Skutečně dlouhá cesta, pár tašek a batohů, diesel v nádrži. Superb si i v nejnovější generaci drží pověstnou manažerskou noblesu, zvlášť pak ve vrcholné výbavě pojmenované po otcích zakladatelích Laurinovi & Klementovi. Vytáhli jsme Superba k břehům Baltského moře, aby dokázal, co umí nejlépe: neslyšně a pohodlně odvézt posádku kamkoli potřebuje.
Nadaná dvojka
Václav Klement by oslavil v půlce října 150. narozeniny. Přestože si zamiloval bicykly a experimentoval s motorkami, budoucnost viděl jednoznačně v autech. Byl to báječný manažer, co si usmyslel, to dali s Václavem Laurinem vždy dohromady. Spolu byli od roku 1895, už za čtyři roky měli motorku, za dalších šest Voiturettu A, první auto. Meziválečné Československo ale autům moc nepřálo, tak se L&K dali dohromady s plzeňskou Škodovkou a od roku 1925 jsou auta z Mladé Boleslavi velkou stálicí českých silnic.
Automobilka na historii nezapomíná, a tak už řadu let nabízí jako vrchol u vybraných modelů výbavu Laurin & Klement. Na první pohled se liší nápisy odkazujícími na oba Václavy, které jsou nalepené na bocích karoserie i vyšitá do kožených potahů sedaček. Najít je lze také na dekorativních lištách na vnitřních prazích dveří, uvnitř na dekoru palubní desky a hlavě řadicí páky. Samozřejmostí je osmipalcová navigace Amundsen nebo diodové ambientní osvětlení.
Přestože Škodovka prodává Superba už od 659 tisíc, za vrcholné provedení si hodně připlatíte, stojí přes milion. Těšit vás může, že nabitějšího Superba nedostanete. Tohle je absolutní strop.
Ukázkový cestovatel
Testovaná verze má pod kapotou dvoulitrový čtyřválec TDI se 140 kW, který je spřažený se sedmistupňovým automatem DSG. Umí jet až 229 kilometrů za hodinu, z nuly zrychlí na stovku za osm vteřin a disponuje 400 Nm točivého momentu. Motor má charismatický chraplák, který vám může za studena připadat otravný, ale ve vyšších rychlostech si ho nevšimnete. Stejně tak po zahřátí už jen klidně přede i na volnoběh.
Superb má slušný výkonnostní potenciál, motorová špička je ukázkovým cestovatelem. Dálniční tempo zvládá i v německém stylu naprosto bezvadně a zároveň svého řidiče hodně potěší spotřebou paliva, leč na papírový údaj 5,1 litru na 100 km se jen tak nedostanete. Ekonomicky se ale tisíce kilometrů za volantem dobře vyvedeného dieselu vskutku vyplatí. To pořád platí a zatím se na tom v reálném provozu ještě nic nezměnilo. Dvoulitr navíc k charakteru byznys limuzíny z Mladé Boleslavi sedí ze všech kdy nabízených motorů vůbec nejvíce. Kdekdo si přesně takovým „služebákem“ ve čtyřkolce ostatně vozí už léta zadek.
Do zásuvky, prosím
Superb je na trhu už tři roky, a třebaže že je modlou domácího konzervatismu, chystaný facelift nebude na škodu. Superb má dostat mimo jiné přední lampy Matrix LED s variabilním světelným kuželem, nový nárazník a tak dále a tak dále. Líbila by se nám upravená palubní deska, možná plnohodnotná masážní sedadla.
Vůbec největší novinkou, která už příští rok dorazí, je plug-in hybridní verze. Podle tuzemských motoristických médií ji Škodovka už testuje, techniku zřejmě převezme od sesterského Volkswagenu (z Passatu GTE). Superb už teď disponuje pouze dvoulitrovými turbodiesely o výkonech 110 a 140 kW, protože nabídku přiškrtila nová emisní norma, která začala platit od letošního 1. září.
Benzin by se měl vrátit s faceliftem, nicméně je dobře, že Škodovka chce svůj prémiový, prostorný a příjemně komfortní model zapojit i do zásuvky. Třeba časem zvládne úsporně a svižně i cestu do Dánska a zpátky, kterou jsme teď s nadšením absolvovali s naftovým dvoulitrem 140 kW. Ten zatím stále platí za to nejlepší, co v Superbu dostanete.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Pracovitý diesel,Cenový rozdíl mezi verzemi
Dobrá spotřeba,Projev motoru za studena
Prostornost,Už má svá léta
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Superb
Motor:,2.0 TDI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlem
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,140 kW při 3500 – 4000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 3250 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9 s
Maximální rychlost:,229 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.0 / 4.6 / 5.1
Emise CO2:,134 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4861 mm
Šířka:,1864 mm
Výška:,1468 mm
Rozvor:,2836 mm
Pohotovostní hmotnost:,1660 kg
Objem zavazadlového prostoru:,625 / 1126 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu