Zákon říká, že řidiči musí dodržovat takové rozestupy, aby byli schopni včas reagovat a ideálně zastavit. Jenže zákon přesně neuvádí, jak dlouhý takový rozestup musí být. A právě proto jeho nedodržení nelze pokutovat. Tedy až na výjimku, kdy kvůli příliš blízké jízdě způsobíte nehodu.
Silniční zákon přesně říká: „Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled (dohledová vzdálenost).“ Dost vágní vysvětlení, co myslíte? A právě proto, že zákonem není přesně stanoveno, jak dlouhý má být onen rozestup, fakticky jej nelze kontrolovat ani měřit. Nehledě na to, že policisté aktuálně ani nemají žádnou měřicí techniku, která by to zvládla. Často se však mluví o tom, že by to mohly umět policejní drony.
Nejde tolik o metry, ale o rychlost a čas
Přesto existuje rada mnohem jednodušší, a hlavně naprosto logická. Odborníci se shodují, že ideální rozestup mezi jedoucími osobními vozidly jsou dvě sekundy. Praxe totiž ukazuje, že záleží spíše na rychlosti aut, a tedy i času než na metrech. Stačí si tedy všimnout okamžiku, kdy auto jedoucí před námi mine nějaký pevný bod, třeba strom, značku nebo most. A od toho okamžiku napočítat dvě sekundy. Pokud k tomu bodu dojedeme dříve než za dvě sekundy, nedodržujeme bezpečnou vzdálenost a je potřeba zvětšit odstup.
Mimochodem, víte, proč právě dvě sekundy? Jde o průměrnou dobu reakce řidiče a začátek účinného brzdění.
Pamatujte na to, že když přidáte ještě jednu sekundu navíc, bude to jen lepší a bezpečnější. Nicméně nejmenší bezpečná vzdálenost mezi auty je taková, jakou při dané rychlosti ujedete za dvě sekundy. Na suché silnici to při 50 km/h znamená 28 metrů, při 90 km/h 50 metrů a při rychlosti 130 km/h dokonce 72 metrů.
Ano, můžete argumentovat kvalitními brzdami, bezpečnostními systémy a moderním autem. Ale nezapomínejme, že za volantem sedíme stále jen my, tedy lidé. A naše reakce nejsou vždy okamžité, někdy jsou dokonce zpožděné. Čím větší rozestup budete mít, tím spíše se vyhnete nehodě.