Pick-upy už dnes dávno nejsou tím, čím ještě před pár lety bývaly. Šlo o pracovní stroje, které byly zvyklé jezdit hlavně v terénu a naložené. Při běžné jízdě na silnici obtěžovaly poskakováním a bylo úplně jedno, jestli šlo o auto za pár set tisíc nebo za milion. Jenže dnes, ačkoliv je koncepce s rámem a listovými pery na zadní nápravě vlastně stejná, jsou pick-upy schopny nabídnout i vcelku pohodlnou jízdu.
Jedním z těch nejlepších je – co do pohodlí jízdy – Volkswagen Amarok, který jsme si vzali do redakčního testu. Dorazilo speciální a nepřehlédnutelné oranžové provedení Amarok Canyon. Původně šlo o koncept, jenž se dostal do výroby. V rámci příplatkového paketu si tak můžete svůj amarok okořenit několika vychytávkami jako například speciálními 17″ koly Rocca s terénními pneumatikami, zatmavenými zadními světly nebo černě lakovaným lesklým rámem na korbě a dalšími detaily. Příplatek za tento paket je necelých 130 tisíc Kč. A připlatit si můžete i za světelnou rampu na střeše, ta stojí přibližně 40 tisíc.

Věřte mi, že kamkoliv potom s tímhle autem přijedete, tam budete středem pozornosti. Velké rozměry karoserie s křiklavou barvou přilákají oči všech okolo stojících i když je auta vůbec nezajímají. Nejste-li povahou extrovert, poohlédněte se raději po něčem nenápadnějším.
Testovaný Amarok byl vybaven tou nejlepší technikou, kterou v ceníku najdete. Karoserie DoubleCab s čtveřicí dveří a nejsilnější, dvěma turbodmychadly přeplňovaný naftový čtyřválec o výkonu 132 kW/180 koní a s točivým momentem 420 Nm. Tyto hodnoty přenášela na všechna čtyři kola automatická osmistupňová převodovka.
U Amaroka je na výběr hned ze tří pohonů náprav: stálý pohon všech kol, zapínatelný pohon všech kol a pohon pouze zadní nápravy. V našem případě šlo o stálý pohon všech kol s příplatkovou (17 tisíc Kč) uzávěrkou zadního diferenciálu. Mezinápravový diferenciál Torsen dělí výkon motoru v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu a při jízdě těžším terénem tento systém zajišťuje, aby na kolo, které má nejlepší přilnavost, bylo distribuováno nejvíce výkonu. Redukční převodovku byste však v tomhle autě hledali těžko, její funkci nahrazuje právě osmistupňová převodovka ZF, jehož první i druhý stupeň si i s pomalými rychlostmi v terénu hravě poradí.

I když Amarok zvládne poměrně težký terén, s paketem Canyon je to poněkud složitější. Ačkoliv nabízí pohon všech kol, perfektní nájezdové (28°vpředu a 23,6 vzadu°- bez zadního nárazníku 28°) i přechodové (23°) úhly a vysokou světlou výšku (203 mm v nejnižším místě) nebo brodivost (500 mm), interiér čalouněný světlou kůží se k bahnitému terénu příliš nehodí.
Na silnici Amarok příjemně překvapil. I na širokých a vysokých terénních pneumatikách drží. I když pneumatiky nenabízejí takový komfort jako běžné silniční pláště, větší aerodynamický hluk způsobovala ve vyšších rychlostech stejně světelná rampa. Pokud ale neplánujete jezdit často po dálnicích, je v noci skvělým pomocníkem. Nahrazuje dálková světla v hlavních světlometech a když ji rozsvítíte, rázem zapomenete na jakákoliv jiná halogenová světla i bixenony. Jak se tak říká, dálková světla svítí opravdu široko-daleko. Jen si dávejte pozor až budete vjíždět do podzemních garáží…
Při jízde působí auto klidným dojmem, s prázdnou korbou si zadek sem tam poskočí, ale stačí naložit pár desítek kilogramů a znatelně se zklidní. Také nerovnosti pohlcují pneumatiky v kombinaci s podvozkem velmi statečně. Ačkoliv Amarok váží tři tuny, vcelku silný motor s ním jezdí pohodově. Nejde o žádného závodníka, nicméně lenoch to také není. Kombinovaná spotřeba paliva udávaná výrobcem je 8,0-8,5 litru na 100 km, reálně jsme jezdili do 10 l/100 km, což vůbec není špatný výsledek.

Pokud si nekupujete pick up jen proto, že se vám líbí, určitě s ním budete potřebovat také něco převézt. V testovaném provedení je zadní tuhá náprava odpružena dvěma listovými pery a uveze 800 kg. Její rozměry jsou 155 cm na délku a až 162 cm (vyjma podběhů) na šířku. Praktické jsou čtyři úchytná oka v rozích. Nákladová hrana je ve výšce 78 cm nad zemí. Ve tmě poslouží šikovné LED osvětlení zabudované v ochranném rámu, jenž se ovládá tlačítkem na palubní desce.
Díky konstrukci na žebřinovém rámu dokáže Amarok táhnout až 3,2 tuny těžký brzděný přívěs. V tomto období jde tedy o naprosto ideální auto na nějakou letní dovolneou u moře, co říkáte? :)
Amarok je takový exot. Nejen, že se vyrábí v argentinském Buenos Aires, ale na silnici je nepřehlédnutelný, ve městě s nám nezaparkujete a když vás přestane bavit ucpaná dálnice, prostě sjedete a vezmete to po poli. Navíc pohodlně. Jen startovací cena testovaného auta není z nejnižších, dělá to bezmála 1,1 mil Kč s DPH.
| Typ vozu: | Nový |
| Značka: | Volkswagen |
| Typ: | Amarok |
| Motor: | řadový čtyřválec |
| Objem válců: | 1 968 ccm |
| Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
| Palivo: | nafta |
| Pohon: | 4×4 |
| Výkon: | 132 kW/180 koní v 4 000 ot./min |
| Točivý moment: | 420 Nm v 1 750 ot./min |
| Zrychlení 0-100 km/h: | 10.9 – 11.3 s |
| Maximální rychlost: | 174 – 179 km/h |
| Převodovka: | osmistupňová automatická |
| Spotřeba paliva (l/100 km): | 9.8 – 10.1 / 7.0 – 7.6 / 8.0 – 8.5 |
| Délka: | 5 254 mm |
| Šířka: | 1 954 mm |
| Výška: | 1 834 mm |
| Rozvor: | 3 095 mm |
| Pohotovostní hmotnost: | 1 996 – 2 2224 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 530 / 1 470 litrů |
| Ceník: | k nahlédnutí tady |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

