Škoda Octavia Combi RS (2022)

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 27. 9. 2022


Když chcete tu nejlepší Octavii, pak volte RS. Není to sportovní auto, ale jízdu rozhodně dokáže okořenit. V rámci testu jsme usedli za volant kombíku v nápadné barvě zelená Mamba s benzinovým motorem a manuální převodovkou.

Osvědčené kvality

Škoda Octavia RS je lidmi často mylně nazývána jako sportovní auto, ale tohle rozhodně sportovní auto není. A nikdy ani nebylo. Ereso bylo vždy jen rychlé auto, to nejrychlejší z nabídky a nejinak je tomu i u současné, čtvrté generace modelu Octavia. I tentokrát lze vybírat z několika pohonů, přičemž poprvé je tu i plug-in hybrid. Kromě toho samozřejmě nechybí benzin, nafta, pohon předních nebo všech kol (pouze u nafty) anebo manuální nebo dvouspojková převodovka DSG.

Současně s tím lze volit také karosářské varianty. Už od první generace tak můžete mít Octavii RS buď jako pětidveřový liftback nebo jako klasické kombi. V obou případech ale dostanete obrovský kufr – u verze kombi je to 640 litrů, liftback má rovných 600 litrů, ale díky výklopným pátým dveřím i s oknem je do kufru stále perfektní přístup.

Škoda Octavia Combi RS (2022)

Šťavnatější dvoulitr

Verze, kterou máme v testu, je jednou z těch nejlepších, pokud se občas rádi svezete, ale přesto chcete anebo potřebujete i auto na každodenní ježdění. Nápadný zelený kombík má totiž pod kapotou benzinový čtyřválec 2.0 TSI, který je naladěn na 180 kW/245 koní a 370 Nm (stejný motor má po faceliftu třeba i Kodiaq RS nebo Volkswagen Golf GTI). Spojen je s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol, mezi kterými je elektronicky řízený diferenciál VAQ, který s přenosem výkonu na silnici pomáhá.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Jakkoliv Octavia RS není sportovní auto, naladění motoru – zejména ve sportovním režimu – rozhodně není bez charakteru. Pokud přepnete do sportovního režimu, auto ztuhne a do interiéru začne pronikat „sportovní“ zvuk, který zajišťuje Sound generátor (= vibrátor na příčce mezi kabinou a motorem) – to je ovšem věc, kterou bychom nejraději z auta vytrhli, ale jsou zákazníci a majitelé, kteří si to nemohou vynachválit. Naštěstí to jde v individuálním jízdním režimu deaktivovat i se „sportovním“ motorem – současně s tím, jak se motor přepne do sportovního režimu, také získá velmi rychlé reakce na pohyby plynovým pedálem.

Jakkoliv je dvoulitr zpravidla naladěný tak, aby nijak neobtěžoval svým výkonem a jeho zátah je čistě lineární od nejnižších po nejvyšší otáčky, v eReSu to ve sportovním režimu až tak úplně není. Tady se totiž motor (sice ne až tak výrazně jako v některých jiných autech) probouzí k životu postupně a se vzrůstajícími otáčkami jeho síla decentně graduje. Oproti běžným koncernovým dvoulitrům má tenhle motor o trochu víc šťávy, přinese do řízení trochu víc vzrušení. Není to žádná ostrá břitva, přesto má „drive“.

Škoda Octavia Combi RS (2022)

Podpořeno je to právě i manuální převodovkou, kdy jste nad motorem, jeho otáčkami a celkovým projevem, vlastně vládcem vy sami. Vy sami se rozhodujete, zda při zrychlování podřadíte anebo nikoliv, nebo naopak zařadíte vyšší rychlost nebo necháte čtyřválec v otáčkách. Řazení je navíc přesné a každá změna rychlosti vás bude bavit.

Tohle není sportovní auto, na to je moc měkké, komfortní a celkově uhlazené, přesto se s ním dokážete na okreskách bez problémů pobavit. Adaptivní podvozek DCC si s 19″ koly skvěle rozumí, nerovnosti skvěle filtruje a do kabiny se nedostávají prakticky žádné rány. Auto navíc skvěle drží stopu i na rozbité silnici a ochotně zatáčí. Diferenciál VAQ mění svoje fungování podle zvoleného jízdního režimu, přičemž v tom sportovním „svírá“ nejvíce a auto jde pod plynem příjemně za předními koly.

Na každý den…

O víkendu si tedy klidně můžete zajet na nějakou svou oblíbenou klikatou okresku, protože se s tímhle autem docela svižně i zábavně svezete. Ale co, když potřebujete jen do práce, na schůzku nebo třeba na služební cestu? Ani to není problém, stačí si přepnout na komfortní režim a vyrazit. Auto změkne – ne tolik jako Superb, ale přesto bude překvapivě komfortní – a motor nebude tak ostrý.

Škoda Octavia Combi RS (2022)

Naladění podvozku se dá navíc hodně ovlivnit, opět v individuálním jízdním režimu. V Octavii čtvrté generace už totiž není v nastavení adaptivního podvozku DCC jen trojice možností (komfortní, normální a sportovní), ale je tu posuvník, který nabízí možností 16. Pokud se vám tedy například nejměkčí naladění nelíbí, protože je moc měkké, ale to normální už je moc tuhé, zvolíte si stupeň mezi nimi. Navíc to můžete kombinovat právě třeba i se sportovním naladěním motoru a podobně.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Když máte při jízdě vypnutý Sound generátor, je v kabině docela překvapivý klid a auto díky tomu a i díky jistému podvozku vcelku slušně maskuje rychlost. Myslíte si, že po okresce jedete stovkou? Chyba lávky, vy jedete rychleji a přesto v klidu a v pohodě, aniž byste si mysleli, že dopravní předpisy porušujete. Jasně, máte zařazenou šestku, ale ta pohoda za volantem i v zatáčkách vám to neprozradí…

A spotřeba? Když budete jezdit normálně, spíše trochu svižněji, pak není problém jezdit mezi 8 a 9 l/100 km. Pokud ale splynete s provozem a nebudete nikde zbytečně předjíždět a zrychlovat, tak se dá dostat i k 7 l/100 km. To pak v kombinaci s 50litrovou benzinovou nádrží vydrží na docela slušný dojezd.

Škoda Octavia Combi RS (2022)

Závěr a cena

Škoda Octavia RS Combi přijela do redakce po docela dlouhé době a dokazuje, že jde o velmi dobré auto. Není to sporťák, to v žádném případě, ale svižně a překvapivě rychle se s ní dá po okreskách jet. Navíc to bude v takových rychlostech, kde při chybě nehrozí tak fatální problém jako v těch opravdu sportovních derivátech běžných aut. Posádka ale stále bude mít spoustu místa pro sebe i své věci a navíc pojede v komfortu.

Dvoulitrový čtyřválec TSI má navíc dost síly, ačkoliv by se to ve srovnání například s 320koňovým Volkswagenem Golf R nebo 310koňovým kombíkem CUPRA Leon ST nemuselo zdát. Reálně totiž nebude zase o tolik pomalejší, pokud nás nebude zajímat jen čistě zrychlení na dálnici.

Testovaná verze s čistě benzinovým motorem a manuální převodovkou je společně s naftovým motorem s převodovkou DSG nejlevnějším RS v nabídce. Základní cena startuje na 924 900 Kč v případě liftbacku, respektive 964 900 Kč za testované kombi. Za DSG připlatíte 50 tisíc korun.

Technické údaje:

Auto:

Škoda Octavia Combi RS

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

180 kW/245 koní

Točivý moment:

370 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

6.8 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

šestistupňová manuální

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6.8 l/100 km

Emise CO2:

154 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4702 mm

Šířka:

1829 mm

Výška:

1455 mm

Rozvor:

2681 mm

Pohotovostní hmotnost:

1507–1661 kg

Objem zavazadlového prostoru:

640 / 1700 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

2 názory na “Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI (2022)”

  1. A my ji taky máme a za 24tis km byla v servisu jen jednou na výměnu oleje… I to bmw se muže pokazit…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru