Test Subaru Forester 2,0D (Lineartronic)

Autor: Pavel Srp - 10. 3. 2016


Automatická převodovka je čím dál tím oblíbenější i v Evropě, i Subaru to moc dobře ví a již od pradávna ji nabízelo k benzínovým motorům. Před necelou dekádou přidalo do nabídky naftové motory, ale na jejich spojení s automatickou převodovkou se čekalo další dlouhá léta. Dočkal se ji až Outback v předchozí generaci, ale třeba naftový Forester si na ni musel počkat další dva roky, do nabídky přibyla minulý rok. Subaru Forester s naftovým motorem a převodovkou Lineartronic jsme vyzkoušeli v testu.

test-subaru-forester-20d-lineartronic-p1

Forester na to jde s úplně stejným receptem jako Outback. S dvoulitrovým naftovým boxerem je spojena druhá generace bezestupňové převodovky Lineartronic, kterou doplnila stejná řídící jednotka. Ta umí při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu přepnout bezestupňovou převodovku do režimu převodovky s přednastavenými sedmi rychlostními stupni. To znamená, že motor po sešlápnutí plynového pedálu „až na zem“ nevystřelí do vysokých otáček jako s jinými bezestupňovými převodovkami, ale otáčky budou růst a klesat jako u běžných automatických převodovek, převodovka bude „řadit“. Pokud s autem pojedete klidně a na plyn budete šlapat jen lehce, bude se Lineartronic v Subaru chovat jako běžná bezestupňová převodovka. Otáčky budou přibližně ustálené bez ohledu na zrychlování a rychlost.

Převodovka reaguje také na klesání, kdy automaticky zařadí nižší rychlostní stupeň, aby brzdila motorem, a nebo na stoupání, kdy naopak řadí vyšší stupeň, aby maximálně omezila zbytečné ovládání plynového pedálu a ideálně využila točivý moment i výkon motoru.

Převodovka Lineartronic je také skvělým pomocníkem v terénu. A to nejen, protože umí spolupracovat se systémem sjíždění svahů i terénním systémem X-Mode, ale lze s ní pracovat citlivěji a jednodušeji než s manuální převodovkou. Díky plynulému převodu do jisté míry „nahrazuje“ redukční převodovku, o kterou poslední generace Forestera přišla ve všech verzích.

test-subaru-forester-20d-lineartronic-p2

Pod kapotou je stále přeplňovaný motor s objemem 2,0 litru, výkonem 108 kW/147 koní a s točivým momentem 350 Nm. Oproti minule testovanému Foresteru s naftovým motorem 2,0 Boxer Diesel však doznal výraznějších změn, zejména s důrazem na to, aby splňoval emisní normu Euro6.

Motor dostal upravený blok, palivové čerpadlo je poháněné řetězem, nový je ventil zpětného vedení výfukových plynů EGR a do výfukového potrubí přibyl nový filtr pevných částic. Nejsou to samozřejmě všechny změny, ty by vydaly na samostatný článek. Důležité také je, že v motoru je nižší tření, což přispívá k vyšší hospodárnosti. Ovšem v praxi výraznější rozdíl ve spotřebě paliva poznat není, na konci týdenního testu jsme se pohybovali na hranici 8 l/100 km.

Kombinace naftového motoru a převodovky Lineartronic dělá z Foresteru ještě příjemnější auto na každodenní jízdu než kdy dřív. Převodovka svým nastavením eliminovala nepříjemné dunění a letargický projev naftového motoru v nejnižších otáčkách, navíc se neustále učí a přizpůsobuje řidičovu stylu. Ani u Lineartronicu samozřejmě nechybí možnost řadit manuálně páčkami pod volantem (k dispozici je 7 přednastavených virtuálních rychlostních stupňů). Podle mě to ale není třeba. Dokonce ani při svižnější projížďce po okresních silnicích jsem s převodovkou v manuálním režimu nepracoval tak dobře jako ona sama…

test-subaru-forester-20d-lineartronic-p3

Forester nabízí tradičně skvělý podvozek, není tak famózní jako u Levorgu, ale rozhodně patří na špičku třídy. Podvozek je tužší, stále ale nabízí dostatečné pohodlí. Forester navíc i navzdory své výšce dokáže „řezat zatáčky“ takovým stylem, že mu mnohá „sportovnější“ auta budou jen tak tak stačit. Svůj podíl na tom má i dobře umístěné, nízké těžiště, které snižuje pro Subaru typický motor s protilehlými písty.

Jak už to tak ale bývá, ani Forester není bez chyb. Jsou to ale drobnosti. S velkou slávou jsme při uvádění nové generace čekali a elektrické ovládání kufru, dočkali jsme se, ale čekáme na něj pořád. Když stisknete tlačítko, hodně dlouho čekáte, než se něco stane, a pak čekáte dál, dokud se kufr neotevře. Podobně pomalé je to i s jeho zavíráním. Nabízí ale slušný objem, v základu 505 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel (lze to páčkami přímo z kufru) dokonce 1 573 litrů.

Subaru Forester je skvěle jezdícím SUV, které se neztratí na silnici, ale ani v lehkém terénu. Je to spolehlivý univerzál, kterého vám s klidem mohu doporučit. Po zhlédnutí ceníku zjistíte, že v testované verzi ve výbavě Executive se cena přehoupne přes 1 milion Kč, ale v nabídce najdete vše – včetně koženého čalounění, střešního okna, xenonových světlometů, komplet elektrické výbavy, ale také třeba navigaci nebo bezklíčkový vstup a startování.

test subaru forester nahledy

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Forester 2.0D Lineartronic
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:,1 998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,108 kW/147 koní v 3 600 ot./min
Točivý moment:,350 Nm ve 1 600 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,188 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.3 / 5.4 / 6.1
Emise CO2:,158 g/km
Objem palivové nádrže:,60 litrů
Délka:,4 595 mm
Šířka:,1 795 mm
Výška:,1 735 mm
Rozvor:,2 640 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 697 – 1 730 kg
Objem zavazadlového prostoru:,488 / 1 573 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru