Pick-upy už dnes dávno nejsou tím, čím ještě před pár lety bývaly. Šlo o pracovní stroje, které byly zvyklé jezdit hlavně v terénu a naložené. Při běžné jízdě na silnici obtěžovaly poskakováním a bylo úplně jedno, jestli šlo o auto za pár set tisíc nebo za milion. Jenže dnes, ačkoliv je koncepce s rámem a listovými pery na zadní nápravě vlastně stejná, jsou pick-upy schopny nabídnout i vcelku pohodlnou jízdu.

Jedním z těch nejlepších je – co do pohodlí jízdy – Volkswagen Amarok, který jsme si vzali do redakčního testu. Dorazilo speciální a nepřehlédnutelné oranžové provedení Amarok Canyon. Původně šlo o koncept, jenž se dostal do výroby. V rámci příplatkového paketu si tak můžete svůj amarok okořenit několika vychytávkami jako například speciálními 17″ koly Rocca s terénními pneumatikami, zatmavenými zadními světly nebo černě lakovaným lesklým rámem na korbě a dalšími detaily. Příplatek za tento paket je necelých 130 tisíc Kč. A připlatit si můžete i za světelnou rampu na střeše, ta stojí přibližně 40 tisíc.

test-volkswagen-amarok-canyon-20-bitdi-at-p3

Věřte mi, že kamkoliv potom s tímhle autem přijedete, tam budete středem pozornosti. Velké rozměry karoserie s křiklavou barvou přilákají oči všech okolo stojících i když je auta vůbec nezajímají. Nejste-li povahou extrovert, poohlédněte se raději po něčem nenápadnějším.

Testovaný Amarok byl vybaven tou nejlepší technikou, kterou v ceníku najdete. Karoserie DoubleCab s čtveřicí dveří a nejsilnější, dvěma turbodmychadly přeplňovaný naftový čtyřválec o výkonu 132 kW/180 koní a s točivým momentem 420 Nm. Tyto hodnoty přenášela na všechna čtyři kola automatická osmistupňová převodovka.

U Amaroka je na výběr hned ze tří pohonů náprav: stálý pohon všech kol, zapínatelný pohon všech kol a pohon pouze zadní nápravy. V našem případě šlo o stálý pohon všech kol s příplatkovou (17 tisíc Kč) uzávěrkou zadního diferenciálu. Mezinápravový diferenciál Torsen dělí výkon motoru v poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu a při jízdě těžším terénem tento systém zajišťuje, aby na kolo, které má nejlepší přilnavost, bylo distribuováno nejvíce výkonu. Redukční převodovku byste však v tomhle autě hledali těžko, její funkci nahrazuje právě osmistupňová převodovka ZF, jehož první i druhý stupeň si i s pomalými rychlostmi v terénu hravě poradí.

Přečtěte si také:  V roce 2021 se prodalo meziročně o něco málo více aut. Prodej elektromobilů klesl o pětinu

test-volkswagen-amarok-canyon-20-bitdi-at-p1

I když Amarok zvládne poměrně težký terén, s paketem Canyon je to poněkud složitější. Ačkoliv nabízí pohon všech kol, perfektní nájezdové (28°vpředu a 23,6 vzadu°- bez zadního nárazníku 28°) i přechodové (23°) úhly a vysokou světlou výšku (203 mm v nejnižším místě) nebo brodivost (500 mm), interiér čalouněný světlou kůží se k bahnitému terénu příliš nehodí.

Na silnici Amarok příjemně překvapil. I na širokých a vysokých terénních pneumatikách drží. I když pneumatiky nenabízejí takový komfort jako běžné silniční pláště, větší aerodynamický hluk způsobovala ve vyšších rychlostech stejně světelná rampa. Pokud ale neplánujete jezdit často po dálnicích, je v noci skvělým pomocníkem. Nahrazuje dálková světla v hlavních světlometech a když ji rozsvítíte, rázem zapomenete na jakákoliv jiná halogenová světla i bixenony. Jak se tak říká, dálková světla svítí opravdu široko-daleko. Jen si dávejte pozor až budete vjíždět do podzemních garáží…

Při jízde působí auto klidným dojmem, s prázdnou korbou si zadek sem tam poskočí, ale stačí naložit pár desítek kilogramů a znatelně se zklidní. Také nerovnosti pohlcují pneumatiky v kombinaci s podvozkem velmi statečně. Ačkoliv Amarok váží tři tuny, vcelku silný motor s ním jezdí pohodově. Nejde o žádného závodníka, nicméně lenoch to také není. Kombinovaná spotřeba paliva udávaná výrobcem je 8,0-8,5 litru na 100 km, reálně jsme jezdili do 10 l/100 km, což vůbec není špatný výsledek.

test-volkswagen-amarok-canyon-20-bitdi-at-p2

Pokud si nekupujete pick up jen proto, že se vám líbí, určitě s ním budete potřebovat také něco převézt. V testovaném provedení je zadní tuhá náprava odpružena dvěma listovými pery a uveze 800 kg. Její rozměry jsou 155 cm na délku a až 162 cm (vyjma podběhů) na šířku. Praktické jsou čtyři úchytná oka v rozích. Nákladová hrana je ve výšce 78 cm nad zemí.  Ve tmě poslouží šikovné LED osvětlení zabudované v ochranném rámu, jenž se ovládá tlačítkem na palubní desce.

Díky konstrukci na žebřinovém rámu dokáže Amarok táhnout až 3,2 tuny těžký brzděný přívěs. V tomto období jde tedy o naprosto ideální auto na nějakou letní dovolneou u moře, co říkáte? 🙂

Přečtěte si také:  Test Renault Kangoo Van Cool TCe 130 Open Sesame by Renault (2021)

Amarok je takový exot. Nejen, že se vyrábí v argentinském Buenos Aires, ale na silnici je nepřehlédnutelný, ve městě s nám nezaparkujete a když vás přestane bavit ucpaná dálnice, prostě sjedete a vezmete to po poli. Navíc pohodlně. Jen startovací cena testovaného auta není z nejnižších, dělá to bezmála 1,1 mil Kč s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Volkswagen
Typ: Amarok
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 968 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 132 kW/180 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment: 420 Nm v 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.9 – 11.3 s
Maximální rychlost: 174 – 179 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.8 – 10.1 / 7.0 – 7.6 / 8.0 – 8.5
Délka: 5 254 mm
Šířka: 1 954 mm
Výška: 1 834 mm
Rozvor: 3 095 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 996 – 2 2224 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 / 1 470 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady