Když v roce 2011 přišla první generace Range Roveru Evoque, způsobilo to rozruch. To auto zaujalo na první pohled svým designem. A v tomto duchu pokračuje i generace druhá, kterou jsme vyzkoušeli ve verzi D180 se vznětovým motorem.
Design zvenku rozvíjí, uvnitř zcela mění
Když při pohledu zvenku srovnáte první a druhou generace Range Roveru Evoque, najdete spoustu podobností. Design exteriéru je spíše evoluční a navazuje nejen na předchozí Evoque, ale i na Range Rover Velar. Podobné jsou přední i zadní světlomety, ale i zapuštěné, respektive výsuvné kliky.
Ještě větší inspirace Velarem je znát v interiéru, který mezigeneračně prodělal obrovskou změnu. Ty tam jsou původní mechanické ovladače, nyní se prakticky celé auto ovládá přes dvojici velkých dotekových displejů. Na pohled to vypadá hezky, ale rozhodně to není tak intuitivní jako původně. A je jedno, jestli takový systém používá Land Rover anebo třeba Audi, protože v obou případech se na displej musíte podívat, nelze to provádět „po paměti“.
Některé úkony jsou navíc poměrně krkolomné. Displeje jsou dva a jakkoliv se něco provádí na tom spodním, na tom horním to občas musíte potvrdit. Navíc jsou displeje, ale i dvě spodní kolečka, jakož i ovladače na volantu přepínatelné. Takže když máte na spodním displeji klimatizaci, slouží kolečka k ovládání teploty, jakmile ale přepnete třeba na nastavení jízdních režimů, už se jimi mění nastavení auta a podobně.
Hlavně pohon všech kol a automat
Druhá generace modelu Evoque dostala novou podvozkovou platformu s názvem Premium Transverse Architecture. Ta je prostorově úspornější, díky čemuž mají cestující v interiéru více místa. Úspora místa ovšem nebyl ten hlavní důvod, tím je hlavně možnost použití elektrifikovaných pohonů, pro začátek mild-hybridní a chystá se i plug-in hybridní.
To ale nebyl případ testovaného auta, to poháněl vznětový dvoulitr se 180 koňmi. Jde o prostřední z nabízených naftových motorů. Slabší 150koňový s označením D150 je také jediným motorem, který je možné pořídit jen s pohonem předních kol a manuální převodovkou. Všechny ostatní verze jsou nabízeny pouze s pohonem všech kol a s automatickou převodovkou.
Pokud si vybavíte předchozí Evoque, ale i další modely značek Jaguar Land Rover s automatickými převodovkami, můžete si vybavit, že místo klasické páky tu byl otočný ovladač. Minulý čas používám proto, že ve druhé generaci je použita právě opět páka, ačkoliv je alespoň digitální.
Rozvážně…
Technické údaje prozrazují, že dvoulitrový motor má výkon 132 kW/180 koní a maximum točivého momentu 430 Nm. To samo o sobě není málo, ale musíme dodat, že hmotnost je nezanedbatelných téměř 1,9 tuny. Z nuly na stovku zrychlí auto za 9,3 sekundy a maximální rychlost činí 205 km/h.
Motor je poměrně tichý, ale nemá žádnou výkonovou špičku. V celém spektru otáčkoměru se motor projevuje mdle a v autě není ani špetka sportovnosti. Ale není to špatně, ba právě naopak. Je to nakonec to poslední, co byste od běžného SUV chtěli. U testovaného Range Roveru Evoque je naopak velmi příjemné jezdit rozvážně. V takovém případě se totiž auto v podvozku příjemně pohupovalo, zvuk motoru, ale ani aerodynamický hluk do kabiny takřka neproniká. Když chcete předjíždět, prostě si to jen připravíte dopředu…
Mimo silnici? Ale ovšem
Jde o Land Rover, i když ten nejmenší, ale geny značky mu velí umět sjet ze silnice. A ne jen na polní cestu, ale pustit se i do terénu, ačkoliv tolik, co jeho větší sourozenci neumí. Chybí mu vzduchový podvozek se schopností zvýšit světlou výšku (ta je 212 mm) a mechanické uzávěrky diferenciálů, ale dohání to elektronikou. Mimochodem nájezdové úhly jsou 22,2° vpředu a 30,6° vzadu. Přechodový úhel činí 20,7° a brodit se lze až do 600 mm.
Samozřejmě ani Range Roveru Evoque nemůže chybět systém Terrain Response 2, který nabízí pět různých režimů pro jízdu mimo zpevněné komunikace upravující vše, včetně nastavení pohonu všech kol.
Novinkou je i velmi šikovný systém ClearSight Ground View. Pod složitým názvem se schovává velmi užitečná věc. Jde o systém kamer, jenž umí zobrazit tzv. průhlednou kapotu. Kamera před autem snímá prostor, který následně promítá na středový displej auta a vy tak přesně víte, co je před autem, ale i pod autem. A to je věc, kterou v terénu opravdu oceníte.
Do žádného velkého terénu jsme se s autem nepouštěli, ale i v tom minimu, co jsme si pro něj připravili, jsme ho ani jednou nenachytali na holičkách. Jeho největší nevýhodou jsou nakonec nízké zdvihy kol, protože jednotlivá kola se velmi brzy dostanou do vzduchu. Následný rozjezd je ovšem bezproblémový, protože kolo ve vzduchu přibrzdí elektronika a síla se tak přenese na to na zemi, které trakci má.
Dostatek prostoru pro cestující
V kokpitu se bude posádka cítit příjemně, interiér je vcelku vzdušný, ale také prostorný. Na předních sedadlech nemají ani řidič, ani spolujezdec problém s nedostatkem prostoru pro nohy, ale ani pro hlavu. Stejně tak je tomu na zadních sedadlech, což je příjemné překvapení.
Mimochodem znáte ty situace, kdy na zadních sedadlech vezete pasažéry a nevidíte přes jejich hlavy dozadu? Range Rover Evoque to (kromě nejnižší výbavy) umí vyřešit. Podobně jako Subaru Levorg totiž nabízí vnitřní zpětné zrcátko s displejem. Nazývá ho jako Clearsight a funguje tak, že ho stačí – stejně jako klasické zrcátko, když vás někdo oslňuje – překlopit a místo původního zrcátkového sklíčka, se rozsvítí displej. Ten zobrazuje obraz z kamery umístěné v anténě na střeše. Obraz se dá do jisté míry upravit – pozice, kontrast, světlost.
Nakonec tak můžete mít plný i zavazadlový prostor. A ten je hodně velký. Může za to zejména úspornější konstrukce zadní nápravy Integral Link. Objem zavazadlového prostoru udávají technické údaje 591 litrů.
Závěr
Nový Range Rover Evoque z pohledu designu vyzrál, vzal si to nejlepší z předchozí generace a přidal jí něco z velmi povedeného Velaru. Na pohled jde o vážně pěkné auto, které naživo vypadá ještě lépe než na fotkách. Jde sice o čistě subjektivní záležitost, ale lidé, se kterými jsem o autě během testovacího týdne mluvil, nešetřili superlativy.
Stejně subjektivní je ale i interiér. Na pohled vypadá moderně, ale z hlediska uživatelského komfortu už to tak jednoznačné není. Spoustu věcí nelze dělat jen tak po paměti, ale je potřeba se na ně zaměřit – minimálně odvrátit zrak od silnice a dívat se, jestli se prstem na displeji dotýkáte správně. A to může být problém.
Svým naladěním a nastavením v testované verzi Range Rover Evoque D180 vyhoví spíše poklidnějším řidičům, kteří nepotřebují nikam pospíchat a od svého SUV nechtějí ani náznak sportovnosti. Při klidné jízdě se dá s autem jezdit kolem 7-8 l/100 km.
A cena? Základ nabídky je verze D150 s manuálem a pohonem předních kol, která startuje na 1 013 012 Kč. Za testovaný motor D180 musíte připlatit nezanedbatelných téměř dvě stě tisíc, ale rovnou máte i automat a čtyřkolku.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Range Rover
Typ:,Evoque D180
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,132 kW/180 koní při 2400 ot./min
Točivý moment:,430 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5
Emise CO2:,145 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4371 mm
Šířka:,1996 mm
Výška:,1649 mm
Rozvor:,2681 mm
Pohotovostní hmotnost:,1891 kg
Objem zavazadlového prostoru:,591 / 1383 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]