávacích a dálkových světel – provádělo se sešlápnutím tlačítka na podlaze vlevo od spojky.

ŠKODA 125 (1985)

ŠKODA 125 dostala první typ velkoplošných světel integrovaných přímo do čelní masky. Nahradila dřívější kulaté či oválné světlomety. I směrová světla se stala u tohoto modelu součástí masky hned vedle světel – dříve bývala samostatně umístěna v nárazníku.

ŠKODA SUPERB I (2001)

Halogenové žárovky nahradila výkonnější a úspornější xenonová technika. První bi-xenonové světlomety s dynamickou regulací nastavení sklonu a s výsuvnými integrovanými ostřikovači ve voze ŠKODA se objevily v roce 2001 v první generaci modelu SUPERB. Tehdy šlo o výbavu na přání.

ŠKODA OCTAVIA III (2013)

LED technologie díky své úspornosti sloužila nejprve jako světla pro denní svícení. Do vozů ŠKODA přišla poprvé v roce 2009 jako samostatný díl v předním nárazníku u modelu OCTAVIA RS. Součástí hlavních světlometů se LED světla stala na přelomu let 2012 a 2013. Jako první je dostala OCTAVIA v samém závěru roku 2012, poté následoval omlazený SUPERB druhé generace v polovině roku 2013. Hlavní světlomety Octavie třetí generace před modernizací však byly xenonové.

ŠKODA KAROQ (2018)

Světlomety prošly za posledních deset let velkým vývojem. Halogenové žárovky vystřídaly xenonové výbojky, které dnes nahrazují ještě výkonnější a úspornější LED světlomety. K tomu patří i moderní asistenční systémy jako třeba Auto Light Assist v novém SUV ŠKODA KAROQ, který automaticky rozsvěcuje a zhasíná dálková světla v závislosti na aktuálních světelných podmínkách a dopravní situaci.