Takřka po půl roce se vracíme k autu, které jsme v rychlotestu měli jako první v ČR – Subaru XV. Jde o crossover, jenž se na český trh dostal v březnu a předznamenává tvary nové generace modelu Impreza, která se Evropě již ukázala v červnu na autosalonu v Lipsku.
I když jde o crossover, je Subaru XV určeno primárně do města, ale se světlou výškou 21 centimetrů převyšuje se neztratí ani mimo něj nebo dokonce v nějakém lehčím terénu. Tímto údajem také překonává všechny ostatní modely v nabídce této japonské automobilky. A jak je u Subaru zvykem již 40 let, všechny modely (až na výjimky) mají stálý pohon všech kol, takže se výletu mimo silnice opravdu bát nemusíte. K lepšímu průjezdu vám také pomůže redukční převodovka, která je k dispozici jak s manuálním řazením, tak i v případě bezestupňového CVT, které jsme měli k dispozici v rámci redakčního testu.
Bezestupňová převodovka byla spojena s nejslabším benzínovým motorem v nabídce. Jde o „šestnáctistovku“ o výkonu 84 kW/114 koní a s točivým momentem 150 Nm. S tím „papírově“ auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,8 sekundy a maximální rychlost je 175 km/h. Troufám si říct, že pokud budete jezdit hodně mimo město a hlavně po dálnici, pak kombinaci nejslabšího motoru s CVT zavrhněte rovnou.
Pohyb ve městě nevyžaduje žádné sportovní výkony, takže vám nebude vadit, že je XV neumí poskytnout. Budete si spíše užívat bezestupňovou převodovku, která neřadí, ale plynule mění převod. Trochu nepříjemné je chování v případě, že potřebujete maximálně zrychlit. Při „kickdownu“ otáčky vyletí téměř k červenému poli, motor začne nepříjemně řvát, ale nic moc se neděje. Výkon motoru ani točivý moment se nedostávají… Trcohu trapné to může být na dálnici, kdy při 120 km/h a plném sešlápnutí plynu vytočíte motor do „bezvědomí“, ale pořád jedete vedle auta vedle a snažíte se dělat, že v autě vlastně vůbec nejste… S vypětím sil auto zrychlí a dálniční tempo si drží kopec/nekopec – dokud vás někdo nezbrzdí.
Ale zpět do města, kam toto XV bezvýhradněpatří. Kromě toho, že nebudete muset řadit, oceníte také vyšší stavbu karoserie. Ač se to na první pohled nezdá, na ten druhý poznáte, že Subaru XV je kus auta. V interiéru je dostatek místa ve všech směrech a pro všechny cestující. Omezovat se nebudou muset ani ti na předních sedadlech, ale ani ti na těch zadních. Ocenili bychom však větší boční vedení sedadel, protože v zatáčkách oporu tělu neposkytnou.
Slušný prostor nabídne „iks-véčko“ také pro zavazadla. V základním uspořádání je 380 litrů celkem slušná hodnota, když si uvědomíme, že jde o hatchback navíc s pohonem všech kol.
Už víme, že motor není žádný atlet, ale podvozek a brzdy mají potenciál o mnoho vyšší. I přes vyšší stavbu karoserie je Subaru XV v zatáčkách jisté a podvozek je dobře naladěn. Při klidné jízdě vás nebude obtěžovat tvrdým nalazením, ale při svižnějším tempu auto podrží. Brdzy, na vešch kolech kotoučové, mají dobrý nástup a dají se dávkovat.
Musím říci, že i po druhém a trochu důkladnějším seznámení se nám Subaru XV zdá jako velmi povedené auto. Nevybrali bychom si však nejslabší motorizaci s bezestupňovou převodovkou. Pokud ale víte, že vaše auto bude trávit většinu svého života ve městě, pak se této kombinace nemusíte bát. Spotřeba paliva se dá udržet kolem osmi litrů (výrobce udává 8,0 ve městě, 5,8 mimo město, 6,8 kombinovaný provoz na 100 km).
Trochu překvapení vás čeká v ceníku. Ceny jsou oproti některým konkurentům trochu vyšší, ale je potřeba si uvědomit, že se Subaru dostáváte léty prověřený stálý pohon všech kol a celkem slušnou výbavu. Základní cena Subaru XV je 569 000 Kč, námi testovaný model ve výbavě Comfort s bezestupňovým CVT vyjde na 689 000 Kč, nejlevnější naftové provedení pořídíte za 709 000 Kč. A to už je opravdu hodně… Jako nejlepší varianta se nám prostě a jednoduše jeví benzínový dvoulitr v manuálu, jehož cena začíná na 599 000 Kč.
Kompletní ceník a technické údaje jsou ke stažení TADY.
[nggallery id=1302]
-PS-