Test SEAT Leon ST Cupra 300 4Drive DSG (2018)

Autor: Pavel Srp - 3. 5. 2018


Není to poprvé, co si SEAT Leon Cupra můžete pořídit s pohonem všech kol. Je to ale poprvé, co ho dostanete s praktickou karoserií kombi a automatickou převodovkou. Zdá se to být jako naprosto ideální kombinace rodinného auta s možností občasného výletu na okruh. Je to tak? To jsme se pokusili zjistit v testu.

Jistota, rychlost a stabilita

Tuhle verzi jsme už v testu jednou měli, bylo to ale jen na pár dní. Ta nynější je speciální ale ještě v něčem, je to totiž první SEAT s novým digitálním přístrojovým štítem, který český importér zařadil do testovací flotily – o tom o několik odstavců později. Teď se budeme věnovat pohonnému ústrojí.

Pod kapotou je benzinový dvoulitrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, poslední facelift ale opět zvýšil jeho výkon. Ten je nyní zaokrouhlený na pěkných 300 koní. Točivý moment vrcholí 380 Nm. Novinkový pohon všech kol nicméně můžete mít pouze ke kombi ST s převodovkou DSG. U ostatních verzí se budete muset spokojit pouze s pohonem předních kol.

Test SEAT Leon ST Cupra 300 4Drive DSG (2018)

Mimochodem, před pár dny se objevila zpráva, že od září, kdy začne platit nová emisní norma Euro 6c, by měl Leon Cupra přijít kvůli vysokým emisím o manuální převodovku…

A v karoserii kombi vlastně dává pohon všech kol největší smysl. Cupra totiž nikdy nebyla ostrým sportovním modelem jako například Honda Civic Type R, ale byla naopak stavěna spíše vždy podle podobného receptu jako Volkswagen Golf GTI. Modely Cupra byly a jsou rychlé, ale stále posádce nabízejí dostatek komfortu. Kombi je navíc ze všech tří karosářských variant, které se pro Leon nabízejí, nejstabilnější a nejpraktičtější.

Rychlost!

I když má SEAT Leon ST Cupra pohon všech kol, stále jde o systém s připojitelnou zadní nápravou, který preferuje přední kola. Na rozdíl od verzí s pohonem předních kol u 4Drive není elektronický diferenciál s omezenou svorností VAQ, ale pouze XDS. To, podobně jako například u Škody Octavia RS, pouze přibrzďuje prokluzující kolo brzdami. S trakcí ale tohle auto nemá vůbec žádný problém. Svých 300 koní na silnici přenese na suchu naprosto vždy.

Test SEAT Leon ST Cupra 300 4Drive DSG (2018)

Zadní náprava se ale ke slovu nikdy nepřihlásí víc než ta přední, takže auto nikdy nebude jezdit „dveřma napřed“. Otázka ale je, jestli je to špatně. Podle mě nikoliv. Pohon všech kol tady je totiž spíše pro přidání jistoty na výjezdech ze zatáček, kdy můžete jít na (plný) plyn prakticky hned od apexu. Cupra 4Drive s sebou nijak „nešije“, ale prostě vystřelí vpřed. Motor navíc lineárně táhne až k červenému poli.

Ta rychlost auta v běžném světě je opravdu překvapivá. Leon ji totiž doprovází jistotou – a to nejen pohonu všech kol, ale také celkovým pocitem při jízdě. Jenže díky tomu možná někteří řidiči budou pociťovat nedostatek vzrušení. S Cuprou se nebudou muset prát. Samozřejmě je potřeba při řízení tohoto auta přemýšlet, protože rychlosti, které dokáže vyvinout (navíc během chvilky), vzbuzují respekt, a brzdy, jakkoliv jsou ostré a zdají se na běžné silnici k neutahání, nevyřeší vše.

Je ale škoda, že SEAT Leon ST Cupra 300 4Drive DSG (docela dlouhý název, že?) nedostal sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Je tu pouze šestistupňová. Se sedmikvaltem by na dálnici mohly trochu klesnout otáčky a tím pádem i spotřeba paliva. Při 140km/h rychlosti na dálnici točí motor přibližně tři tisíce otáček.

