Francouzská automobilka Peugeot nedávno na trh vypustila nejmenší model z nabídky. Prcek dostal jméno 108 a hned na první pohled je jasné, že cílovou skupinou téhle nákupní tašky jsou a budou především ženy. I sama automobilka si toho je dobře vědoma, a proto se soustředila především na všelijaké barevné doplňky, polepy a různé drobnosti.

test-peugeot-108-top-12-puretech-p1

Vůz je v nabídce také s plátěnou stahovací střechou (testovaná verze TOP!) rovnou ve třech barevných variantách, takže vybrat si musí opravdu každá. Schválně píšu každá, protože si myslím, že 108 si půjde koupit jen málo pánů. I proto se tentokrát zaměřím spíše než na funkčnost, tak na styl a na design. Techniku sice úplně nevynechám, ale přeci jen chci auto přiblížit spíše dámám.

Tak nejdříve trocha těch důležitých čísel. Pod kapotou testovaného auta jsme měli malý tříválec o objemu 1,2 litru PureTech, který posílal na přední kola přes pětistupňový manuál výkon 60 kW/82 koní a točivý moment 116 Nm. Vzhledem k dobře odstupňované převodovce a nízké hmotnosti je to výkon zejména do města dostačující. Ve městě se tak 108 cítí dobře i díky kompaktním rozměrům, na délku totiž nemá ani 3,5 metru, na výšku je to těsně pod 1,5 metru a na šířku jen 1,6 metru. To jsou rozměry, které řidičky ve městě nebudou trápit ani při parkování. Trápit se ale budou možná na dálnici, kam s tímhle bonbónkem, jak jsme 108 v redakci důvěrně pojmenovali, náhodou vyrazí.

Tam se totiž naplno projeví nižší výkon auta i jeho malé rozměry. Dopracovat se na dálniční rychlost 130 km/h chvilku trvá, musíte při tom nechat motor vytočit opravdu do vysokých otáček, což doprovází nepříjemný zvukový projev, a zároveň musíte doufat, že vám tam někdo nevjede a nebo, že nepřijde kopec, protože pak jste opět na začátku. Rozměry se projeví především při tom, když minete například kamion nebo vás rychle předjede velké SUV.

test-peugeot-108-top-12-puretech-p2

Překvapením ale bylo to, jak tak malé auto dokáže filtrovat nerovnosti, kterých jsou naše silnice i dálnice bohužel plné. U malé nákupní tašky nečekáte, že o některých dírách takřka nebudete vědět. Přitom nejde o úplnou houpačku. Překvapení a velké plus pro 108!

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic (2020)

Testovaná sto-osmička měla pětidveřovou, tedy praktičtější verzi karoserie (můžete mít i třídveřové provedení). Menší nákup, dětskou sedačku nebo kamarádku tak na zadní sedačky díky dalšímu páru dveří umístíte bez problémů. Obzvlášť pro dospělé cesující to sice cesta nijak pohodlné nebude, ale dá se to zvládnout. My jsme vyzkoušeli na zadní sedadla dát dětský podsedák a na něj posadit 7 leté dítě. Nejen, že se vešlo bez problému, ale navíc si jízdu jedním z posledních relativně teplých a slunečných dnů tohoto roku užívalo.

Provedení TOP! – tedy to se stahovací střechou – je příjemné a skvěle a rychle vyvětrá případné přehřáté auto. S maminkou dotyčného chlapečka jsme se trošku bály, že na dítko bude foukat, ale ani v rychlostech kolem 100 km/h s větrem výraznější problém nebyl. Jen možná větrná clona, která se vysune vpředu po zatažení plátěné střechy, vydává při vyšších rychlostech více hluku, ale není to nic, co by se nedalo vydržet.

test-peugeot-108-top-12-puretech-p3

Co se ovšem s klidem a pohodou vydržet nedalo, to byly vibrace tříválce na neutrál. Je jasné, že u takového motoru něco podobného můžete očekávat, ale nic se nemá přehánět. Zvyknout se na to ale dá, jen je to prostě nepříjemné, Pro srovnání, o týden později jsme testovali Škodu Citigo také s tříválcem a motor byl klidnější.

Vzhledem k tomu, že jde o malé auto, je takovým prubířským kamenem objem zavazadlového prostoru. U Peugeotu 108 je to 196 litrů, což sice není úplně moc, ale na ty důležité věci to stačí, ačkoliv například koncernový trojlístek Volkswagen up!, SEAT Mii i již zmíněná Škoda Citigo mají kufr větší, jeho objem 251 litrů (bez rezervního kola, resp. 234 litrů s rezervním kolem) strčí kolínský trojlístek (Citroën C1, Toyota Aygo i Peugeot 108) hravě do kapsy. Je třeba podotknout, že u 108 nenajdete v kufru náhradní kolo. I když… Co si budeme povídat, představte si řidičku v krásných botách a s dlouhými nehty, kterak vyměňuje kolo… 🙂 Zavazadlový prostor je hodně zapuštěný do podlahy a to by mohl být pro dámy problém, protože když už do něj třeba i těžší nákup nebo karton balené vody dostane, bude to při následném vyndávání chtít hodně síly, vytáhnout ho zase ven.

Přečtěte si také:  Test Škoda Kamiq 1.6 TDI DSG (2020)

Pokud, dámy, máte dlouhé nehty, dejte si pozor na ovládání stahovací střechy. Ovládá ji sice jednoduché tlačítko, ale je tak zapuštěné do plastového krytu, že dotyčnou ten nehet bude při jejím ovládání dost bolet. Když si ho tedy rovnou nezlomí. Stejně tak mne rozčiloval dotykový displej. I když tady za to nemůže auto nebo konstruktéři, jako spíš technologie. Displej nereagoval na doteky nehtu, pouze na bříško prstu, v krajním případě také na kloub prstu. Navíc jakmile se otevřela střecha a zasvítilo do auto sluníčko, displej se změnil na zcela nečitelný. A věřte, že je to k zbláznění doufat, že někde vjedete do stínu a nebo budete neustále zatahovat střechu, abyste si přidali nebo ubrali topení nebo změnili radio stanici.

test-peugeot-108-top-12-puretech-p4

Celkově bude ale Peugeot 108 TOP! dámy a slečny bavit. Nejen proto, že mají na výběr z 8 základních barev, které doplňují další dvě zcela nové a speciální pouze pro model 108. K tomu si mohou vybrat ze 7 různých druhů designových specifikací tak, aby vůz majitelku co nejlépe vystihoval. Je pak jedno jestli milujete ostré hrany čárových kódů nebo třeba se necháte stejně jako já okouzlit jemným tetováním a zářivě růžovými kryty zpětných zrcátek. Když k tomu všemu ještě připočtete neuvěřitelné množství barev a vzorů do interiéru a tři barvy pláťené střechy, to by bylo, aby si opravdu každá nevybrala. Však se samy mrkněte do katalogu! 😉

Peugeot 108 TOP! je klasický městký švihák, který se díky odvážným designovým specifikacím na silnicích neztratí. Jen je potřeba počítat s menším komfortem a ne úplně skvělými jízdními vlastnostmi. Mínusem by pak mohla být i startovací cena modelu 108 TOP!, která je 283 900 Kč. Pokud nutně nepotřebujete pláťenou střechu a stačí vám jen troje dveře, připravte se na základní cenu 253 900. V pětidveřovém provedení je to o pět tisíc korun víc.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 108 TOP!
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 1 199 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 60 kW/82 koní při 5 750 ot./min
Točivý moment: 116 Nm při 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.9 s
Maximální rychlost: 170 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.4 / 3.7 / 4.3
Délka: 3 475 mm
Šířka: 1 615 mm
Výška: 1 460 mm
Rozvor: 2 340 mm
Pohotovostní hmotnost: 887 kg
Objem zavazadlového prostoru: 196 / 780 l
Ceník: k nahlédnutí zde