Na pohled je to pořád ten fešácký Renault Captur, v jeho útrobách se ale ukrývá hodně zajímavá technika. V duchu dnešní doby je samozřejmě s příchutí elektřiny, pokud jste ale ten správný zákazník, bude vám tenhle recept chutnat.
Odpověď na otázku, jestli právě vy jste ten správný zákazník, nejspíš zjistíte už při pohledu do ceníku. S cenovkou téměř tři čtvrtě milionu je plug-in hybridní Captur na samotném vrcholu možností, takže ne každý se po téhle ekologické cestičce bude moci vydat.
Po technické stránce se Captur spoléhá na čtyřválcovou šestnáctistovku SCe. Na tenhle atmosférický motor si možná vzpomenete, byl základem u řady modelů, dnes už na něj ale narazíte jenom ve spojení s elektrickou technikou. K tomu byl motor pochopitelně dále upraven, pracuje v Atkinsonově cyklu, má jiné písty, ojnice a nepostrádá ani filtr pevných částic.
Motor má sám o sobě výkon 91 koní a 144 newtonmetrů točivého momentu. A k tomu je tady elektromotor o výkonu 69 koní, čímž se dostáváme na systémový výkon 160 koní. Baterie s kapacitou 9,8 kWh by měla stačit na ujetí 50 kilometrů v kombinovaném cyklu, ve městě by to pak mělo být až 66 km.
Co se nabíjení týče, tak u veřejných stanic můžete nabíjet výkonem až 3,7 kW, pak si počkáte tři hodiny, z domácí zásuvky je to pět hodin, takže během pauzy na kafe to asi nestihnete. Stejně jako u většiny jiných plug-in hybridů je tak Captur odsouzen hlavně k dobíjení doma nebo v práci.
Jako ve formuli
Jednou z hlavních technických zajímavostí je tady převodovka, která spalovací motor s elektromotorem propojuje. V podstatě jde o dvě převodovky v jedné skříni, elektromotor má dva převody (druhý stupeň řadí zhruba v šedesáti), spalovací motor čtyři. Není tady ale žádná spojka ani hydrodynamický měnič, spojovacím prvkem je posílený startér-generátor, který zajišťuje synchronizaci převodů. Jde o technologii, kterou Renault vyvinul pro Formuli 1, a je to celé natolik unikátní, že si řadu použitých řešení nechal patentovat.
A celé to funguje naprosto přirozeně. Změna převodů je pěkně hladká a srovnatelná s konvenční automatickou převodovkou. Rozjezdy probíhají na elektřinu a ve vyšších rychlostech už se do práce zapojí i spalovací motor. Na jeho zapojení má pochopitelně vliv i nabití akumulátoru, takže když budete poctivě nabíjet, vystačí si Captur ve většině případů jen s elektromotorem. V opačném případě drží Captur nabití zhruba ve čtvrtině, aby mohl dál fungovat jako klasický hybrid.
Reakce auta na sešlápnutí plynového pedálu je možná trochu ospalejší a ani potom se nedočkáte nějaké ohromující akcelerace. Captur E-TECH tak bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, které baví předvídat a co možná nejvíce rekuperovat. Odměnou jim budou líbivá čísla spotřeby. Když na tuhle hru přistoupíte, můžete klidně jezdit se spotřebou okolo jednoho litru. Otázkou je, jak dlouho. Celé to pochopitelně vychází z kapacity akumulátorů. Ve chvíli, kdy budete s Capturem jezdit jako s klasickým hybridem, a zcela rezignujete na dobíjení, řekne si Captur zhruba o 5 až 6 litrů.
Plug-in hybridní Captur ale musel přinést oběť v podobě zmenšené nádrže. Ta má teď 39 litrů a nachází se pod podlahou zavazadelníku. Kvůli tomu se kufr dost zásadně zmenšil na 265 až 379 litrů v závislosti na pozici zadních sedadel. Pod nimi pak našel své místo 9,8 kWh velký akumulátor.
Někde nabral, někde shodil
Výhodou je, že v souvislosti s tím došlo také k vylepšení zadní nápravy, která je místo klikové víceprvková. Jízdně tak Captur odvádí slušnou práci. Je komfortní, dobře odhlučněný a na nerovnostech pěkně drží stopu. V zatáčkách jsou hybridní kila trochu znát, ale nějaký ten svižnější průjezd zatáčkou si auto nechá i tak líbit.
Hodně dobrý dojem dělá také interiér, kde dobře funguje kontrastní kombinace světlých měkčených plastů s černým zbytkem. Pochválit si zaslouží i zachování důležitých tlačítek, které jsou v interiéru logicky rozmístěné. Infotainment sbíral body i v jiných renaultech a tady tomu není jinak. Funguje svižně, má jednoduchou grafiku a online připojení na internet, takže přesně ví, kudy je nejlepší jet.
Závěr a cena
Renault Captur v plug-in hybridní verzi E-Tech rozhodně není pro každého. Jakkoli jde v celku o dobře fungující auto, pro jeho ideální využití to chce opravdu poctivé dobíjení, jen tak techniku využijete na maximum. Stejně se ale musíte spokojit s menším zavazadelníkem a zmenšenou nádrží na benzín.
A pak je tady asi ten největší zádrhel. Zatímco konvenční Captur pořídíte pod čtyři sta tisíc, plug-in hybridní E-Tech se nabízí jen ve vrcholné verzi Intens za akčních 730 tisíc, což je téměř o dvě stě tisíc více než kolik stojí přeplňovaná třináctistovka. Šetření v tomhle případě zkrátka něco stojí.
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Captur
Motor: řadový čtyřválec + el. motor
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: atmosférické + el. motor
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon spalovacího motoru: 67 kW/91 koní při 5600 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru: 144 Nm při 3200 ot./min
Výkon elektromotoru: 51 kW/69 koní
Točivý moment elektromotoru: 205 Nm
Celkový výkon soustavy: 162 kW/160 koní
Zrychlení 0–100 km/h: 10.1 s
Maximální rychlost: 173 km/h
Převodovka: 2 stupně pro el. motor; 4 pro spalovací
Spotřeba paliva (l/100 km): 1.5
Emise CO2: 34 g/km
Objem nádrže: 39 litrů
Délka: 4227 mm
Šířka: 1797 mm
Výška: 1576 mm
Rozvor: 2639 mm
Pohotovostní hmotnost: 1564-1625 kg
Objem zavazadlového prostoru: 265 – 379 litrů
Ceník: ke stažení zde