porsche-macan-zahajeni-vyroby- (4)

Začněme tím, kudy vedou cesty k maximálnímu zisku automobilek. Za 1. Vyrábět málo, ale prodávat draze, tedy s vysokou marží. Za 2. Vyrábět hodně za zhruba poloviční marži než drazí, ale prodávat hodně. Typické příklady obou řešení? Ferrari a Volkswagen. Kolik tedy vydělají na jednom autě?

Úspěšnost výrobců osobních automobilů lze poměřovat hned několika způsoby, ale CAR, tedy Centrum pro automobilový výzkum univerzity v Duisburgu-Essenu považuje za nejpodstatnější obchodní marži, a z ní vyplývající zisk za prodej jednoho auta. Tím se zabývá už roky. Co ukazuje dnešek?

Že nejvyšší zisk z evropských výrobců na jeden vyrobený automobil má značka Ferrari. Za první letošní pololetí prodala 5 000 vozidel s marží 24,7 %. Vzhledem k ceně italských modelů je zisk před zdaněním z jednoho 68 987 eur. Další úspěšní pak jsou: Porsche (16 780 eur na 1 auto), Maserati (4 889 eur), Audi (3 347 eur) a Mercedes-Benz (3 343 eur).

Zmiňovali jsme se o dvojí cestě k zisku. Tou druhou je masovost. Co přináší největšímu výrobci světa Volkswagenu? Při výrobě 5 575 000 vozidel a marži 8,2 % je z jediného auta Volkswagen zisk před zdaněním 1 757 eur.

No, a nyní konkrétní příklady ze „dna“ tabulky ziskovosti. Na ní se ocitly v případě průzkumu odborníků z centra CAR dvě automobilky. Tesla s prodělkem na jedno auto 10 931 eur. Dodejme, že přitom marže je z celé desítky hodnocených výrobců třetí nejvyšší – 16,4 %. No a na desáté, nejnižší příčce, je Bentley s výrobou totožnou jako italský vítěz (tedy 5 000 ks/rok). Ovšem s prodělkem na každém vyrobeném kusu 17 425 eur.