Když chcete velký a pohodlný kombík pro klidné řidiče, odpovědí by mohlo být i Subaru Outback, které jsme vyzkoušeli v testu. Má vcelku velký benzinový motor, automatickou převodovku, pohon všech kol a koupíte ho i do milionu bez daně.
Na výlet s celou rodinou
Subaru Outback je aktuálně vlajkovou lodí japonské automobilky v Evropě. Jde o 487 centimetrů dlouhý kombík se šířkou 1875 mm bez zrcátek a výškou 1675 mm. A pokud k tomu přidáme, že objem kufru je 561 litrů a v pohodě se tu posadí pětice cestujících, musíte uznat, že jde o skvělé rodinné auto.
Vyrazit na výlet s dětmi a psem tak nebude vůbec žádný problém. Navíc se nemusíte držet pouze silnic a asfaltových cest. Outback má totiž standardně pohon všech čtyř kol a vysokou světlou výšku (ta je podle technických údajů minimálně 213 mm). Tolik nemá ani spousta SUV, která se tváří o poznání „dobrodružněji“. A i díky tomu se v autě sedí výš, ačkoliv tady mají naopak srovnatelná SUV zpravidla navrch a posed nabízejí ještě vyšší.
Na výlety mimo silnice je navíc Outback vybaven i elektronickým pomocníkem v podobě terénního systému X-Mode. Ten má v současné generaci dvě možná nastavení: sníh/štěrk a hluboký sníh/bláto. Pro každé z nich upraví fungování auta tak, aby se řidič co nejjistěji a bezpečně dostal tam, kam potřebuje. Auto nenabízí žádné mechanické uzávěrky diferenciálů, ty supluje stabilizace, ale i s jedním kolem ve vzduchu se rozjedete docela v pohodě, brzdy jej umějí přibrzdit a přenést točivý moment na zbylá tři. Brzdový systém totiž využívá elektrický posilovač.
Ale co udělá vysoká světlá výška a poměrně vysoká karoserie na silnici? Nebude to auto, se kterým se budete bát do zatáček, aby se nenaklonilo přespříliš? Nikoliv. Subaru totiž tradičně používá motory s protilehlými písty (tzv. boxery), které jsou díky své konstrukci nízké, takže snižují těžiště. Subaru Outback, jakkoliv jde o vysoké auto, jezdí na okreskách skvěle. Do zatáček se vrhá ochotně, příliš se nenaklání a přesto má podvozek naladěný až překvapivě komfortně. A to má obyčejné tlumiče, žádné aktivní nebo adaptivní. Pohodlné jízdě nakonec pomáhají i 18″ kola s poměrně vysokými pneumatikami 225/60 R18.
Velký motor, ale…
Subaru Outback je velké a prostorné kombi, které má skvělý podvozek a nemusíte se s ním bát vyrazit ani mimo silnici, což zatím zní jako ideální recept. A mohlo by to tak pokračovat i když prozradíme, že má na dnešní poměry vcelku velký 2,5litrový motor. Jenže je tady jedno „ale“. Ten motor je atmosférický, takže nemá úplně velký točivý moment. Technické údaje prozrazují, že je to 252 Nm. A ani výkon tak úplně neoslní: 124 kW/169 koní.
Dynamika je spíše průměrná, zrychlení z 0 na 100 km/h je podle výrobce otázkou 10,2 sekundy a maximální rychlost je 193 km/h. Motor je navíc spojen s bezestupňovou převodovkou, která sice v Subaru (stále) funguje nejlépe ze všech značek, které ji používají, ale přesto svůj projev nedokáže zcela zamaskovat. Subaru ji totiž naladilo tak, že pokud sešlápnete plynový pedál výrazněji, nevytočí motor do stálých otáček v nichž jej nechá a auto bude zrychlovat, ale simuluje rychlostní stupně, takže „přeřazuje“. To znamená, že chováním napodobuje „klasickou“ řadicí automatickou převodovku.
Abyste se Subaru Outback mohli jet rychleji a svižně, budete muset motor vytáčet, protože maximum krouťáku má v 3800 ot./min a maximální výkon je mezi 5000 až 5800 ot./min. Pokud motor v těchto otáčkách držet nebudete, připravte se na spíše vlažnější dynamiku. Na to už s dnešními všudypřítomnými přeplňovanými motory, kde máme maximum točivého momentu i pod 2000 ot./min, nejsme zvyklí. Jenže právě proti tomu jde to, že Subaru používá právě bezestupňovou převodovku… Může to působit jako negativum a pro některé řidiče to tak skutečně může být, ale pokud jste náturou klidní řidiči, vadit vám to nebude. On totiž samotný Outback řidiče k rychlé jízdě nijak neprovokuje, na palubě působí pohodově, hlavně díky naladění podvozku a celkové atmosféře.
Poměrně příznivá je přesto spotřeba paliva, která se drží níž než například u Foresteru s mild-hybridním dvoulitrem. V Subaru Outback se totiž dá jezdit i pod 9 litrů na 100 km. Nádrž má objem 63 litrů, takže vás čeká i slušný dojezd bez nutnosti tankování.
Rozumná digitalizace
Nejnovější generace velkého japonského kombi vsadila v kabině na větší digitalizaci než v předchozí generaci, přesto pro všechny zásadní funkce stále nabízí fyzická tlačítka (např.: ofuk předního okna, výstražné blikače nebo nastavování teploty klimatizace a topení), ale třeba ovládání systému Start/Stop je schované v Menu infotainmentu. Dominantou palubní desky je právě na výšku umístěný 11,6palcový dotekový displej s přehledným Menu, povedenou grafikou i rychlou odezvou.
Ikony jsou velké, trefit se do nich není těžké, ale přesto se musíte na displej dívat. Potěší, že Subaru dovolí řidiči, aby si zobrazení upravil tak trochu podle sebe. Displej je totiž rozdělen na tři segmenty. V tom vrchním si můžete nastavit několik možností, co tam chcete vidět – nastavení a funkce systému X-Mode, hodnoty spotřeby paliva a podobně – uprostřed je klasický displej multimédií, navigace a podobně a ve spodní části je zobrazeno aktuální nastavení klimatizace.
Cena
Už v úvodu jsme naznačili, že v případě koupě Subaru Outback můžete očekávat i cenu pod jeden milion korun bez daně z přidané hodnoty. Vždyť nejlevnější verze Active stojí na 917 355 Kč bez DPH, tedy 1 110 000 Kč s DPH. Už tato výbava má ale všechny dnes „potřebné“ prvky jako jsou automatická dvouzónová klimatizace, elektrická všechna okna i zrcátka, dešťový senzor a automatické stěrače, LED přední světlomety, elektricky stavitelná přední sedadla, bezklíčové odemykání i startování auta, vyhřívaný volant i sedadla, X-Mode a podobně. Testovaná verze byla naopak v nejvyšší možné výbavě Touring, jejíž cena je stanovena na 1 049 587 bez DPH, respektive 1 270 000 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Subaru Outback 2.5i Executive (2023) |
Motor: | plochý čtyřválec |
Objem válců: | 2498 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 124 kW/169 koní při 5000 – 5800 ot./min |
Točivý moment: | 252 Nm při 3800 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,2 s |
Maximální rychlost: | 193 km/h |
Převodovka: | bezestupňová (CVT) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7,4 l/100 km |
Emise CO2: | 169 g/km |
Objem nádrže: | 63 litrů |
Délka: | 4870 mm |
Šířka: | 1875 mm |
Výška: | 1675 mm |
Rozvor: | 2745 mm |
Provozní hmotnost: | 1739 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 561 / 1750 litrů |