Již brzy se na závodní dráze objeví unikátní sportovní Toyota Corolla Hatchback. Místo benzínu bude spalovat vodík a závodní oddělení Toyoty GAZOO Racing Company ji chce nasadit na 24hodinový vytrvalostní závod série SuperTaikyu – Fuji SUPER TEC 24 Hour Race, který se uskuteční na konci května.
Toyota již šest let vyrábí model Mirai, který pohání vodíkové palivové články. Vůz je vybaven elektromotorem, který získává elektřinu z chemické reakce kyslíku a vodíku. Nový závodní speciál vodík spaluje, podobně jako benzín. Narozdíl od tichého Mirai tak vodíkové Corolle nechybí vibrace nebo řvoucí zvuk výbuchů směsi ve válcích. Ten přitom neprodukuje žádné CO2.
Projev vodíkového motoru je podobný zvuku benzínového agregátu. „Není to tak odlišné od běžných vozidel na benzínový pohon, jak jsem čekal. Kdyby mi to neřekli, myslel bych si, že to je normální motor,“ uvedl závodník Hiroaki Ishiura, který řídil testovací vozidlo.
O nasazení vodíkového spalovacího agregátu v závodech rozhodlo vedení Toyoty až na konci minulého roku. GAZOO Racing připravila vodíkovou verzi tříválce o objemu 1618 cm³, což je objem jednotky G16E-GTS z Toyoty GR Yaris. Závodní vůz s vodíkovým motorem bude při soutěžích tankovat vodík vyráběný výzkumným centrem Fukushima Hydrogen Energy Research Field. O sériové výrobě Toyota zatím nerozhodla.
Toyota vždy kým s niečím prišla na trh, vždy dotiahla všetko do detailu a to sa jej vypláca do dnes, nehovoriac o ohromujúcom počte patentov ktorým prevyšuje konkurenciu aj keď sa sčítajú ich patenty spolu 🤔 určite by som sa tohto neobával 😉
Pokus spalování vodíku přímo ve válcích (tedy nikoliv elektromotor a vodík jako palivo do palivových článků vyrábějících elektřinu) tady byl již asi před 30 lety. (Možná i dříve) Spalováním vodíku vznikaly vodní páry a vlhkost která byla ve válcích, ventilech, pístních kroužcích, výfukového systému atd. způsobovala nadměrnou korozi a výrazné zkrácení životnosti.