Renault Clio prošlo před nedávnem modernizací. Ta se nejvíce podepsala na přídi auta, ale techniky se příliš nedotkla. V rámci klasického testu jsme se posadili za volant hybridní verze ve výbavě Techno.
Nový designový jazyk
Modernizovaná verze Renaultu Clio se ukázala přibližně v polovině letošního dubna. Nejvýznamnější změny najdeme v rámci modernizace v přední části, kde si francouzská značka připravila nový světelný podpis coby nový designový jazyk, za nímž stojí šéfdesignér Gilles Vidal. Clio je prvním modelem, který ho dostal, těmi dalšími jsou modernizovaný Captur, novinka Rafale či nová generace Scénicu. Nové je hlavně denní svícení, které kopíruje znak automobilky, ačkoliv je umístěno „obráceně“ jako by dohromady tvořilo písmeno „X“.
V předním nárazníku je navíc mezi spodními částmi denního svícení nová lišta. Tu má vy vyšších už i Austral (ten, který jsme testovali, ji bohužel neměl) a inspiraci si bere v monopostu Formule 1, protože má připomínat její přední spojler. U verze Techno je vyvedena v barvě karoserie, zatímco v případě nejvyšší výbavy Esprit Alpine je šedá. Mimochodem, úplně nové jsou i přední světlomety. Ty v rámci faceliftu dostaly Full LED ve všech verzích výbavy.
Změnu si designéři připravili také pro masku chladiče s přepracovanou výplní, v níž se nachází logo pouze ve formátu 2D. Logo už není plastické ani chromované jako v minulosti a navíc má celkově novou grafiku. Maska chladiče je navíc graficky vyvedena tak, že směrem do krajů se zesvětluje a uprostřed je tmavá, což má zdůrazňovat hloubku.
Zbytek karoserie už má změn o poznání méně. Vzadu je decentně přepracovaný nárazník s jiným difuzorem a jinou grafiku mají zadní světlomety. Renault o nich říká, že mají „křišťálově transparentní kryty umožňující pohled dovnitř“. Zboku malý Francouz nabídne pouze nové designy kol (4 možnosti litých kol, dvě možnosti plechových disků s ozdobnými kryty kol) s průměrem 16 nebo 17 palců.
A velké novinky nejsou nakonec ani v kabině, respektive okem viditelné, protože v Renaultu zapracovali hlavně na materiálech. Všechny verze bez výjimky teď ovšem mají pouze digitální přístrojový štít, klasické budíky už po modernizaci v Cliu nenajdeme. Velkou změnou je i použití umělé kůže, ta přírodní už v tomto autě místo nemá.
Technika beze změn
Z pohledu techniky se takřka nic nezměnilo. Základem zůstává litrový benzinový tříválec TCe 90 se šestistupňovou manuální převodovkou, který doplňuje další litrový tříválec TCe 100 LPG, který jak už jeho název napovídá, spaluje LPG a benzin a na vrcholu je testovaný full-hybrid E-Tech, který kombinuje spalovací motor (atmosférický čtyřválec s objemem 1,6 litru), elektromotor a startér/generátor. Energie se ukládá v trakční baterii s kapacitou 1,2 kWh.
Hybridní pohonné ústrojí tady ale funguje jinak, než byste čekali. Hlavní tu totiž není spalovací motor, ale právě naopak elektromotor. Základem pohonného ústrojí je tedy elektromotor s výkonem 36 kW/49 koní a 205 Nm, dalších 15 kW/20 koní a 50 Nm přidává 12V startér/generátor a 69 kW/94 koní a 148 Nm nakonec spalovací motor. Motor má nepřímé vstřikování paliva, ale i přesto dostal filtr pevných částic. Pro co nejlepší účinnost a tedy nejnižší spotřebu paliva pracuje v Atkinsonově cyklu. Celkový systémový výkon, kterým jsou poháněna pouze přední kola, je 105 kW/143 koní, systémový točivý moment automobilka neudává.
A netradičně pojatá je tady i převodovka. Renault ji nazývá jako „multimódová převodovka“, protože má čtyři rychlostní stupně pro spalovací motor a dva rychlostní stupně pro elektromotor, které se pak při jízdě různě míchají. Takové řešení navíc způsobilo to, že převodovka v rámci napojení na motor nemá synchronizaci a srovnání otáček místo toho provádí právě elektromotor. Složité „na papíře“, funkční v autě…
Jak jezdí?
Auto standardně „startuje“ na elektřinu. Po stisknutí startovacího tlačítka se zpravidla ozve pouze specifická melodie a v kapličce přístrojů se zobrazí zelený nápis značící, že auto je aktivované, tedy připravené k jízdě. Spalovací motor se, pokud není trakční baterie zcela vybitá, nenastartuje. Připojí se až pak při jízdě. Výhody klasického hybridního pohonu (full-hybrid) se nejvíce projeví ve městě, kde pomáhá zejména v kolonách a při častých rozjezdech. Naopak nejméně znatelné je to při delších cestách po dálnici, kde se naopak elektromotor do práce příliš nezapojí.
Zapojení obou jednotek můžete sledovat na povedené grafice. První z nich je možné zobrazit v kapličce přístrojů, druhou pak na displeji infotainmentu. V obou případech bude možné pozorovat, který z motorů aktuálně auto pohání, případně, zda elektromotor rekuperuje a podobně. To, že jedete čistě na elektřinu, ukáže i zelená kontrolka „EV“, která svítí v kapličce přístrojů.
Největší výhodou hybridních aut je fakt, že přestože dokáží jezdit na elektřinu (i když ne desítky kilometrů, ale nakonec vlastně spíše popojíždět), nemusíte se o to nijak starat. S elektřinou si auto pracuje úplně samo. Přesto tu máte možnost, že pohonné ústrojí bude využívat pro jízdu pouze elektřinu, slouží k tomu tlačítko s nápisem „EV“, ale to lze aktivovat pouze v případě, kdy je trakční baterie nabitá alespoň z poloviny. Připojování i odpojování spalovacího motoru do pohonu probíhá příjemně hladce a prakticky neznatelně.
Dynamika není úplně špatná, ale auto rychlost servíruje tak nějak „nenápadně“. Technické údaje slibují že z 0 na 100 km/h dokáže Renault Clio E-Tech zrychlit za 9,3 sekundy a pokračovat bude až k nejvyšší rychlosti 174 km/h. Drtit ovšem při jízdě s tímhle autem plynový pedál není disciplína, kterou by ve vás vyvolávalo a nakonec to i vzhledem k chování převodovky úplně nebudete chtít dělat. Pokud po autě totiž budete chtít podobně zběsilou jízdu pod plným plynem, převodovka na to bude reagovat občas zmatenými a dlouhými reakcemi (právě hlavně ve chvíli, kdy řadí při vysokých otáčkách). Při běžné jízdě ale převodovka funguje tak, že o ní vlastně skoro nevíte. Že se pro pohon míchají čtyři rychlosti u spalovacího a dvě rychlosti u elektrického motoru nepoznáte.
Při jízdě po městě budete příjemně překvapení apetitem auta. Jeho spotřeba totiž dokáže klesnout i pod 5 litrů na 100 kilometrů, podobné je to i mimo město. Naopak na dálnici může vyrůst i nad šestilitrovou hranici. Objem nádrže je 39 litrů, což i tak vystačí na poměrně dlouhé výlety bez toho, aniž byste museli tankovat.
Jakkoliv jde o malé auto, přesto se dá označit jako komfortní. Podvozek je naladěný tak, že se hybridní Clio přes nerovnosti přenáší ladně, potichu a hladce. Je to ve srovnání se spoustou ostatních velkých a těžkých aut s obrovskými koly příjemné překvapení. A to přitom testovaný kousek obouval právě větší 17″ kola. Problém mu ale na druhé straně nečiní ani svižnější jízda v zatáčkách.
Závěr a cena
Modernizované Renault Clio je už na první pohled jiné, platí to ovšem pouze zepředu, protože zboku a zezadu jsou změny minimální. Je to první model, který přináší nový designový jazyk francouzské automobilky. Rozměry se v rámci modernizace nezměnily, délka je 4053 mm, šířka 1988 mm včetně zrcátek a výška 1439 mm. Díky tomu s ním ve městě nebudete mít problém zaparkovat. K tomu vám navíc mohou pomáhat parkovací senzory vpředu i vzadu, ale 360° kamerový systém nebo active driver assist (aktivní jízdní asistent pro samočinné parkování).
Nejmenší z modelů francouzského výrobce, který je dostupný v České republice, potěší pohodou na palubě při klidné jízdě. V tu chvíli je v kabině příjemné ticho. To ale čas od času prořízne spalovací motor, který převodovka při jízdě do kopce vytočí do vyšších otáček. Jakmile se ale silnice opět srovná, klid se do kabiny vrátí. Obecně hybridnímu Cliu nedělá dobře ostré tempo, protože v tu chvíli není převodovka úplně rychlá a do kabiny proniká i zvuk od motoru.
Pohled do ceníku prozradí, že v nabídce je trojice výbav, přičemž ta testovaná s názvem Techno, je prostřední z nich. Nejlevnější cena je 383 tisíc korun za motorizaci TCe 90 v základní výbavě Evolution, testovaný hybrid je minimálně za 510 tisíc korun. Pokud byste si jej chtěli koupit právě v prostřední výbavě, pak vyjde minimálně na 563 tisíc korun. I nejnižší Evolution však všechny potřebné prvky výbavy má, nechybí mu klimatizace, bezdrátové zrcadlení mobilního telefonu, zadní parkovací senzory či handsfree a další.
Technické údaje:
Auto: | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 (2023) |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 67 kW/91 koní při 5 600 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 144 Nm při 3200 – 3600 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,3 s |
Maximální rychlost: | 174 km/h |
Převodovka: | multimódová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 4,2 – 4,3 l/100 km |
Emise CO2: | 95 – 98 g/km |
Objem nádrže: | 39 litrů |
Délka: | 4053 mm |
Šířka: | 1988 mm |
Výška: | 1440 mm |
Rozvor: | 2583 mm |
Provozní hmotnost: | 1 335–1 348 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 301 litrů |