Test-2020-Opel_Grandland_X-15_CDTI-8AT- (2)

Po koupi Opelu koncernem PSA byla upravena modelová nabídka. Z původních modelů Opel zůstaly vlastně už jen Astra a Insignia. Do nabídky přibyly deriváty modelů známých od PSA a výjimkou není ani větší z crossoverů z nabídky Opelu, tedy Grandland X. My jsme jej vyzkoušeli s naftovým motorem 1.5 CDTI v kombinaci s automatickou převodovkou.

Každý z derivátů nese vlastní designové prvky

Koncern PSA nabízí „tento model“ u všech svých značek, ale zatímco u DS Automobiles a u Citroënu má zcela svébytný design, tak u Peugeotu a Opelu mají auta design velmi podobný. Liší se však drobnostmi, typickými pro designový jazyk té které značky. A to jak venku, tak i uvnitř.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu BMW i3 (2020)

Opel má jiné světlomety s LED denním svícením ve tvaru hokejky i masku chladiče. Celkově je hladší a uhlazenější než Peugeot 3008. A platí to i pro zadní číst. Peugeot má světlomety „schované“ v černém pruhu, procházejícím po celé šíři zádi, zatímco Opel má jednoduché, poměrně nízké světlomety obvyklých tvarů.

Test-2020-Opel_Grandland_X-15_CDTI-8AT- (4)

Výrazné odlišnosti jsou také v interiéru. A tady se nám Opel líbí více. Interiér sice nepůsobí tak moderně, ale na rozdíl od Peugeotu si ponechává více klasických tlačítek, takže se funkce lépe ovládají. A to je docela paradox, protože dříve jsme u Opelů naopak kritizovali to, že měly tlačítek v interiéru přespříliš. V Grandlandu X je to vyváženo a mechanické ovladače zůstaly pro ovládání klimatizace a nejdůležitějších prvků výbavy.

Mechanický je také volič automatické převodovky. Zatímco Peugeot má moderní joystick, Opelu zůstal mechanický volič převodovky. Pro volbu jakéhokoliv režimu je třeba páku provést „bludištěm“, nestačí stisknout pojistku a přesunout páku jednoduše dopředu nebo dozadu. Trochu retro, ale nakonec proč ne, funguje to.

Nejslabší naftový motor překvapí

Motorová paleta Grandlandu začíná na 96 kW/130 koních a na výběr je buď 1,2litrový benzinový motor anebo naftová jedna pětka. A právě 1.5 CDTI bylo i pod kapotou testovaného bílého kusu. Už samotný výkon nezní špatně, ale pokud k tomu přidáme i hodnotu točivého momentu, vrcholící 300 Nm, jistě uznáte, že to nejsou vůbec špatné hodnoty.

Test-2020-Opel_Grandland_X-15_CDTI-8AT- (16)

Motor lze kombinovat s šestistupňovou manuální nebo jako v našem případě s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zajímavostí je, že s ní je auto o velmi znatelných 1,5 sekundy pomalejší při zrychlení z nuly na stovku, ale nabízí nižší spotřebu paliva.

Auto ale rozhodně není líné, pružné zrychlení díky hodně slušnému točivému momentu překvapí, převodovka řadí hladce a pokud sešlápnete plynový pedál hodně, nebojí se podřadit. Není sice z nejrychlejších, ale při klidné jízdě o ní prakticky nebudete vědět. Stejně jako o motoru, který je velmi dobře odhlučněný. Do auta tak bude pronikat spíše hluk od pneumatik a aerodynamiky.

Přečtěte si také:  Test Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI (2020)

Když budete jezdit klidně, odmění se vám testovaný Opel Grandland X příznivou spotřebou paliva. Podle WLTP by měl spotřebovat v kombinovaném režimu provozu kolem 5,2–5,3 l/100 kilometrů a to odpovídá tomu, co můžete při klidné jízdě na palubním počítači odečíst.

Test-2020-Opel_Grandland_X-15_CDTI-8AT- (19)

Komfortní podvozek

Podvozkovou platformu měly všechny značky stejnou, ale každá z nich na něm provedla vlastní ladění. Platí to i pro podvozek, zatímco DS 7 Crossback má adaptivní tlumiče a Citroën C5 Aircross dostal hydraulické dorazy, tak Peugeot a Opel mají podvozek obyčejný. A ten je naladěn do komfortu.

Pokud vjedete do zatáčky, je potřeba počítat s tím, že se auto nakloní. Na silnici ale neplave a s nerovnostmi si umí velmi dobře poradit. Ostré průjezdy zatáček si s ním neužijete, ale pohodovou a pohodlnou cestu na chatu ano.

Stejně jako všechny ostatní deriváty od PSA si ani Opel Grandland X nemůžete pořídit s pohonem všech kol, v nabídce je pouze jako předokolka. Výjimkou je plug-in hybridní verze, která zadní kola pohání elektromotorem. Do terénu to ani tak nebude, je to spíše taková berlička. Test tohoto auta si můžete přečíst zde.

Test-2020-Opel_Grandland_X-15_CDTI-8AT- (3)

Závěr a cena

Testovaný Opel Grandland X je se základním naftovým motorem 1.5 CDTI s osmistupňovou automatickou převodovkou spíše pro klidnější řidiče a konzervativnější majitele. Design jeho karoserie, ale i interiéru to jen potvrzuje.

Motor má slušnou dynamiku, ale nejvíce se mu líbí klidná a pohodová jízda, při které se v interiéru rozpoutá klid. Převodovka drží motor v co nejnižších otáčkách a do kabiny se nedostává skoro žádný zvuk, natožpak nějaké dunění nebo vibrace. V takovém režimu jízdy je příznivá i spotřeba paliva.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 147 kW 4Motion DSG (2021)

Co prozradí pohled do ceníku? Opel má (nejen) na Grandland X aktuálně akční nabídky, takže nejnižší cena jen lehce překonává půlmilionovou hranici. Za to dostanete benzinový tříválec 1,2 Turbo s 96 kW a manuální převodovkou. Nejlevnější vznětové provedení je to testované, přičemž s manuální převodovkou startuje na 549 990 Kč. Za osmistupňový automat připlatíte 40 tisíc korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Opel
Typ: Grandland X .5 CDTI 8AT
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.3 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.2-5.3
Emise CO2: 136-139 g/km
Objem nádrže: 53 litrů
Délka: 4477 mm
Šířka: 1856 mm
Výška: 1609 mm
Rozvor: 2675 mm
Pohotovostní hmotnost: 1380 kg
Objem zavazadlového prostoru: 514 / 1652 litrů
Ceník: ke stažení zde