V továrně v Kolíně museli před nějakou dobou přestavět výrobní linku. Důvodem bylo zahájení výroby nových “trojčat”. Dvě z nich, Peugeot 108 a Toyotu Aygo, jsme už vyzkoušeli, teď přišel na řadu poslední z nich – Citroën C1. Jak na tom jednotlivá auta jsou? Jsou stejná? Je jedno, které z nich si koupíte a nebo se liší? To jsme se pokusili zjistit.

test-citroen-c1-12-pure-tech-feel-p1

Liší se minimálně designem, každé z aut má totiž v nové generaci zcela odlišný vzhled. Na první pohled budete vědět, s jakým z trojčat máte tu čest. Citroën C1 vypadá zepředu – zejména naživo – jako kombinace Nissanu Juke, Citroënu C4 Picasso a Fiatu 500. Nicméně sluší mu to a z celé trojice se mi líbí nejvíce. Z boku se výraznější odlišnosti mezi jednotlivými auty neprojeví, narozdíl od zadní části. Peugeot i Citroën vypadají podobně a zadku dominují rozměrné – na poměry auta možná až moc – svítilny, Toyota má oproti tomu svítilny na výšku. Stejné je u všech tří miniaut také víko zavazadelníku, jenž je tvořeno výhradně sklem.

Totožné jsou prakticky i interiéry. Před řidičem je přístrojový štít nabízející jen ty nejnutnější informace. Dominuje mu velký rychloměr uprostřed s monochromatickým displejem ujetých kilometrů, palubního počítače (přepíná se tlačítky skrz volant) a stavem palivové nádrže. Vlevo od rychloměru je digitální otáčkoměr a vpravo ty zásadní kontrolky. Je vidět, že se na autech šetřilo, a tak nesvítí ani tlačítka elektrického ovládání oken či ovladač teploty klimatizace a označení polohy ovladače je pouze nakreslená čárka.

Neliší se vlastně ani vnitřní prostor či posez. Na předních sedadlech je místa vcelku dost, poskrovnu je ho snad jen v oblasti ramen. Sedadla jsou totiž poměrně blízko u sebe. Pro nohy i hlavu – dokonce i s plátěnou stahovací střechou, kterou testované auto mělo – je místa pro běžně vzrostlého pasažéra dostatek. Horší je to na zadních sedadlech, kam bych posadil pouze děti, maximálně čerstvé teenagery. S plátěnou střechou bylo v C1 pro hlavu nejméně místa ze všech tří kolíňat. Řidičův posez je zkomplikován tím, že volant je stavitelný pouze výškově, takže je posez takovým kompromisem na “dlouhé ruce a krátké nohy”.

test-citroen-c1-12-pure-tech-feel-p2

Vzhledem k velikosti auta se nedá očekávat ani velký zavazadelník, jeho objem je v základním uspořádání 196 litrů, po sklopení zadních sedadel vzroste na 780 litrů. Nakládací hrana je ale nad podlahou kufru poměrně vysoko, a tak je potřeba při vykládání předměty vcelku vysoko zvedat.

Pod kapotou testovaného auta byl silnější z nabízených tříválců, 1,2 Pure Tech s výkonem 60 kW/82 koní a točivým momentem 116 Nm. Motor rozhodně nevyniká kultivovaností ani hladkostí. Na volnoběh je hlučný a značně vibruje. Prvních pár metrů po rozjezdu však ukáže, že je s ním auto poměrně pružné. Díky dobrému zpřevodování a nízké hmotnosti (C1 váží jen 887 kg) dokáže zrychlovat v městských rychlostech ochotně. Na semaforu dokáže převapit i soupeře ze zcela jiné ligy… A překvapí to i vás jako řidiče.

Diskutabilní je však spotřeba paliva. Jde o malý motor v malém a lehkém autě. Automobilka slibuje 4,3 l/100 km v kombinovaném režimu, na palubním počítači jsme ale při vracení auta odečetli hodnotu o dva litry a pár desetin vyšší. Přičíst bychom to mohli možná i tomu, že jsme si často užívali pružnost a reakce motoru, nicméně více než dvoulitrový rozdíl je i tak dost.

test-citroen-c1-12-pure-tech-feel-p3

Podvozek je naladěn komfortně, ale díky krátkému rozvoru 2,34 metru auto občas odskočí. V zatáčkách se naklání, přesto na kvalitním a hladkém asfaltu drží stopu. Ačkoliv jsem toho s dalšími dvěma kolíňaty nenajel mnoho, C1 působí nejzábavnějším a nejřidičtějším dojmem ze všech tří.

Překvapí vás ale možná pohled do ceníku, protože základní cena je 251 900 Kč (o 2 tisíce levnější než nejlevnější Peugeot 108, ale o 40 tisíc dražší než nejlevnější Toyota Aygo), akční cena je 231 900 Kč. Výbava už je sice v základu poměrně bohatá, ale ve srovnání s některými dalšími soupeři je to cena poměrně ambiciózní. A to ačkoliv je to auto uvařené podle dobrého receptu a z dobrých ingrediencí.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Citroën
Typ: C1
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1 199 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 60 kW/82 koní při 5 750 ot./min
Točivý moment: 116 Nm při 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.9 s
Maximální rychlost: 170 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.4 / 3.7 / 4.3
Délka: 3 466 mm
Šířka: 1 615 mm
Výška: 1 460 mm
Rozvor: 2 340 mm
Pohotovostní hmotnost: 887 kg
Objem zavazadlového prostoru: 196 / 780 l
Ceník: k nahlédnutí zde