Před třiceti lety se v Řecku vydala zbrusu nová bílá Škoda Favorit s novou majitelkou za volantem od místního dealera. Pro řidičku to byl návrat za volant po mnoha letech. Cestu dlouhou 34 kilometrů zvládla na jedničku. Jenže když pak zaparkovala v garážích kousek od svého domu, rozhodla se, že řízení pro ni prostě není.
A tak počítadlo ujetých kilometrů bílého favoritu ukazovalo číslo 34 další tři dekády. V podzemních garážích na předměstí Atén se tak psal příběh možná nejzachovalejšího vozu Škoda Favorit na světě. Dnes je auto zpět v zemi, kde vzniklo. V Česku. A u člověka, jehož jméno má se značkou Škoda mnoho společného.
„Auto kdosi v Řecku objevil na podzim 2022 a dal jej do aukce. Když jsem to viděl, řekl jsem si, že takový kus historie musím mít,“ vypráví automobilový závodník Jiří Mičánek mladší. Když se Favorit v roce 1993 vydal na svoji první a poslední jízdu, bylo mu jen sedm let. Ale v žilách mu kolovala závodnická krev. Jeho otec Jiří Mičánek starší totiž od 70. let závodil v prestižních formulových šampionátech v tehdejším Československu a ve východní Evropě s monoposty, které měly většinou motory Škoda. Získal s nimi víc jak deset titulů mistra Československa jak na okruzích, tak v závodech do vrchu.
„I já jsem svoji kariéru začínal na formulích s motorem Škoda. Model Favorit jsme měli doma jako auto na běžné ježdění a táta je používal i ve svojí okruhové škole na začátku 90. let,“ vyjmenovává Jiří Mičánek, proč se rozhodl v aukci o „řecký“ Favorit zabojovat.
Dobře uložená investice
Nakonec uspěl. Ve finále v boji zůstal proti jedinému protivníkovi – dalšímu českému závodníkovi Borisi Vaculíkovi, mimo jiné účastníkovi Rallye Dakar. „Když jsme to zjistili, tak jsme si zavolali a na rovinu si řekli, kam jsme až ochotní jít. Já byl výš, tak jsme se domluvili, že už se nebudeme přehazovat,“ směje se dnes Jiří Mičánek. I tak ho automobil stál 24 000 eur, v přepočtu asi 600 tisíc českých korun. To je asi šestinásobek ceny, kterou auto stálo v roce 1993, kdy bylo vyrobené. Po započtení inflace za tři dekády ale vlastně cena téměř přesně odpovídá současné hodnotě.
Po dvou měsících doputovala Škoda Favorit v lodním kontejneru do Frankfurtu nad Mohanem, kde si ji nový majitel vyzvedl. Samozřejmě s vlekem, takový klenot se přece nesmí ojíždět. A jezdit s ním nový majitel ani moc neplánuje, jen ať auto zůstane co nejdéle jako nové.
Díky tomu, že celých třicet let strávilo v podzemních garážích, vypadá skutečně jako kdyby zrovna vyjelo z továrny. Na sedadlech jsou dokonce ještě ochranné igelitové potahy, v motorovém prostoru jsou úplně netknuté papírové štítky, čisté podběhy svojí sněhobílou barvou prozrazují, že těch 34 kilometrů z prodejny do garáže Favorit ujel po suché silnici.
Pár nepůvodních detailů se přece jen najde. Tři dekády v jižanské garáži se podepsaly na laku vozu škrábanci od parkujících aut i procházejících řidičů. Viditelné jsou hlavně na dveřích na hraně, kterou v 80. letech mistrně vytvarovali designeři studia Bertone.
Doplňky na přání majitelky, která autem nejezdila
Auto pochází z generace po faceliftu, který se představil právě v roce 1993. Na první pohled ji prozrazuje plastická maska se znakem uprostřed – původní model měl v duchu originálního návrhu logo automobilky na straně. Interiér je už v moderním šedém dekoru, původní varianta s béžovou palubní deskou odpovídala dobovému vkusu doznívajících osmdesátých let, kdy se Favorit v Československu i v Evropě poprvé představil.
Řecký dealer – nejspíš na přání majitelky – vybavil auto některými designovými doplňky. Třeba imitací dřevěného dekoru palubní desky, nebo tehdy moderními barevnými samolepkami, které kopírují boční linku auta. Jinak jde o základní verzi označovanou tehdy písmeny LX. Její majitelé se museli obejít třeba bez otáčkoměru, jeho místo v palubní desce zabírají obří hodiny.
Takhle Škodovka propagovala Favorit. Ve filmu nechybí nebezpečná jízda, nevyřešené vztahy i snění
Pod kapotou vrní tehdejší roky osvědčený motor vyvinutý přímo v Mladé Boleslavi. Má objem 1,3 litru a výkon 40 kW. Řídí jej už elektronika Bosch, která nahradila původní karburátor. Jediné, co nový majitel s motorem udělal, byla pochopitelně výměna oleje a filtrů. A samozřejmě baterie. Nový Favorit díky tomu startuje okamžitě po otočení klíčkem a z motorového prostoru se line jen tiché ševelení. Na tomto pocitu se nic nemění ani po třiceti letech – slyšet úplně nový motor je okouzlující.
Připomínka historie
Člověka jen zamrzí, že s autem nemůže alespoň pár kilometrů najet a přenést se do doby, kdy Favorit patřil mezi jedna z nejlepších kompaktních aut přelomu 80. a 90. let. Testovat maximální rychlost – která činí 137 kilometrů za hodinu, by ale stejně nešlo. I po třiceti letech je přece tato Škoda Favorit v záběhu. Po příjezdu zpátky do „rodného“ Česka s ním jeho majitel najel tři kilometry, na počítadle je dnes tedy hodnota 37.
A jaké má majitel s výjimečně zachovalým autem další plány? Jiří Mičánek má jasno – jezdit se s ním nebude, aby se v originálním stavu zachoval. Připomínat historii jména závodnického rodu a jeho propojení se značkou Škoda by měl v budoucnu ve dvojici s druhým favoritem. „Když táta vyřazoval favority z jeho okruhové školy, jednoho jsem si od něj z nostalgie odkoupil. Je samozřejmě úplně opotřebovaný, ale chci jej zrenovovat a potom obě auta vystavit společně – to závodní i to civilní,“ plánuje Jiří Mičánek mladší.
Přesně tak. Jenom žvásty a bláboly co je jich plný internet. Cena je nehorázně předražená. Skutečnou cenu to má tak 45000,- Kč.
Každý ukazuje auto s igelity na sedadlech, v praxi ale takhle auto nikdy ze salonu neodjíždí. Za 17 let jsem to nikdy neviděl.
Já jsem připravoval nové auta před 30 lety a nikdy by neyjelo auto s igelity, základní předprodej bylo umytí auta a sundání všech igelitu.
To jsou kecy igelit na sedadlech.
Přesně tak. Jenom žvásty a bláboly co je jich plný internet. Cena je nehorázně předražená. Skutečnou cenu to má tak 45000,- Kč.