test-2021-volkswagen_golf_gti

Test Volkswagen Golf GTI (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 7. 2021


GTI. Tři písmenka, která definovala hot-hatche. Přišel s nimi Volkswagen Golf v roce 1976 a tradici udržel až do dnešních dní, kdy si můžete koupit už osmou generaci gé-té-íčka. A tu jsme vyzkoušeli v testu.

Evoluce

I v nejnovější osmé generaci používá Volkswagen Golf GTI osvědčenou techniku. Základem je podvozková platforma MQB a o pohon se stará dvoulitrový přeplňovaný benzinový motor s pohonem předních kol. Vybírat lze mezi verzí s manuální převodovkou, ale i dvouspojkovým DSG, které jsme měli v testu.

Motor mezigeneračně posílil, když aktuálně nabízí 180 kW/245 koní a 370 Nm, tedy opět stejně jako český praktičtější derivát Škoda Octavia RS. To je ale jen základní GTI, pokud byste chtěli víc, není problém. V nabídce je také 300koňový Golf GTI Clubsport anebo speciální edice Golf GTI Clubsport 45.

Test Volkswagen Golf GTI Clubsport (DSG)

Evoluční je vlastně i design. Karoserie má sice jiné tvary, ale typické prvky pro GTI si ponechala. Jde o štítky GTI v masce chladiče a na předních blatnících, ale také červené doplňky a linky. Ty jsou třeba v masce chladiče a procházejí až do světlometů. K tomu přidejte speciální výplň předního nárazníku včetně zajímavě tvarovaných LED mlhovek.

Zajímavá je i svítící linka, procházející celou šíří přední části. Tu běžné golfy nemají a je vyhrazena pouze těmto speciálním verzím jako je GTI, GTE, GTD anebo R či R line. I při pohledu zezadu jasně poznáte, že tohle není obyčejný golf. GTI totiž dostalo výraznější difuzor s funkčními koncovkami výfuku po obou stranách.

Decentní změny v podobném duchu se dají najít i v interiéru. Na první pohled si všimnete pro GTI typického vzoru čalounění sedadel. Přední sedadla jsou tvarována sportovně a velmi dobře se v nich sedí. Nabízejí také dobrou oporu při rychlejší jízdě v zatáčkách. Na volantu lze ještě najít logo GTI a pokud bychom měli manuální převodovku, byla by její hlavice ve tvaru golfového míčku. My ale máme DSG, takže je na středovém panelu jen maličký joystick.

test-2021-volkswagen_golf_gti- (5)

Klidně a pomalu…

Auto jsme k testu vyzvedli v Praze, takže budeme mít dost času zjistit, jak funguje při klidné jízdě než se zahřeje. Očekávání se vyplnila, protože jde o docela běžné auto, které má sice o něco tvrdší podvozek (8. generace dostala jinak naladěné tlumiče a tužší pružiny: vpředu o 5 %, vzadu o 15 %), ale přesto je velmi poddajný. V komfortním režimu je v autě klid a ticho a připadáte si (skoro) jako v normálním Golfu, jen budete mít rychlejší převod řízení (ten je tu navíc proměnlivý). 

Při čekání na semaforech je čas na to, abych prozkoumal infotainment. Oproti jiným golfům nebo autům z koncernu Volkswagen tu není nic moc jiného. Palubní desce vévodí velký dotekový displej, pod nímž je doteková ploška, na které se ovládá teplota klimatizace nebo topení a hlasitost multimédií. Škoda, že není prosvětlená a v noci ji tak musíte obsluhovat poslepu. Infotainment je ale bolest dnešních nejen koncernových aut a nejinak tomu je i u GTI. Nejednou se zcela zrestartoval, ale naštěstí nakonec vždycky znovu naskočil – budiž nám útěchou, že totéž v dalších týdnech udělala i další dvě testovací auta úplně jiných značek (ne z koncernu VW).

Rozpačitý jsem i z nového volantu. Drží se dobře, o tom žádná, ale místo fyzických ovládacích tlačítek jsou tu dotekové plošky. U nich se mi snad nikdy nestalo, že by pokaždé udělaly totéž. Jednou jsem zesílil rádio jen o jeden stupeň, jindy hned o několik a občas jsem se ovladače dotkl i při otáčení volantem. Možná je to jen o zvyku nebo jsem nemehlo, ale stejný problém mám i u jiných koncernových modelů.

test-2021-volkswagen_golf_gti- (12)

…anebo rychleji?