Test SEAT Leon ST Cupra 300 4Drive DSG (2018)

Spotřeba paliva ale vůbec není špatná, zejména pokud přihlédneme k faktu, že benzín tu musí napojit 300 koní. I z hlediska spotřeby paliva nakonec potěší, že i s DSG a pohonem všech kol auto váží hodně slušných 1,5 tuny. Spotřeba se i přesto nejčastěji pohybuje mezi 9 a 10 litry na 100 kilometrů při běžném ježdění.

Nový digitální přístrojový štít

Interiér se po modernizaci příliš nezměnil. Největšími změnami jsou displej a možnosti multimédií a také digitální přístrojový štít. Ten nešel objednat hned po faceliftu, ale až s novým modelovým rokem.

Pokud si za něj připlatíte, dostanete místo původních klasických analogových „budíků“ s otočnými ručičkami „jen“ velký displej. Na tom se může zobrazovat mnohem více informací a nabízí také různé možnosti zobrazení. Mezi nimi se dá přepínat tlačítky v pravé části volantu. Co vše umí displej zobrazit a jak se dá zobrazení měnit se můžete podívat v tomto videu:

Všechny verze SEATu Leon lze vybavit i mnoha bezpečnostními asistenty a pomocníky. Na dálnici může pomoci Lane Assist (aktivní asistent jízdy v pruzích) a adaptivní tempomat, ale pak se pozastavíte nad tím, že chybí hlídání mrtvého úhlu. Ten značka vůbec nenabízí.

Rychlé auto na každý den

S pohonem všech kol je kombi verze Leonu Cupra vlastně úplně ideálním autem na každý den. Nejen, že nabízí potřebnou jistotu při jízdě, ale nabízí i prostorný interiér. V interiéru se naprosto bez problémů usadí čtveřice cestujících, nakonec i ten pátý si sem sedne, jakkoliv to nebude mít na delší trasy úplně pohodlné. Prostorný je ale i kufr, ten se velikostí oproti kombíku s pohonem předních kol neliší. Jeho základní objem je 587 litrů, navíc jsou jeho tvary docela pravidelné.

Potěší i nastavitelný adaptivní podvozek DCC, který má Leon Cupra v základu. Jeho nastavení se mění se změnou jízdních režimů SEAT Drive Profile CUPRA. Změnou jízdního režimu od komfortního, přes sportovní až po režim Cupra se změní odezva řízení a plynového pedálu, ale právě i charakteristika tlumení podvozku. Ve sportovních režimech se ale ke zvuku motoru a výfuku přidá i tzv. Sound actor, což je falešný zvuk motoru vycházející z reproduktorů. A ten se mi – stejně jako ve většině jiných aut – nelíbí, působí a zní moc uměle.

Test SEAT Leon ST Cupra 300 4Drive DSG (2018)

Závěr a cena

SEAT Leon ST Cupra 300 4Drive DSG je s pohonem všech kol ještě univerzálnejším autem, které dokáže splnit požadavky mnoha dalších potenciálních zákazníků, kteří předtím museli utéci ke konkurenci. Nejblíže je teď cupře s pohonem všech kol dražší Volkswagen Golf R Variant, ten se ale nabízí (zatím) s pohonem všech kol i v manuálu.

Při pohledu do ceníku uvidíte, že verzí SEATu Leon Cupra je hodně. Od třídveřové karoserie, přes pětidveřový hatchback až po kombi. To je v testované konfiguraci zdaleka nejdražší z celé nabídky, základní akční cena je aktuálně těsně pod 900 tisíci Kč.

Využít ale můžete také další speciální akční nabídku, která oslavuje vítězství Petra Fulína v loňském šampionátu ETCC. Nazvaná je jako „paket Cupra 22“. Z hlediska techniky sice nemění nic, ale přidává velmi zajímavé prvky výbavy za velmi zajímavou cenu.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Výkonný motor a jistota při jízdě,Pro 4Drive jen jediná možná konfigurace
Praktická karoserie a každodenní použitelnost,O cca 1 litr vyšší spotřeba než u předokolky
Pohon všech kol přidává na univerzálnosti…,…ale ubírá vzrušení
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Leon ST Cupra 300 4DRIVE
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,221 kW/300 koní v 5500 ot./min
Točivý moment:,380 Nm v 1800 – 5500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.9 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.1 / 6.1 / 7.2
Emise CO2:,164 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 548 mm
Šířka:,1 816 mm
Výška:,1 431 mm
Rozvor:,2 631 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 545 kg
Objem zavazadlového prostoru:,587 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru