Modernizace Opelu Grandland se dotkla hlavně jeho designu, techniky a motoru se výrobce takřka nedotkl. V nabídce tak stále zůstávají benzinové i naftové motorizace, ale také plug-in hybridy. A právě ten nejvýkonnější s pohonem všech čtyř kol jsme vyzkoušeli v testu.
Vzhledové změny jsou zřejmé na první pohled
Změny designu jsou patrné hlavně na přední části auta, která nyní vypadá o poznání moderněji. Opel jí upravil do svého aktuálního designového jazyka – Opel Vizor. Přepracován byl nárazník, maska chladiče i světlomety. Ty mohou být na přání adaptivní s funkcí LED matrix (u Opelu se jmenují IntelliLux LED Pixel Light) se 168 LED elementy, které jsou schopny odclonit okolní automobily.
Z bočního a zadního pohledu se toho mnoho nezměnilo. Profil zůstává prakticky stejný a na zádi jsou to jen drobnosti v podobě přesunu označení modelu „GRANDLAND“ z kraje víka kufru do jeho prostředku pod znak Opel.
Větší změny jsou opět uvnitř. Modernizovaný Opel Grandland dostal ve všech výbavách digitální přístrojový štít, který je na pohled propojen s displejem multimédií. Automobilky mu říká Pure Panel a jde o podobné řešení, které v roce 2016 u svých modelů zavedl Mercedes-Benz, ale ten od něj už zase upouští a do aut dnes dává výrazně větší a na výšku orientované displeje multimédií. Pro Opel je to však novinka, která na pohled vypadá velmi hezky i dobře funguje. Pure Panel sestává z klasického přístrojového štítu pro řidiče a displej infotainmentu. V obou případech jde o displeje s úhlopříčkou 10″. Infotainment dostal novou grafiku, ale zrcadlit mobilní telefon prostřednictvím aplikací Apple CarPlay a Android Auto umí stále pouze přes kabel.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Zbytek interiéru zůstal zachován z původní verze. A to je dobře, protože je tu dostatek (ale nikoliv přehršel) fyzických tlačítek a ovladačů. Ty jsou určeny pro ty nejčastější funkce jako například klimatizaci a topení, vyhřívání sedadel, ale také pro systém aktivního hlídání jízdních pruhů. Ten je tu hodně agresivní a často se (hlavně na okresní silnici bez středové čáry) s řidičem pere, ale jeho deaktivace proběhne jednoduše tlačítkem a při dalším startu se už systém sám nezapne.
Posádka má místa dost, pro zavazadla je ho méně
Plug-in hybridní varianta má oproti těm čistě spalovacím nějaké výhody, ale také nějaké nevýhody. Těmi nevýhodami jsou vyšší hmotnost, ale také fakt, že někde v autě musí být baterie, ze kterých elektromotory (tady jsou dva, přičemž jeden z nich ubírá další prostor v kufru) budou brát energii. A to omezuje kufr, protože jeho objem je u testované verze asi o čtvrtinu menší než třeba u nafťáku. Opel udává jeho objem 390 litrů v základním uspořádání, respektive 1528 litrů se sklopenými opěradly zadních sedadel. Nedávno testovaná naftová verze má objem 514, respektive 1652 litrů.
Překvapením může být i pohled do technických údajů do kolonky ‚pohotovostní hmotnost‘, protože tam najdeme číslo, které atakuje 1,9 tuny. Pro srovnání opět přidáme, že naftová předokolka váží něco přes 1,5 tuny. Čtyři metráky už řidič při jízdě pozná.
Naopak pro posádku se nic nemění. Ta má dost místa pro tělo i hlavu jak v přední, tak i v zadní řadě sedadel. To platí beze zbytku, pokud budete cestovat ve čtyřech. Pokud vás pojede pět, vzadu už se budete mačkat, problém může být s místem na šířku. Mimochodem, samozřejmě ani v plug-in hybridu nechybí (příplatková) přední sedadla s certifikací AGR pro zdravá záda.
300 koní a elektrická čtyřkolka
Testované provedení Opelu Grandland je to nejlepší a nejvýkonnější, co v ceníku najdeme. Jde o soustavu tří motorů: spalovacího benzinového čtyřválce a dvou elektromotorů. Základ tvoří 1,6litrový, turbodmychadlem přeplňovaný benzinový motor s výkonem 147 kW/200 koní a točivým momentem 300 Nm. K tomu je tady přední elektromotor s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm (pohání přední kola) a zadní elektromotor s dalšími 83 kW/114 koňmi a 166 Nm (pohání zadní kola). Celkový výkon pohonného ústrojí je 221 kW/300 koní a točivý moment vrcholí 520 Nm.
Na papíře je to docela hodně, ale jak to bude fungovat v praxi? Technické údaje slibují, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto za 6,1 sekundy a maximální rychlost je 235 km/h (čistě na elektřinu 135 km/h). A skutečně… dynamika vůbec není špatná, ale má to drobné „ale“. Tyhle hodnoty jsou totiž k dispozici ve chvíli, kdy mají elektromotory odkud čerpat energii. V baterii s využitelnou kapacitou 10,4 kWh (celková je 13,2 kWh) nemusí být ale energie vždy. Řídící jednotky si tam sice i když se baterie tváří jako zcela vybitá (0 %) ponechávají vždy nějakou zbytkovou energii na boost pro akceleraci v případě potřeby, ale je to jen chvilička, rozhodně ne několik sekund. Pružné zrychlení je bez problémů a občas vás i překvapí, jak ochotně plug-in hybridní Opel Grandland přidá, ale s vybitou baterií bude zrychlování na německé dálnici o poznání vlažnější než s nabitou baterií.