Když konečně mineme ceduli s koncem města, máme už auto plně zahřáté, takže je možné přepnout jízdní režim na sportovní a přišpendlit plynový pedál až k zemi. V tu chvíli se do práce naplno zapojí elektricky ovládaný samosvorný diferenciál VAQ (ten v „obyčejném“ GTI předchozí generace nebyl vůbec, nyní je v základu). I díky tomu mají kola neustále dostatek trakce a ženou golfa vpřed. Je cítit, že výkonu je dostatek, ale není ho přespříliš a na běžné okreskové dovádění je navíc motor dobře naladěn. 

Zvuk auta se liší zvenku i uvnitř. Zvenku je docela decentní, zní líp než 1,5litrové TSI, ale přesto není hlučné. Po zahřátí výfuku si dokáže i zlehka odplivnout, což si ostatně můžete poslechnout ve videu níže. Zvukový projev vlastně k celkovému pojetí auta sedne – je slyšet, ale do světa zbytečně nekřičí.

To v interiéru je to jinak. Tady je zvuk podpořen zvukem z reproduktorů. A vlastně to není úplně špatné, ačkoliv bych já osobně raději poslouchal jen zvuk motoru a výfuků. Intenzita přibarvení se liší podle zvoleného jízdního režimu (anebo si to můžete – stejně jako zbytek auta – nastavit dle libosti v individuálním režimu). V každém případě je to příjemnější než to, co je slyšet v Octavii RS, která používá „vibrátor“ rozezvučující přepážku mezi motorem a kabinou.

Volkswagen Golf GTI je osmé generaci více než jen rychlejší golf, přiblížil se opravdu sportovně naladěným hatchbackům a nabídne rozhodně zajímavější zážitek z rychlejší jízdy. Může za to i elektronika, která je propojená v jeden celek a řidiči pomáhá v tom, aby byl rychlejší.

A to samozřejmě nikoliv v přímce, kde dokáže GTI zrychlit z místa na stovku za 6,3 sekundy a rozjede se až k 250 km/h, ale hlavně v zatáčkách. Tady totiž pomáhá nejen již zmiňovaný diferenciál VAQ, ale také management elektromechanických systémů Vehicle Design Manager, jenž řídí řízení, tlumiče, motor i převodovka jako jeden celek, nikoliv jako několik systémů s různými řídícími jednotkami. Výsledkem je to, že auto ví – z otočení volantem, řidičova chování a podobně – že přišla zatáčka, takže na to připraví tlumiče, VAQ, ale i brzdy. Vše je tak jistější a průjezd je rychlejší.

Průjezdy zatáček jsou, respektive mohou být opravdu rychlé a na výjezdu už můžete držet plný plyn. Stejně tak můžete před tou další pozdě a ostře na brzdy, protože stabilita Golfu GTI je vážně působivá. Je to podobné jako u nedávno testovaného BMW 128ti, protože GTI vám dokáže dát rychlost docela jednoduše, i když ne „zadarmo“.

test-2021-volkswagen_golf_gti- (3)

Závěr a cena

Volkswagen Golf GTI je stále autem, které bez nejmenších problémů (teda pokud nebudeme řešit občas zlobící infotainment) zastat roli každodenního dopravního prostředku, navíc se spotřebou paliva i pod 7 l/100 km, ale zároveň dokáže nyní mnohem lépe pobavit ve dnech volna na okreskách. Tam mu nově pomáhá nejen ještě vyšší výkon, ale i elektronický „samosvor“, který je u osmé generace v základní výbavě.

V základní výbavě ovšem není adaptivní podvozek nebo 19″ disky testovaného auta. Disky možná můžete oželet, ale za adaptivní podvozek DCC byste si připlatit měli. I díky němu je totiž Golf GTI právě tak rozmanitým autem. Není to hot-hatch, ale překvapivě rychlý a schopný hatchback to rozhodně je.

A co prozradí pohled do ceníku? U verze s manuální šestistupňovou převodovkou je cena od 849 900 Kč. Za testovanou verzi s DSG si připlatíte, startuje na 909 900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,Golf GTI
Motor:,zážehový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,180 kW/245 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,370 Nm při 1600 – 4300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.3 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4287 mm
Šířka:,1789 mm
Výška:,1478 mm
Rozvor:,2627 mm
Provozní hmotnost:,1463 kg
Objem zavazadlového prostoru:,380 / 1237 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru