Test plug-in hybridu BMW 225xe iPerformance (AT)

Autor: Pavel Srp - 18. 10. 2016


BMW hodně sází na elektřinu a kromě čistého elektromobilu v podobě BMW i3 nabízí také poměrně dost plug-in hybridů v čele s BMW i8. Jedním z nejnovějších přírůstků do řady BMW i je tako BMW 225xe.

Příchod BMW řady 2 Active Tourer vyvolal mezi fanoušky automobilky negativní ohlasy, vždyť jde o typicky rodinné auto, které navíc přišlo s pohonem předních kol! Později se k tomu přidal pohon všech kol a nejnověji také elektrický pohon. Tohle BMW už snad nemůže být víc „jiné“.

Pohonné ústrojí tohoto plug-in hybridního vozu spojuje vpředu napříč umístěný přeplňovaný zážehový tříválec pohánějící přední kola a elektromotor dodávající sílu kolům zadní nápravy. To znamená, že BMW 225xe je vlastně auto s pohonem všech kol (což lze ostatně poznat i z názvu podle písmenka „x„). Motory navíc spolupracují nezávisle na sobě, takže podle situace může jít o předokolku, zadokolku nebo čtyřkolku (to pouze do rychlosti 125 km/h). Mimochodem stejný pohon dostane také nový plug-in hybrid MINI, se kterým se včera automobilka pochlubila v tiskové zprávě.

Spalovací motor o objemu 1,5 litru nabízí výkon 100 kW a točivý moment 220 Nm, zatímco elektromotor má výkon 65 kW a točivý moment 165 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je tak až 165 kW/224 koní a 385 Nm. To stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za docela slušných 6.7 sekundy a maximální rychlost 202 km/h. Zkoušet to vás ale nebude vlastně nic nutit. BMW 225xe působí klidným dojmem.

Bezemisní jízdu pouze na elektřinu uvádí technické údaje na čtyřicet kilometrů, realita je ale přibližně o třetinu nižší. Čistě na elektřinu dojedete bezmála 30 kilometrů. Záležet bude hlavně na tom, jakou rychlostí pojedete, jak moc budete šlapat na plynový pedál a jak moc kopcovitý terén máte před sebou. Čistě elektrický pohon je možný do rychlosti 80 km/h, respektive 120 km/h v případě jízdního režimu „Max eDrive„.

Baterie jsou umístěny pod podlahou zavazadlového prostoru, který není se svým objemem 400 litrů nijak velký. Díky bateriím musela být zmenšena také palivová nádrž, její objem je jen 36 litrů. To by ale nemuselo zase tolik vadit, protože výrobce slibuje kombinovanou spotřebu jen dva litry na 100 kilometrů.

test-bmw-225xe-at-p1

Realita je ale samozřejmě jiná. Ani přes opravdu důraznou snahu na ekologickou jízdu se nám této hodnoty dosáhnout nepovedlo ani náznakem. Nejnižší spotřeba, na kterou jsme se dostali, byly čtyři litry. Byla to cesta přes město se zcela nabitou baterií v dopravní špičce. Spotřeba na konci testu zůstala podle palubního počítače na šestilitrové hodnotě.

Baterie jsou lithium-iontové a jejich kapacita je 7,7 kWh. Nabíjení trvá z běžné elektrické sítě přibližně tři hodiny, s nabíjecí stanicí BMW Wallbox (32A) se doba zkrátí přibližně na polovinu.

Změna pohonu z elektrického na benzinový a opět pouze na elektrický probíhá prakticky neznatelně. A to i přesto, že oba motory spolupracují docela netradičně se šestistupňovou automatickou převodovkou Steptronic. Tříválec je poměrně kultivovaný a je dobře odhlučnění, rozhodně jsem od něj nepozoroval žádné podobné nepříjemné chování, které jsme zaznamenali u BMW 118i.

test-bmw-225xe-at-p2

Díky přítomnosti elektrického pohonu, zejména baterií vzrostla hmotnost na nezanedbatelných 1 735 kg. To se projevuje zejména v zatáčkách, kde je cítit určitá těžkopádnost auta. Se stabilitou ale nemá problém, těžiště je díky bateriím poměrně nízko a jistým jízdním vlastnostem pomáhá i tužší podvozek.

Designem se plug-in hybridní verze od té se spalovacími motory příliš neliší. Nejvýraznější změnou exteriéru je pouze víčko na levém předním blatníku, pod nímž se ukrývá konektor pro nabíjecí kabel. Dalšími změnami jsou nápisy „eDrive“ na C-sloupcích a také nápis 225xe na víku zavazadelníku. Interiér pokračuje v podobném duchu, žádné speciální „elektrofinesy“ tu nenajdete. Jen lištu na prazích opět s nápisem „eDrive“ a stejné logo je i v kapličce přístrojů nebo na hlavici voliče automatické převodovky.

Auto s pohonem na elektřinu, lhostejno zda elektromobily nebo hybridy, stále nejsou z nejlevnějších a nejinak je tomu i v případdě BMW 225xe. Vždyť základní cena je 958 100 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,225xe plug-in hybrid
Motor:,řadový tříválec + elektromotor
,spalovací motor
Objem válců:,1 499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední kola
Výkon:,100 kW/136 koní v 4 400 ot./min
Točivý moment:,220 Nm v 1 250 – 4 300 ot./min
,elektromotor
Výkon:,65 kW/88 koní
Točivý moment:,165 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,6.7 s
Maximální rychlost:,202 km/h
Převodovka:,automatická šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,2.1
Emise CO2:,49 g/km
Objem nádrže:,36 litrů
Délka:,4 342 mm
Šířka:,1 800 mm
Výška:,1 586 mm
Rozvor:,2 670 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 735 kg
Objem zavazadlového prostoru:,400 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru