Test Subaru Crosstrek e-Boxer (2024)

Test Subaru Crosstrek e-Boxer (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 4. 5. 2024


Subaru na konci letošní zimy začalo prodávat nástupce oblíbeného modelu XV. Jmenuje se Subaru Crosstrek, má stejný recept, podobnou techniku a my jsme jej vyzkoušeli v rámci klasického týdenního testu.

Nástupce Subaru XV

Subaru Crosstrek není nové jméno. Za „velkou louží“ i v některých dalších částech světa se používalo už pro předchozí Subaru XV, které bylo představeno v roce 2011. Stejně jako XV, má i Crosstrek dvoulitrový mild-hybridní motor typu boxer, pohon všech čtyř kol a automatickou převodovku. Žádná jiná možnost u něj není. Vybírat si můžete jen z trojice stupňů výbavy (Active, Comfort, Executive).

Novinka využívá upravený základ původního Subaru XV, stojí na podvozkové platformě SGP, která je ovšem po úpravě tužší (torzní tuhost vzrostla o 10 %). Podobně vylepšeno bylo celé auto, přičemž Japonci řešili i opravdové detaily. Důraz byl ovšem kladen zejména na komfort posádky při jízdě – a to nejen od podvozku, ale i co do hluku. Ten byl v kabině snížen o 50 %. Pomohla k tomu zejména aerodynamická optimalizace karoserie. 

Test Subaru Crosstrek e-Boxer (2024)

Při vývoji nového Crosstreku se v Subaru zaměřili také na to, aby bylo sníženo kolísání těla a kývání hlavy při jízdě. A to se prý povedlo. Mohou za to nově vyvinutá přední sedadla. U kolísání těla za to může úprava konstrukce střední části opěradla, která toto zlepšila o 15 %, v případě kývání hlavy je zlepšení dokonce až o 44 %.

Velký dotekový displej, ale i spousta tlačítek

Hodně změn se událo v kabině, ty tam jsou původní dva displeje – jeden na vrchu palubní desky, druhý v jejích útrobách. Teď je tu – podobně jako v Outbacku – jen jeden velký na výšku. Má úhlopříčku 11,6 palce a je tematicky vertikálně rozdělen do několika části. Kromě toho jsou v jeho boku skryta i fyzická tlačítka – například pro úpravu teploty klimatizace, ovládání hlasitosti audiosystému anebo aktivaci výstražných světel.

A tlačítka najdeme i jinde v interiéru. Například na volantu, slouží zejména pro ovládání audiosystému (na levé straně) a tempomatu a obecně jízdy (na pravé straně). Na pravé straně je i ve spodní části tlačítko k (de)aktivaci vyhřívání volantu. Mimochodem, i ovladače vyhřívání sedadel mají fyzické ovladače. Jde už o poměrně retro kolíbkové přepínače na středovém tunelu napravo od voliče převodovky, které japonská značka používá beze změny už desítky let.

Test Subaru Crosstrek e-Boxer (2024)

Subaru Crosstrek vylepšilo i digitální funkce. Novinka umí bezdrátově konektivitu Apple CarPlay i Android Auto, takže už s sebou nemusíte vozit kabel. Pokud ale potřebujete dobít telefon a nemáte bezdrátové dobíjení, nabízí se zdířky na klasické USB, ale i na USB-C pro cestující vpředu, ale i na zadních sedadlech.

Za volantem

Pod přední kapotou je dvoulitrový čtyřválec s protilehlými písty, tzv. motor typu boxer. Jde o mild-hybrid se 118 V a tím se Subaru vymyká, protože ostatní výrobci používají maximálně 48V systém. Díky tomu ale Subaru umějí jezdit i čistě na elektřinu, přestože to je maximálně jen pár stovek metrů v ideálních podmínkách. Ostatní mild-hybridy ale umějí pouze plachtit, maximálně bez motoru dojíždět třeba pod 20 km/h na semafory.

Jde o tentýž motor, který pohánělo i XV a najdeme ho i ve Foresteru, ale v Crosstreku má nižší výkon. Zatímco v XVéčku se dvoulitr chlubil 110 kW/150 koňmi a 194 Nm, tak tady je to jen 100 kW/136 koní a 182 Nm. Dynamika se ale změnila jen minimálně, Crosstrek zrychlí z místa na stovku za 10,8 sekundy a jeho maximální rychlost je 198 km/h (XV: 10,7 sekundy a 193 km/h). Nižší je u novinky papírová spotřeba paliva, která je 7,7 l/100 km, zatímco XV mělo 7,9 l/100 km. Spalovacímu motoru pak pomáhá také s elektromotor o výkonu 12,3 kW/16,7 koně a s točivým momentem 66 Nm.

Test Subaru Crosstrek e-Boxer (2024)

Při jízdě ale změnu hodnot motoru prakticky nepoznáte, motor je spojen s bezestupňovou převodovkou typu CVT, kterou v Subaru pojmenovali jako Lineartronic. Přestože je to jedna z těch nejlepších převodovek – minimálně co do naladění – ta stejně pocitově výkon motoru schová . A je jedno, jestli jedete na inteligentní jízdní režim (na volantu tlačítko [I]), který je laděn zejména na co nejnižší spotřebu paliva, nebo na sportovní režim (na volantu [S]). Po sešlápnutí plynového pedálu se zvýší otáčky, ale u Subaru se převodovka přepne do režimu „klasické převodovky“ a začne simulovat rychlostní stupně. Motor tak nezůstane výt ve vysokých otáčkách.

Je to přesto projev, který vás rozhodně nebude pobízet k rychlé jízdě, přestože podvozek by to zvládl. Jeho nastavení a naladění by zvládlo dvakrát, ale i třikrát tak vysoký výkon motoru. Do zatáček se auto, přestože má světlou výšku 220 mm, prakticky nenaklání. Může za to právě i konstrukce plochého motoru. Do spousty zatáček tak nemusíte vůbec brzdit, přestože byste čekali, že je v takové rychlosti nemůžete projet. Crosstrek s tím ale nebude mít žádný problém, navíc na pohyby volantu auto reaguje ochotně a čiší z něj lehkost.

A povedené je nastavení i při běžné jízdě. Na autě mohou být z výroby jen dnes už relativně malá kola. Podle výbavy totiž dostanete 17″ nebo 18″ s poměrně vysokými pneumatikami 225/60 R17, respektive 225/55 R18, které většinu nerovností požerou. A co nezvládnou gumy, to zvládnou parádně nastavené tlumiče.

Test Subaru Crosstrek e-Boxer (2024)

A vysoké pneumatiky oceníte i mimo silnici, kam se s tímhle autem rozhodně bát nemusíte. O světlé výšce už řeč byla, dodáme jen, že přední nájezdový úhel je 19 stupňů, zadní 31 stupňů a ten přejezdový necelých 21 stupňů. Nárazníky jsou navíc ochráněny černým plastem.

A co spotřeba paliva? Stejně jako u XVéčka jsme jezdili nejčastěji mezi 8 a 9 l/100 km. Palivová nádrž je stejná, její objem je 48 litrů.

Cena

Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji pořídíte v České republice Subaru Crosstrek za 880 tisíc korun. Testovaná nejvyšší výbava Executive vyjde na 1 020 000 korun s daní. Subaru má výbavy jasně dané, takže příplatkových prvků je minimum, omezily se pouze na výběr metalického laku karoserie za 12 tisíc. Barvy bez příplatku jsou pouze dvě: červená Pure Red a modrá Oasis Blue.

Technické údaje:

Auto:

Subaru Crosstrek e-Boxer

Motor:

čtyřválec s protiběžnými písty

Objem válců:

1995 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

100 kW/136 koní při 5600 ot./min

Točivý moment:

182 Nm při 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

10,8 s

Maximální rychlost:

198 km/h

Převodovka:

bezestupňová (CVT)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,7 l/100 km

Emise CO2:

174 g/km

Objem nádrže:

48 litrů

Délka:

4495 mm

Šířka:

1800 mm

Výška:

1600 mm (se střešními ližinami)

Rozvor:

2670 mm

Provozní hmotnost:

1687 – 1703 kg

Objem zavazadlového prostoru:

315 / 1297 litrů

 

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru