test-2018-toyota-aygo 1

Společnost TPCA píše na východě Středočeského kraje posledních 13 let nové a nové příběhy ze série “Potkali se u Kolína”. Tedy alespoň přeneseně. Namísto dvou medvědů tu chovají tři automobilová vyžlátka – Citroën C1, Peugeot 108 a Toyotu Aygo. Třetí jmenovaný drobek nedávno prošel faceliftem, pořád nabízí jen litrový tříválec a z kolínské trojky se umí nejvíc designově odvázat.

Trocha reminiscence

Všimněte si, jak z přídě Ayga zmizelo oproti původní verzi vyhřezlé písmeno „X“ a zůstaly jen velmi decentní kontury. Už to není takový odvaz, ale mnohem sofistikovaněji pojaté japonské origami, kterým je ostatně Toyota pověstná. À propos podívejte se na C-HR, to je teprve kus rozlámaného plechu v dokonalé souhře tvarů a křivek. Aygo je letmou ochutnávkou, co všechno Toyota dovede.

Přesto se nejmenší Japonec po faceliftu trochu umírnil. Už zmíněné „ixko“ vpředu teď moderní výraz miniauta dokresluje, než aby vyčnívalo a svádělo na sebe veškerou pozornost. Podle kufru se pozná rodová příslušnost, totiž prosklenou záď měl už třeba Peugeot 107, včetně vystouplého čudlíku, kterým se páté dveře otevírají. Plátýnko je sice rachitické, ale nemlátí, nebouchá.

test-2018-toyota-aygo-6

Vzadu máte mimochodem LEDky, vpředu jsou diody jen na denní svícení. Paket Cool & Safe, který vřele doporučuji, přidá automatický systém řízení světel při šeru. A další užitečné věci jako předkolizní bezpečnostní systém nebo varování při opuštění jízdního pruhu.

Pápěrka s „výklopkami“

Reminiscence pokračují v interiéru. Kulové dekory ventilace měla zmíněná „stosedmička“ taky. Vnitřek obecně vzato působí dost lacině, to dá rozum, ale na rozdíl od nedávno testovaného Peugeotu 108 je usedlejší. I přes rafinované barevné kombinace. Stejně jako u francouzského kolegy z Kolína vás mimo to překvapí, jak bohatě dokáže být malé auto dovybavené. Je tu kůži obšitý volant, vyhřívání předních sedaček, dotyková obrazovka…

Dozadu se leze trochu jako do tanku, co si budeme povídat. Není takový problém s prostorem nad hlavou jako spíš s tím pro kolena. Dlouháni si za sebe prostě nesednou. Počítejte taky s tím, že vzadu si vyvětráte jen výklopným oknem, stahovací tu není ani na kliku. Někde se šetřit holt muselo.

test-2018-toyota-aygo-14

Malá heuréka

Litrový benzinový tříválec má vylepšený systém vstřikování s větší kompresí, disponuje výkonem 72 koní. Točivý moment činí 93 Nm při 4400 otáčkách za minutu. To jsou sice údaje, které vás na dálnici nijak nevytrhnou, ale vězte – a je to pravidlem u všech podobných vozítek –, že ve městě budete králem. Aygo nemá ani tři a půl metru, takže se všude vejdete. Za popojíždění dáte v průměru 5 litrů a na nákup těch 168 litrů v kufru taky stačí.

Při jízdě je Aygo hlučnější, trochu vachrlaté, ale podvozek je jistý, takže vás i vlivem malého rozvoru auto snadno podrží v zatáčkách. Což už se sice nedá říct o sedačkách, nicméně to bychom chtěli skutečně už zbytečně moc. Hbité zrychlení ve vyšších rychlostech je bohužel pro tuhle Toyotu velkou neznámou, namísto toho z nuly vypálí až neuvěřitelně bleskově. Může za to samozřejmě ani ne tuna hmotnosti na čtyřech kolech, takže i malý motor dokáže Aygo vybičovat ke znamenitě čiperným startům. Tedy v případě, že nemáte zapnutou klimatizaci, tady je každý úbytek výkonu znát.

Vedle pětistupňového manuálu Toyota nabízí i robotizovanou převodovku x-shift, za kterou dáte 20 tisíc. Ostatně laciné jsou třeba i zimní pneumatiky, laky a příplatkové pakety, z nichž nejdražší Style přijde na 25 tisíc, za které dostanete už zmíněný barevný dotykový displej o velikosti sedm palců, mlhovky, fešné patnáctky a zatmavená zadní okna. Tohle všechno u manuálu do 300 tisíc. Základ? 255 tisíc. To je při soudobých cenách aut malá heuréka.

+
Kompaktní rozměry Vyšší rychlosti
Líbivý design Lacinější provedení
Cena Pouze výklopná zadní okna
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: Aygo
Motor: 1.0 VVT-i
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 53 kW/72 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 93 Nm při 4400 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 13.8 s
Maximální rychlost: 160 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.1 / 4.2 / 3.8
Emise CO2: 93 g/km
Objem nádrže: 36 litrů
Délka: 3465 mm
Šířka: 1615 mm
Výška: 1460 mm
Rozvor: 2340 mm
Pohotovostní hmotnost: 905 kg
Objem zavazadlového prostoru: 168 litrů
Ceník: ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu