Toyota Yaris je v lecčem pokroková, tím nejzásadnějším je asi fakt, že jde o vůbec první model, který přinesl do segmentu malých vozů hybridní pohon. Vyzkoušeli jsme Toyotu Yaris Hybrid ve třetí generaci po modernizaci. A jak se s tímhle malým hybridem jezdí? To se dozvíte na následujících řádcích.

To, že se hybridní ústrojí dostalo i do malého Yarisu, bylo vlastně jasné. Vždyť Toyota je hybridními modely proslavená. Většina lidí si pod slovem hybrid totiž vybaví právě Toyotu Prius. Navíc se prodej hybridních modelů tohoto japonského výrobce nedávno přehoupl přes devítimilionovou hranici. A to už je poměrně pevný pilíř, na kterém lze stavět.

test-toyota-yaris-hybrid-15-hsd-e-cvt-p1

Yaris hybrid je vybaven řadovým zážehovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru, který doplňuje synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Výkon spalovacího motoru je 55 kW/75 koní a točivý moment 111 Nm, elektromotor umístěný mezi motorem a převodovkou přidává dalších 45 kW/60 koní a 169 Nm točivého momentu. Výkony se nedají jen tak sečíst, je potřeba odečíst ztráty, ale i tak je výsledný výkon pohonné soustavy 74 kW/100 koní při 4 800 ot./min poměrně slušný. Největší výhodou je nicméně dostupnost točivého momentu elektromotoru prakticky kdykoliv od nulových otáček. Sílu motoru přenáší na přední kola bezestupňová převodovka e-CVT.

Spolupráce obou motorů je perfektní. Spalovací motor se vypíná kdykoliv je to jen trochu možné, zejména na „eko-režim“. Ve městě se to projevuje tak, že jakmile uvolníte pedál plynu, benzínový motor se deaktivuje. Pokud jsou dostatečně nabité baterie, zvládne elektromotor docela silnou akceleraci sám. Čím více dochází v bateriích elektrická energie, tím častěji se ale benzínový motor spouští a tím menší akceleraci zvládne auto čistě na elektřinu. Pokud je to potřeba (a baterie jsou dostatečně nabité), dá se tlačítkem „EV“ vyvolat čistě elektrický režim, ve většině případů se nám ale výhradně elektrický režim aktivovat nechtěl. Asi slabé baterie… Tlačítko je navíc (společně s dalšími) nešikovně umístěno pod pákou ruční brzdy.

test-toyota-yaris-hybrid-15-hsd-e-cvt-p2

Protože jde „pouze“ o hybrid, elektrická energie se získává pouze z jízdy, auto nelze zapojit do zásuvky. K dobíjení tak slouží rekuperace elektrické energie při brzdění motorem (to se dá zvýšit režimem „B“ na automatické převodovce) nebo při normálním brzdění. Plně nabité baterie vydrží při přibližně 50 km/h na cca dva kilometry jízdy. Baterie jsou nikl-metal hydridové a jsou uložené pod zadními sedadly, takže nezabírají místo v zavazadlovém prostoru.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 508 SW GT PureTech 225 (2019)

S Toyotou Yaris Hybrid se dá jezdit zcela normálně, zvyk vyžadují jen brzdy, respektive samotný brzdový pedál. Ten z počátku brzdy nezaktivuje, auto hlavně rekuperuje, ale pak se destičky otřou o kotouče a auto zničehonic začne brzdit více. Brzdový pedál je navíc trochu „gumový“ a bez citu. Na to se ale dá po několika kilometrech jízdy zvyknout.

Motor se při jízdě spouští a vypíná opravdu často, doprovází to mírné, často ani neznatelné cuknutí. Pokud je však potřeba výrazněji akcelerovat, motor naskočí a dá o sobě náležitě vědět – zejména díky bezestupňové převodovce, která ho nekompromisně pošle do vysokých otáček. Při delší jízdě po dálnici to docela obtěžuje. Tady je jasně vidět, že Toyota Yaris Hybrid patří prostě a jednoduše hlavně do města. Tam totiž funguje opravdu báječně.

test-toyota-yaris-hybrid-15-hsd-e-cvt-p3

Pokud se s hybridem naučíte, pak počítejte i s nízkými hodnotami spotřeby paliva. Těch udávaných výrobcem s největší pravděpodobností v reálném provozu nedosáhnete, ale pohybovat se po městě mezi 4-5 l/100 je reálné. Je ale potřeba předvídat, být citlivý na plynový pedál a co nejvíce využívat rekuperaci energie. Vypořádat se však občas budete muset s nedočkavými řidiči při svém pomalém zrychlování nebo naopak včasném rekuperování, při jízdě „na spotřebu“ totiž s běžným provozem krok držet nelze. Pokud krok držet budete – a občas je to kvůli reakcím okolních řidičů lepší – počítejte, že se spotřeba ve městě bude držet těsně pod šesti litry na 100 kilometrů. Podobné a spíše vyšší hodnoty očekávejte také při (legálním) dálničním tempu. Jezdili jsme v teplotách kolem 10°C. Škoda jen, že hybrid má docela malou palivovou nádrž, kapacita je jen 36 litrů (do konvenčního modelu natankujete o 6 litrů více).

Podvozek hybridního Yarisu je nastaven jako velmi dobrý kompromis mezi pohodlím a jízdními vlastnostmi. Yaris totiž díky pohotovostní hmotnosti necelé 1,2 tuny, vcelku slušnému výkonu a poměrně nízkému těžišti dokáže (nejen) v zatáčkách poměrně příjemně překvapit. Jeho chování je hodně neutrální, asi právě i díky vzadu umístěným bateriím, leč vyžadovat od něj takovou jízdu je skoro až sprosté.

Přečtěte si také:  Video detailně ukáže, jak se liší Toyota GR Supra se šestiválcem a se čtyřválcem

Toyota Yaris Hybrid příjemně překvapil, ale nepochází z levného kraje. Nejnižší cena je v základní výbavě LIVE nezanedbatelných 370 900 Kč. Klimatizaci, dálkové centrální zamykání, palubní počítač, ale i rádio s CD a ovládáním na volantu a další prvky výbavy tady najdete, stejně jako prodlouženou pětiletou záruku (na komponenty hybridního systému) na vozidla s hybridním pohonem na 5 let nebo do ujetí 100 000 km.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: Yaris Hybrid
Motor: řadový čtyřválec + synchronní motor s permanentním magnetem
Objem válců: 1 497 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzin + elektřina
Pohon: přední kola
Výkon spalovacího motoru: 55 kW/75 koní při 4 800 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 111 Nm při 3 600 – 4 400 ot./min
Výkon elektromotoru: 45 kW/60 koní
Točivý moment elektromotoru: 169 Nm
Celkový výkon: 74 kW/100 koní při 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.8 s
Maximální rychlost: 165 km/h
Převodovka: bezestupňová e-CVT
Spotřeba paliva (l/100 km): 3.3 / 3.6 / 3.6
Emise CO2: 82 g/km
Objem nádrže: 36 litrů
Délka: 3 950 mm
Šířka: 1 695 mm
Výška: 1 510 mm
Rozvor: 2 510 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 170 – 1 180 kg
Objem zavazadlového prostoru: 286 / 710 litrů
Ceník: ke stažení zde