prvni-jizda-skoda-scala

Test ukázal, že barva auta ani otevřená okna vzniku „sauny“ v autě nezabrání

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ADAC - Foto: Pavel Srp - 5. 7. 2021


Německý autoklub ADAC se podíval na to, jaký vliv má barva auta či fólie na přehřívání interiéru. Opravdu je bílý lak na automobilu lepší než černý? A pomohou otevřená okna během parkování? Příliš dobré zprávy nemá. Příroda je prostě silnější.

Tropické teploty dělají motoristům problémy. Stačí nechat auto chvíli zaparkované na slunci a z interiéru se stává doslova výheň. Teplota v kabině může dosáhnout až neuvěřitelných 60 °C. Co s tím? Pomůže koupě auta s bílým lakem karoserie, který lépe odráží sluneční paprsky, nebo je dobré nechat během parkování mírně pootevřená okna? Přesně na tyto otázky odpovídá německý autoklub ADAC. A ne teoreticky. Jeho experti nainstalovali teploměr do kabiny dvou identických vozidel a pustili se do měření. Na jednom z nich byla pootevřená okna. Očekávali, že auto s otevřenými okny bude na tom lépe. Ale nestalo se.

Příroda je silnější

Měření teploty v kabině při venkovní teplotě 28 °C nepřineslo zásadní rozdíly. Pokud zůstala okna zavřená, po 10 minutách bylo naměřených uvnitř 38 °C a po 20 minutách dokonce 45 °C. Pokud byla mírně otevřená okna dvě, hodnoty stále dosahovaly 36 °C, respektive 42 °C. Navíc nechávat pootevřená okna není zrovna bezpečné, takže ADAC toto řešení nedoporučuje. V druhém testu porovnávali experti bílé a černé auto. V bílém sice rostla vnitřní teplota pomaleji, ale nakonec byly hodnoty teploty v kabině téměř identické. Bílý lak vám tedy také nepomůže.

Extrémně vysoké teploty mohou být pro řidiče nebezpečné. Přesto lze i za letního horka cestovat bezpečně

Nejlepší je proto nechávat auto zaparkované ve stínu, například v garážích a v parkovacích domech. Samozřejmě, takovou příležitost má jen málokdo. Ti ostatní mohou nápor slunce zmírnit alespoň sluneční clonou pod předním sklem. Použít můžete dokonce i tu vnější, kterou využíváte v zimě proti zamrznutí čelního okna. Ta sníží alespoň teplotu palubní desky, ale při dlouhém parkování příroda přece jen vyhrává. Velký efekt nemají ani různé fólie na oknech. Opět platí, že nakonec se teplota v kabině vyšplhá do nebezpečných výšin. Nejúčinnější v boji s teplotou je tak klimatizace. Ale třeba ji využívat rozumně, protože vám může škodit.

S klimatizací opatrně

Nepouštějte ji hned. Nejprve otevřete všechny dveře, ať má horký vzduch možnost z interiéru uniknout. ADAC navíc doporučuje absolvovat první kilometr či dva jízdy s otevřenými okny a klimatizaci zapnout až poté. Nezapomínejte, že výdechy ventilace by neměly směřovat přímo na vás a rozdíl teploty mezi exteriérem a interiérem by neměl představovat více než sedm stupňů Celsia. Jinak se vystavujete teplotnímu šoku při vystupování a také prochladnutí. Při krátkých jízdách je lepší klimatizaci vůbec nepoužívat. No ani se zapnutou klimatizací nejste „za vodou“.

Je zde totiž UV záření, před kterým vás auto příliš nechrání. UV filtrem, který zadržuje záření UV-A a UV-B je totiž většinou vybaveno pouze čelní sklo. Boční okna záření propouštějí. Speciální fólie sice pomáhají odfiltrovat UV záření i infračervené záření, odpovědné za teplo, ale nelze zapomínat, že vyžadují schválení a použity mohou být pouze na zadních oknech. Proto ADAC radí chránit se i v autě opalovacím krémem či slunečními brýlemi. Zvláště upozorňuje, že v přehřátém autě nesmíte nechávat děti ani zvířata. A zapomínat byste neměli ani na pitný režim. V klimatizovaném autě sice žízeň nepociťujete, jenže klimatizace dehydratuje. Vysušuje tak pokožku i sliznice.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru