U zákazníků jsou dnes oblíbené vozy SUV, ale stále existují i zvýšené obyčejné modely. A ty mohou odvést minimálně stejně dobrou, ne-li v lecčem i lepší službu. Jedním z nich, u nás jedním z těch nejoblíbenějších, je Škoda Octavia Scout.
A právě tento model se zvýšeným podvozkem a oplastováním karoserie jsme vyzkoušeli v redakčním testu. Do toho dorazil v červené barvě a v nejdražším možném provedení s motorem 2.0 TDI se 135 kW/184 koňmi, pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou DSG.
Stačí málo
Modelová řada Octavia nabízí velký výběr modelů. Kromě dvou karosářských variant je to i nepřeberné množství pohonných jednotek, ale také tři verze: standardní, sportovnější RS anebo „outdorovou“ Scout.
A naše testovaná verze Scout vychází výhradně z modelu s karoserií kombi, dostala však několik změn. Tou největší technickou změnou je zvýšený podvozek, světlá výška vozu nyní činí 171 mm. S tím souvisí i další úpravy, zejména vzhledové. Karoserie dostala plastovou ochranu obou nárazníků i plastové nástavce blatníků a prahů se stříbrnými doplňky (není to kov, je to lakovaný plast) či stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek.
A protože se u takového auta počítá s tím, že může občas vyjet mimo silnici, dali mu ve škodovce speciální jízdní režim „Off-road“. Ten upraví charakteristiku plynového pedálu, ale také naladění stabilizačního systému. Doprovází ho i funkce sjíždění svahů, po jejíž aktivaci můžete při sjezdu kopce sundat nohu z brzdového pedálu a auto bude samo brzdit tak, aby nezablokovalo kola a přesto jelo co nejpomaleji.
Hlavně pohodlí
Testovaný červený kombík byl vybaven adaptivními tlumiči s možností změny tuhosti v rámci zvoleného jízdního režimu. A i přesto, že jsme jezdili na větších, příplatkových 18″ kolech, byl podvozek vážně pohodlný. V komfortním režimu se auto jen tak pohupovalo, náklony karoserie v zatáčkách byly znát, ale přesto Octavia Scout působila i v zatáčkách jistě.
Pokud nechcete jezdit jen pohodlně, pak samozřejmě můžete využít i sportovní režim. V tom zpevní podvozek a náklony karoserie se minimalizují. Kromě toho také ztuhne řízení a zostří reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Sportovní režim jsem využíval při rychlém předjíždění, jinak vlastně nebyl potřeba.
Má elán
Co mě na autě překvapilo nejvíc, to byl motor. Jde o tentýž motor, který je ve Škodě Octavia RS. Dvoulitrové TDI má výkon 135 kW/184 koní a točivý moment vrcholí 380 Nm. Škoda do nejnovějších modelů dnes dává motor jiný, o pár koní a 20 Nm výkonnější. A i když jsou údaje testovaného motoru nižší, než u motoru 2.0 TDI se 140 kW a 400 Nm, který používají modely Superb a Kodiaq, jeho projev je mnohem příjemnější.
A ukáže se to hlavně v pružnosti. Přestože má Octavia motor slabší, působí ve finále agilnějším dojmem. Reakce 135kw TDI jsou na sešlápnutí plynového pedálu totiž mnohem rychlejší, není třeba tak dlouho čekat na potřebný tlak turbodmychadla. Celkově je pružnost tohoto dieselového agregátu na parádní úrovni. Špatná není nakonec ani absolutní dynamika. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Škoda Octavia Scout za 7,8 sekundy a jede až 219 km/h.
Motor potěší i spotřebou paliva. Výrobce sice slibuje v kombinovaném režimu jen 5,4 l /100 kilometrů, ale ani reálné hodnoty kolem 6,5 – 7,0 l/100 kilometrů, které nám palubní počítač ukázal během testování, nejsou vůbec špatné. Palivová nádrž poskytne objem 55 litrů.
Závěr a cena
Škoda své modely drobně vylepšuje prakticky pro každý modelový rok. A to nejen z hlediska drobného ladění, ale i výbavy. Už i Octavia tak může mít digitální přístrojový štít a další některé prvky jiných modelů. Stejně tak upravuje i naladění a nastavení podvozku, což je u testované verze Scout jednou z nejlepších věcí, která mě za týden testování zaujala. Kromě toho musím vyzdvihnout i motor 2,0 TDI 135 kW a jeho pružnost a celkový projev.
Po nahlédnutí do ceníku pro modelový rok 2019 zjistíte, že pro modela Octavia Scout nabízí Škoda hlavně výkonnější motorizace. V nabídce jsou pouze benzionový dvoulitr se 140 kW anebo vznětové dvoulitry se 110, respektive 135 kW. Všechny verze jsou také standardně spojeny s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Základní cena testované vrcholné verze Scout začíná na 858 900 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia Scout 2.0 TDI 135 kW 4×4 DSG
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4 (Haldex)
Výkon:,135 kW/184 koní při 3500 – 4000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.8 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.1 / 5.0 / 5.4
Emise CO2:,141 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4687 mm
Šířka:,1814 mm
Výška:,1531 mm
Rozvor:,2677 mm
Pohotovostní hmotnost:,1533 kg
Objem zavazadlového prostoru:,610 / 1740 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]