TIP: Výhodný dlouhodobý pronájem automobilů
Velký rozdíl je také v jízdních režimech. Pokud auto necháte v automatickém režimu, bude si s elektřinou hospodařit tak, jak se mu zdá nejlepší. Spalovací motor do práce příliš zapojovat nebude a bude se snažit co nejlépe využívat elektrickou energii. V elektrickém režimu samozřejmě pojede hlavně na elektřinu, spalovací motor zapojí teprve ve chvílích, kdy bude potřeba opravdu velká akcelerace.
Pak je tu ale ještě sportovní režim, v němž auto znatelně ožije. Už do té doby nejelo špatně, ale tady jako by ho polila „živá voda“. Reakce na plynový pedál jsou opravdu rychlé a ochota zrychlovat taky. Počáteční boost po sešlápnutí plynového pedálu je o hodně výraznější a auto zrychluje lépe, ale pořád platí, že při celkové dynamice bude hodně záležet na stavu baterie. Ve sportovním režimu je auto navíc „stálou“ čtyřkolkou, protože zapojuje do práce oba elektromotory.
Připojování a odpojování spalovacího motoru probíhá hladce, hladčeji než u jiných plug-in hybridů koncernu Stellantis. Auto s sebou nijak necuká a neškube, cítit to je prakticky jen při občasném dobrzďování. Elektromotory pracují různě, někdy se do práce zapojuje jen ten přední, jindy oba, jindy naopak jen ten zadní. Kdy a který pracuje lze sledovat v reálném čase na grafickém zobrazení, které samozřejmě auto nabízí,
A co spotřeba? Bude hodně záležet na tom, jak daleko jezdíte, jestli dobíjíte baterie, ale také na tom, zda jezdíte spíše po městě nebo mimo něj. V ideálním případě, kdy budete jezdit hlavně po městě a s nabitou baterií, nebude problém, abyste na palubním počítači viděli klidně hodnoty mezi 2 – 3 l/100 km. Pokud naopak dobíjet nebudete a budete jezdit hlavně po dálnicích, pak počítejte s tím, že se budete pohybovat kolem 8 l/100 km. Palivová nádrž má objem jen 43 litrů.
Tužší podvozek
Podvozek u testovaného plug-in hybridního Grandlandu je naladěn spíše sportovněji, je tužší. To může potěšit ve sportovním naladění při rychlejší jízdě, ale už méně při komfortním výletu s rodinou. Navíc sportovní ambice auta trochu narušuje právě vysoká hmotnost, ačkoliv těžiště je díky bateriím a jejich umístění poměrně nízko. Poznat to je nejvíce při brzdění, ale také když z jedné zatáčky vjíždíte ihned do jiné, protisměrné.
Plug-in hybridní Opel Grandland je auto, které na nekvalitních silnicích posádku tak úplně nepotěší, ale hlavně bude na vině hlavně jeho vyšší hmotnost, se kterou se musí tlumiče a pružiny vyrovnat. Podvozek je klasický, není adaptivní. Nedávno testovaný naftový kousek byl ovšem při jízdě výrazně klidnější a komfortnější, s ním bylo úplně zbytečné jezdit rychle, stejně vás k tomu nic nenutilo.
Závěr a cena
Opel Grandland je po modernizaci hezčí, technicky ale zůstal skoro beze změny. Nejvýkonnější verze z nabídky je jedinou čtyřkolkou, která je navíc bez mechanického propojení a zadní kola pohání pouze elektromotor. Rychlost mu nechybí, stejně tak dokáže být úsporný. Jsou tu ale i negativa, kterými je hlavně vysoká hmotnost a s tím související jízdní vlastnosti. Auto by také mhlo mít lépe naladěný podvozek.
Pohled do ceníku prozradí, že nejnižší cena je akčních 679 990 Kč s DPH za verzi Grandland s benzinovým motorem 1.2 Turbo s 96 kW a manuální převodovkou, za automat připlatíte 50 tisíc (729 990 Kč). Naftový motor startuje v základní výbavě na 769 990 Kč. Plug-in hybridy jsou v nabídce dva, ten levnější s pohonem pouze předních kol a 224 koňmi startuje ve základní výbavě na akčních 1 059 990 Kč s DPH, testovaná 300koňová čtyřkolka je až v další výbavě GS Line a vyjde minimálně na akčních 1 219 990 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Opel Grandland 1.6 TURBO S/S Plug-in-Hybrid 4×4 |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 147 kW/200 koní při 6000 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 300 Nm (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,1 s |
Maximální rychlost: | 235 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,3 l/100 km |
Emise CO2: | 29-31 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4477 mm |
Šířka: | 1906 mm |
Výška: | 1609 – 1630 mm |
Rozvor: | 2675 mm |
Provozní hmotnost: | 1876 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 390 / 1598 litrů |