test-opel-astra-gtc-16-sidi-turbo-170k

Aktuální, již čtvrtá generace Opelu Astra je na trhu už od roku 2009, mohlo by se tedy zdát, že vlastně již nemůže nabídnout nic nového, opak je však pravdou. Před dvěma lety přišlo třídveřové GTC, před rokem sedan a před několika měsíci zbrusu nové motory SIDI (i když nejen pro Astru). A právě verze GTC s novým přeplňovaným motorem prošla naším testem.

I když třídveřový Opel Astra GTC vychází z pětidveřového modelu, zvenku mnoho společného nemají. Designéři seděli nad téměř čistým listem papíru a navrhli něco, co ve výsledku vypadá hodně dobře! Žlutá barva testovanému autu hodně  sluší a zvýrazňuje jeho svalnaté křivky – zejména zadní blatníky. Oproti pětidveřové Astře má GTC o 15 mm sníženou světlou výšku, rozvor náprav naopak o 10 mm narostl (na 2 695 mm) a rozšířil se také rozchod kol, o 40 mm (na 1 584 mm) vpředu a o 30 mm vzadu (nyní 1 588 mm) vzadu. Při pohledu z boku je také jasně vidět rychleji se svažující střecha.

Uvnitř je to ale pořád ten „starý“ Opel se změtí tlačítek. Naštěstí se s příchodem nového prcka Adam a faceliftovaného modelu Insignia zdá, že už i na tom Opel zapracoval a namísto desítek tlačítek (která mají mnohdy hodně podobnou funkci) přidává velký informační displej IntelliLink, přes který se budou některé funkce auta ovládat.

Interiér také nabízí dostatek prostoru. Zejména cestující na předních sedadlech, která mají mimochodem velmi slušné boční vedení a jsou vcelku pohodlná, si nemohou stěžovat, na těch zadních je to ale o fous horší. Cestu k moři bych s Astrou GTC úplně absolvovat nechtěl, nicméně běžné popojiíždění by výraznější problém znamenat nemělo. Při mých 180 cm a sedadlem řidiče nastaveným „na mě“, zbyde na zadních sedadlech dost místa pro nohy. Pro hlavu už to je horší, nicméně pořád lepší než třeba v Mercedesu-Benz CLA. Tradičně složitější je nastupování, tomu se ale nevyhnou ani jiné třídveřové hatchbacky.

S novým přeplňovaným motorem 1,6 SIDI Turbo o výkonu 170 koní a 280 Nm nejezdí testované auto vůbec špatně. Oproti předchozímu motoru 1,6 Turbo Ecotec je to sice o 10 koní méně, ale o citelných 50 Nm více! Zrychlení z 0 na 100 km/h se tak odehraje za 8,7 sekundy a maximální rychlost je 220 km/h. Škoda, že pohotovostní hmotnost je u Opelů tradičně vysoká – Astra GTC má více než 1,5 tuny. To je na takové auto opravdu hodně!

Přečtěte si také:  STELLANTIS: Jméno nové skupiny vzešlé z fúze FCA a PSA

Opel Astra GTC 1,6 SIDI Turbo je, jak napovídá sám titulek článku, takové malé OPC. Nemá sice tolik výkonu ani točivého momentu (a už vůbec ne mechanický samosvor mezi předními koly), ale téměř ve všem se vrcholnému provedení hodně podobá. Nejen, že v testovaném provedení nabízí jízdní režimy Normal, Tour a Sport (a tlačítko ECO, jež vypíná Start/Stop), které nastavují adaptivní podvozek, odezvu na sešlápnutí plynu nebo třeba podsvícení budíků (Sport je mění na červené), ale je v praxi na silnici docela zábavná.

Motor není tak hlučný jako v OPC, ale trochu o sobě vědět dává. Mohlo by to ale na Sport být klidně i lepší… 😉 Když se na něj zaměříte, uslyšíte bručivé sání vzduchu i svist turbodmychadla. A nejlepší je při jízdě otevřít v tunelu nebo vedle zdi okno… 🙂

Motor nemá žádnou výraznou turbodíru. Maximální výkon 170 koní přichází v 6 000 otáčkách za minutu, kdežto maximálních 260 Nm je k dispozici už mezi 1 650 až 3 200 otáčkami za minutu. Hodně zajímavé je umístění turodmychadla vpředu před motorem.

Celé tohle zatím hodně povedené představení ale kazí jedna docela podstatná věc: řazení. I když mělo auto při převzetí najeto jen lehce přes 1 500 km, řazení bylo nepřesné.  Hlavně trojce se na místo moc nechtělo. Nezapadla tam, bylo potřeba ji nasměrovat. V kombinaci s velmi dobrým podvozkem, relativně komunikativním řízením a příjemným zvukem motoru je to docela škoda.

Mám pro vás ale i jednu dobrou zprávu. Tahle Astra vlastně ani moc nežere, oproti starému 1,6 Turbo, u něhož byl problém dostat se na nějaké rozumné hodnoty, vám tady vír v nádrži nehrozí. I když Opel slibuje kombinovanou spotřebu lehce pod 6,0 litru na 100 kilometrů, my jsme na konci testu měli lehce přes 8,0 litru. Když se budete snažit, dostanete se klidně i níž.

Co říci na závěr? Asi jen, že jsem velmi mile překvapen. Opel Astra GTC s novým motorem 1,6 SIDI Turbo sice není žádným trhačem asfaltu, ale svižná i zábavná být umí. Navíc hodně dobře vypadá. Po několikadenním společném soužití si troufnu tvrdit, že pokud vám nevadí přehršel tlačítek v interiéru, běžte se na ni do showroomu určitě podívat a svézt se, hlavně si vyberte tenhle motor!

Přečtěte si také:  Test mild-hybridu Ford Focus kombi 1,0 EcoBoost Hybrid (2020)