Jedno z nejhezčích cestovních aut střední třídy láká i po třech letech nejen na design: ve městě umí jezdit na elektřinu, na dálnicích spaluje benzin, má perfektní bezpečnostní asistenty a zvládne jet potichu a komfortně jako rychle a dravě. Není ale pro každého. Ne že by se snad někomu 508 nelíbila, ale Peugeot na ni uvalil cenovku, s níž je na českém trhu velmi těžké prorazit.
Loftback jak vyšitý
Peugeot mu říká radikální fastback, Petr Boháč loftback. Buď se tento automobilový novinář v jednom ze svých textů uklikl, nebo záměrně vymyslel naprosto geniální pojmenování pro karoserii nizoučkého pětidvéřového jakoby kupé – vždyť jeho záď si s vodovážnou horizontálností vozovky tak moc zahrává, že prosklení pátých dveří skutečně připomíná střešní okna činžákových loftů.
508 je bez okolků to nejhezčí auto, co francouzská lvíčata v Mylhúzách vyrábějí. Co víc – je to nejpohlednější Francouz vůbec. A možná nejhezčí auto střední třídy. Roste ze země, prohlásil jsem o něm před dvěma lety; však na výšku má jen 1,4 metru. Co vás dostane? Design bez příkras, zadní drápovitá grafika ledek, přední kly a splývavá záď. Na C sloupku malý detail označení hybridu. Tohle je vrchol jindy přebujelé, nesourodé a zbytečně ornamentální francouzské návrhářské školy.
Kouzlo cestovně pojatého GT tkví především ve zkrášlené vizáži uvnitř. Kombinované čalounění, hliníkové pedály, pěkná osmnáctipalcová kola… Znáte to. V testovaném autě je i příplatkový dřevěný dekor na palubní desce a dveřích, stejně tak na střední konzole. Můžete mít i vysoce výkonný audiosystém s devíti reproduktory Focal. Desítky tisíc navíc za trochu rozmaru už při základní ceně skoro milion a čtvrt není takový rozdíl. To je fakt: 508 rozhodně není levná.
Útulně obklopí
Kabiny od Peugeotu patří spolu s těmi od Audi k tomu nejhezčímu, co se dá v současné době na automobilovém trhu najít. Palubka není hluboká, vertikálně ji Francouzi zploštili a opticky tak rozšířili vnitřní prostor. Na rozdíl od Audi si v Peugeotu pohráli se zvýšenou konzolí, jež umocňuje velmi útulné pojetí, které vás příjemně obklopí.
Chybí tu ale lepší odkládací plocha na mobil, prostor u kolen (kde se dá smartphone bezdrátově dobíjet) je hůř dostupný a konzole má jen ne úplně praktickou zavírací schránku napravo od kniplu. Digitální přístrojovka ční vysoko, přes malý volant je na ni celkem dobře vidět, a hlavně prostředí jejího systému skvěle vypadá. Nadto je bohatě konfigurovatelné s řadou volitelných ploch a údajů. Umí taky nastálo zobrazit pohled nočního vidění z infrakamery, což je ten nejpůsobivější bezpečnostní asistent posledních let.
Pozor na prostor vzadu. Svažující si karoserie je na pohled famózní, ale dlouháni se o ní budou otírat temenem. Hůř se dovnitř taky nalézá. Praktičnosti moc nepomáhají ani bezrámové dveře, přestože jsou zas a opět strašně šmrncovní. Do kufr naložíte 431 litrů – není to moc, zvlášť třeba v porovnání s konkurencí od Škody.
Tak co to řazení?
Hybridní ústrojí sestává z oturbené benzinové šestnáctistovky a elektromotoru. Čtyřválcový PureTech nabídne sám o sobě 181 koní, jako celek ale předokolka disponuje 225 koňmi a 360 Nm točivého momentu. Elektromotor najdete přímo v osmistupňové automatické převodovce. Ta je trochu chaotik. A taky lenoch. Zvlášť při nižších otáčkách se často neumí rozhodnout, kdy a zda vůbec podřadit. Pak není výjimkou, že jednou nebo dvakrát cukne, zbytečně motor vytočí a auto s pomocí elektromotoru vystřelí tak, že ji zase musíte chvíli nechat na srovnání.
Peugeot tvrdí, že 508 zvládne 54 kilometrů čistě na baterky. Po usednutí do auta tachometr hlásil předpokládaný dojezd kolem 30. Reálně dosažitelná vzdálenost bude někde mezi těmito hodnotami. Využitelná kapacita baterky má v 508 jen něco málo přes 9 kWh. Připlaťte si za palubní dobíječku o výkonu 7,4 kWh, nebudete litovat, dobité je pak do dvou hodin.
Auto je třeba pořád nabíjet, jinak ztrácí svůj hybridní smysl. Sami si pak můžete volit, zda chcete využívat kombinaci spalovacího a elektrického motoru, nebo autu přikážete, aby čerpalo energii pouze z baterie, ne z nádrže. Pokud zrovna převodovka nepanikaří, nemáte start spalovacího motoru šanci ani postřehnout, auto je dobře odhlučněné. Aerodynamický svist jsme zaznamenali jen od levých předních dveřích, ale šlo pravděpodobně o vadný kus, který by vyřešila reklamace, protože 508 už jsme v redakci měli několikrát a nikdy s ní takový problém nebyl.
Samotný benzinový agregát si na dálnici, kde bude brumlat nejčastěji, rád vezme i víc než sedm litrů. Těžší hybrid má skvělou adhezi, dobře sedí v jakékoli zatáčce. Podvozek není tak liknavě měkký jako u jiných Francouzů a překvapivě zdárně koriguje 1,8 tuny nad sebou. 508 je skutečně krásné a úsporné auto, které sráží občasná neposlušnost převodovky a vysoká cena.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,508 GT Hybrid 225 e-EAT8
Motory:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon spal. motoru:,133 kW/180 koní
Výkon elektromotoru:,81 kW/110 koní
Výkon soustavy:,165 kW/225 koní
Točivý moment soustavy:,360 Nm
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba:,1.4 l/100 km
Provozní hmotnost:, 1795 kg
Emise CO2:,32 g/km
Délka:,4750 mm
Šířka:,1859 mm
Výška:,1403 mm
Rozvor:,2793 mm
Objem zavazadlového prostoru:,431 l
Ceník:,ke stažení zde
[/table]