Test Subaru XV e-Boxer (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 20. 7. 2023


Subaru XV je nejmenším modelem z evropské nabídky japonského výrobce, přesto nabízí standardně pohon všech kol a nemusíte se s ním bát vyjet mimo silnici. Otestovali jsme jej s mild-hybridním motorem e-Boxer, který si Subaru opět udělalo tak trochu podle sebe, protože dokáže popojíždět jen na elektřinu.

Mimo silnici je vybaven

Ani se to nezdá, ale Subaru XV je s námi už jednu celou dekádu, desetileté výročí vstupu na český trh oslavilo dokonce už v loňském roce. Za tu dobu se u něj ale událo opravdu hodně věcí, ale původní recept zůstal stále stejný. Je to kompaktní zvýšený hatchback s pohonem všech kol, s nímž můžete jezdit nejen po silnici, ale i mimo ni. Standardem je pro něj ochrana nárazníků, blatníků i prahů plastovými nástavci, vysoká světlá výška (220 mm), ale také pohon všech kol.

Mimo silnici se tak můžete vydávat bez starostí o to, že byste snad někde na podvozku o něco škrtli. Pokud se dostanete do nějakého náročnějšího terénu, pak vám Subaru XV s jízdou rádo pomůže. Je totiž standardně vybaveno off-roadový režimem X-Mode (je u něj na výběr mezi dvěma režimy: ‚sníh/štěrk‘ nebo ‚hluboký sníh/bláto‘). Ten se aktivuje pouhým stiskem tlačítka a upravuje nastavení elektroniky (stabilizace, ABS, odezvu plynu a podobně). Díky tomu se i na kluzkém povrchu nebo v krajním případě i se třemi koly bez trakce (jen musíte držet plyn konstantně, aby si to elektronika spočítala, kola přibrzdila a výkon poslala na to s trakcí) a dokážete dostat pryč. I tak je ale občas lepší si couvnout a zkusit to znovu.

Test Subaru XV e-Boxer (2023)

Pro jízdy mimo silnici se hodí i krátké převisy a tvar nárazníků. Nájezdové úhly jsou vpředu 18°, vzadu 28,6° a přejezdový úhel je 21,5°. Rozvor je totiž také poměrně  krátký, mezi nápravami je 2665 mm. To ale neznamená, že by na zadních místech nebylo místo, ba právě naopak. Pokud si na svých 180 cm nastavím přední sedadlo, vzadu mám stále dostatek místa pro kolena.

A co na silnici?

I když má XV vysokou světlou výškou, zároveň má díky konstrukci motoru s protilehlými písty stále poměrně nízké těžiště, což se projevuje právě při jízdě po silnici. Subaru je prakticky odjakživa vyhlášeno tím, že dokáže skvěle nastavit a naladit podvozky svých aut. Stále používá klasické pružiny a tlumiče, nemá žádné adaptivní nebo elektronické tlumiče a přesto to funguje. Daří se mu totiž parádně trefovat to správné naladění mezi komfortem a sportovností. Podvozek je v XV dostatečně komfortní, aby auto dokázalo tlumit nerovnosti, ale mělo stále kola pevně spojena s povrchem pod nimi, ale zároveň, abyste si užili projetí zatáčky.

V zatáčkách je ovšem limitem bezestupňová převodovka CVT. Ačkoliv je v modelech Subaru jedna z těch vůbec nejlépe naladěných, stále nedosahuje kvalit „klasických“ převodovek. Subaru si toho je vědomé, takže kromě toho, že při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu simuluje řazení (aby motor nevytočila do otáček, ve kterých by pak zůstal po celou dobu zrychlování), tak přidala také novou funkci s názvem ‚e-Active Shift Control System‘. To je systém automatického podřazování, respektive změny otáček motoru tak, aby měl řidič na výjezdu ze zatáček co nejlepší výkon.

Test Subaru XV e-Boxer (2023)

V XV je také od modelového roku 2021 systém SI-Drive. Ten mění mapy motoru. Jednoduchým stiskem tlačítka na volantu lze zvolit sportovní sportovní (S) jízdní režim nebo tzv. inteligentní (I) jízdní režim, v němž je auto naladěno klidněji a preferuje nižší spotřebu paliva před dynamikou. My jsme v rámci týdenního testování jezdili nejčastěji mezi 8 a 9 l/100 km. Když jsme auto přebírali, svítila na displeji hodnota 9,1 l/100 km.

Mild-hybrid se 118V

Motor, který Subaru XV pohání, je mild-hybridní. Zatímco výrobci standardně používají 48V mild-hybridy, případně jen 12V, tak Subaru na to šlo po svém. Jeho e-Boxer je totiž 118V mild-hybrid, což znamená, že dokáže na elektřinu i popojíždět, což mild-hybridy běžně neumějí. Elektromotor pomáhá dvoulitrovému benzinovému motoru výkonem 12,3 kW/16,7 koně a točivým momentem 66 Nm. Výsledkem je celkový výkon 110 kW/150 koní a točivý moment a 194 Nm.

Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za 10,7 sekundy a maximální rychlost 193 km/h. Dynamika není nejsilnější stránkou auta, ale že by bylo pomalé se říci také nedá. Jisté ovšem je, že navzdory svému opravdu schopnému podvozku bude vyhovovat spíše pro plynulou svižnou jízdu bez toho, aniž byste často přidávali plný plyn. Řízení je totiž také povedené, má ideální převod a je přesné.

Test Subaru XV e-Boxer (2023)

Závěr a cena

Život současného Subaru XV se pomalu, přesto jistě chýlí ke konci. Jeho nástupce už byl představen a do Evropy se dostane v příštím roce. XVéčko je ale stále autem, které nejvíce potěší nastavením podvozku a svými schopnostmi mimo silnici. Jeho největší slabinou pro nadšené řidiče ale zůstává bezestupňová převodovka, přestože je svým naladěním jednou z těch vůbec nejlepších, která v autě může být.

I přes těch 11 let, co je současné XV na trhu, se ale rozhodně neztratí ani z pohledu moderní výbavy. Už od začátku je vybaveno systémem EyeSight, který tvoří dvojice kamer za čelním sklem. Tento systém je základem pro spoustu aktivních jízdních asistentů jako jsou adaptivní tempomat, hlídání jízdních pruhů, ale také aktivní brzdění a podobně. Nechybí ani velký dotekový displej multimédií, který umí (bohužel ne bezdrátově) i Android Auto a Apple Carplay.

Subaru v současnosti nabízí XV s čistě benzinovou jedna šestkou s 84 kW a s testovaným dvoulitrovým e-Boxerem. Ceny startují na 695 tisících s jedna šestkou, respektive na 855 tisících s e-Boxerem.

Technické údaje:

Auto:

Subaru XV e-Boxer (2023)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1995 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min

Točivý moment:

194 Nm při 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

10,7 s

Maximální rychlost:

193 km/h

Převodovka:

bezestupňová (CVT)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,9 l/100 km

Emise CO2:

180 g/km

Objem nádrže:

48 litrů

Délka:

4465 mm

Šířka:

1800 mm

Výška:

1615 mm (se střešními ližinami)

Rozvor:

2665 mm

Provozní hmotnost:

1631 – 1651 kg

Objem zavazadlového prostoru:

340 / 1193 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru