Mezi spalovacími auty jsou modely s karoserií, která není kupé, ale má jej připomínat, docela běžné, ale u elektromobilů je to trochu jinak. Volkswagen jedno takové elektrické SUV-kupé představil. Jmenuje se Volkswagen ID.5 a my jsme jej otestovali.
Kde se vzal…
Rodina elektrických Volkswagenů dostala název ID. a velmi rychle se rozšiřuje. Prvním zástupcem bylo (zatím) nejmenší ID.3, následované větším ID.4, který je sourozencem Škody Enyaq iV, a následované ID.5, který je zase konkurentem Škody Enyaq Coupé iV. Nejnovějším přírůstkem je užitkový model ID.Buzz. Pro všechny tyto modely bez výjimky platí, že jejich základem je modulární platforma koncernu Volkswagen pro elektromobily MEB, kterou používají i u Audi a značky CUPRA.
Technika je shodná s ID.4, v nabídce je ID.5 jak s pohonem zadních, tak s pohonem všech kol, ale i jako nejvýkonnější verze GTX. Liší se ale designem už od A-sloupku, nicméně nejvýznamnější změny na pohled jsou od B-sloupku, kde začíná střecha výrazněji klesat. Ta je zakončena (příplatkovým) integrovaným spoilerem v pátých dveřích.
Interiér se z pohledu designu neliší a přebírá i některé ergonomické nedostatky. Nejvíce nám u všech modelů Volkswagen ID. vadí ovládání elektrických oken. Elektrická jsou všechna čtyři okna, ale k jejich ovládání slouží pouze dva ovladače. Mezi předními a zadními se totiž musí přepínat na dotekové plošce. Může se vám tak stát, že místo předního okna stáhnete to zadní anebo naopak.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Veškeré ovládání palubních funkcí probíhá výhradně dotekem, fyzická tlačítka tu nejsou. Drtivou většinu funkcí implementovali ve Volkswagenu do infotainmentu, pak je tu doteková lišta pod displejem (která není podsvětlená, takže ve tmě budete šmátrat poslepu), kde se ovládá teplota klimatizace a hlasitost multimédií. Pro několik funkcí je tu ještě další dotekové plocha pod tím, kde je ovládání automatického parkovacího asistentu, vstup do menu klimatizace, ovládání jízdních asistentů a přepínání jízdních režimů.
Řidič má před sebou minimalistický displej, který nahrazuje kapličku přístrojů. Jeho přítomnost ale vlastně nutně není potřeba, protože i ID.5 může mít opravdu velký head-up displej, kde se zobrazuje i rozšířená realita při navigaci nebo s adaptivním tempomatem. Je to hodně povedená věc.
ID.5 Pro Performance
Volkswagen nabízi pro ID.5 trojici výkonových verzí. Základem nabídky je ID.5 Pro se 128 kW, pokračuje s ID.5 Pro Performance se 150 kW (obě mají jen jeden elektromotor a pohánějí pouze zadní nápravu) a končí ID.5 GTX s 220 kW (má dva elektromotory a poháněné obě nápravy).
Technické údaje slibují, že řidič bude svou pravou nohou ovládat 150 kW/204 koní a 310 Nm, které jednostupňová převodovka přenáší na zadní kola. Zrychlení z místa na stovku zvládne elektrické ID.5 za 8,4 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. To jsou údaje, které u elektromobily zase tak nutné nejsou, na rozdíl od dojezdu. Ten výrobce udává přes 500 kilometrů (kapacita baterie je 77 kWh).
Dynamika není vůbec špatná, ale čím ostřeji se budete rozjíždět a čím rychleji pojedete, tím více zkrátíte dojezd. Pokud nebudete za volantem bláznit anebo nevyrazíte na dlouhou cestu na dálnici, 400kilometrový dojezd zvládnete. Na dálnici ale při dodržení maximální povolené rychlosti dojezd klesá výrazněji a původně udávaný dojezd se zkrátí o desítky kilometrů. Tam se totiž spotřeba – i kvůli prakticky nulové možnosti rekuperace – dostává nad 20 kWh na 100 km. Ve městě je spotřeba nejnižší a dá se dostat i ke 14 kWh/100 km. Dobíjení je možné až 135 kW (zlepšilo se po aktualizaci software, původně bylo 120 kW), takže nabití z 5 % na 80 % baterie je otázkou přibližně půl hodiny.
Za volantem
Když se usadíte do příjemných sedadel a seřídíte si volant, můžete vyrazit na cestu. Auto není potřeba aktivovat („startovat“) žádným tlačítkem, ačkoliv tu startovací tlačítko je, stačí se jen usadit na sedadlo řidiče, sešlápnout brzdový pedál a to je vše. Pak už jen otočným ovladačem vpravo za volantem zvolíte, zda chcete jet dopředu anebo dozadu a vyrážíte. V kabině Volkswagenu ID.5 je za jízdy při vyšších rychlostech slyšet aerodynamický hluk a hluk od pneumatik, ale ve městě je auto příjemně tiché (můžete si, jako v našem autě, připlatit za akustická skla).
Auto obouvalo 20″ disky kol, ale se vcelku vysokými pneumatikami 235/50 R20 vpředu a 255/45 R20 vzadu. Díky tomu a díky adaptivnímu podvozku bylo na komfortní režim tlumičů příjemně pohodlné. Problémem nebyly ani větší nerovnosti nebo propadlé kanály, auto se nenechalo jen tak rozhodit, přestože se od jeho podvozku na velkých výmolech tu a tam ozvala nějaká rána.
Koncern Volkswagen (stejně jako jiní výrobci) nadělil svým elektromobilům schopnost automatické rekuperace podle situace. Auto se tak samo rozhoduje, zda bude plachtit anebo naopak brzdit rekuperací. Záleží na tom, jestli dojíždíte jiné auto, jedete z kopce, dojíždíte do města a podobně. Testovaný kus ovšem nebyl vybaven páčkami na volantem. Ty u spalovacích aut s automatickou převodovkou slouží ke změně rychlostních stupňů, ale u elektromobilů se jejich prostřednictvím nastavuje síla rekuperace. U testované ID.5 to bohužel nešlo, takže buď jste měli automatickou anebo jste přepnuli do jízdního režimu „B“, kde byla naopak ta nejvyšší a auto se pak prakticky dalo řídit jen plynovým pedálem, protože pokud jste ubrali, začalo hodně brzdit. Zajímavé tak je, že i když jedete z prudkého kopce a stojíte jen zlehka na plynovém pedálu, může auto pořád brzdit (brzdí tolik, že rozsvítí brzdová světla).
Ačkoliv je Volkswagen ID.5 Pro Performance zadokolka, není to úplně zábavné auto. Jeho hmotnost je vysoká, přestože těžiště je díky platformě MEB s bateriemi umístěnými v podlaze velmi nízko. Za jízdy se chová neutrálně, přetáčivost nezná. Jeho více než 2,3 tuny provozní hmotnosti poznáte nejvíce při brzdění. Poslouží tak hlavně na klidné a komfortní přesuny.
Závěr a cena
ID.5 je nejstylovějším zástupcem rodiny osobních elektromobilů Volkswagen. Jeho karoserie přijíždí s módními tvary, které mají připomínat karoserii kupé. Jakkoliv je design věcí subjektivní, naživo to vlastně nevypadá vůbec špatně, zejména ze zadního pohledu, kdy vynikne integrovaný spojler v pátých dveřích. V interiéru je i díky rovné podlaze spousta místa v obou řadách sedadel a při jízdě je tu příjemný klid. Špatná není ani dynamika, ale čím více ji budete využívat, tím výrazněji se bude zkracovat dojezd, který je reálně kolem čtyř stovek kilometrů.
Ceník Volkswagen ID.5 startuje na 1 431 900 Kč s DPH za základní Pro. Za testované Pro Performance zaplatíte od 1 475 900 Kč. A pokud chcete vrcholné GTX s pohonem všech kol, vyjde vás to minimálně na 1 656 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Volkswagen ID.5 Pro Performance |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 150 kW/204 koní |
Točivý moment: | 310 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,4 s |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 16,5 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 77 kWh |
Délka: | 4599 mm |
Šířka: | 1852 mm |
Výška: | 1615 mm |
Rozvor: | 2766 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2246 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 549 / 1561 litrů |