Test Opel Grandland GS Line 1.5 CDTI 130 k AT8 (2022)

Test Opel Grandland GS Line 1.5 CDTI 130 k AT8 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 13. 11. 2022


Opel modernizoval svůj největší model. Z názvu vyhodil X a dal mu současný designový jazyk, s nímž před časem přišla Mokka. Opel Grandland jsme vyzkoušeli ve výbavě GS Line s naftovým motorem 1.5 CDTI se 130 koňmi a s automatickou převodovkou.

Modernizace se povedla

Když vedle sebe postavíme Opel Grandland X, tedy verzi před modernizací, a Opel Grandland, rozdílů si v přední části všimne každý. Předek je totiž úplně jiný – od nárazníku, přes masku chladiče až po světlomety. Jde o designový jazyk, jenž automobilka pojmenovala jako Opel Vizor, a dostávají ho všechny nové modely. Mimochodem, přední světlomety mohou být adaptivní s funkcí LED matrix (Opel je nazývá jako IntelliLux LED Pixel Light) se 168 LED elementy, odcloňujícími okolní automobily. Z bočního i zadního pohledu už tolik změn není. Na zádi se soustředily hlavně na přesun označení modelu z kraje víka kufru do jeho prostředku pod znak Opel.

Velké změny se odehrály v kabině, která je výrazně přepracovaná. Kaplička přístrojů je nyní digitální a Opel ji nazývá Pure Panel. Jde o podobné řešení, s nímž před lety přišel Mercedes-Benz. Jde zdánlivě o jeden velký, respektive široký displej, který od řidiče přechází až do středu palubní desky, ale kombinuje dva displeje: klasický přístrojový štít pro řidiče s úhlopříčkou a displej infotainmentu (oba s úhlopříčkou 10″). Dobrou zprávou je, že je to prakticky jediná digitalizace, která se interiéru dotkla, protože fyzická tlačítka pro klimatizaci i spoustu dalších funkcí zůstala. Infotainment sice dostal novou grafiku, ale zrcadlit mobilní telefon prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay umí pouze přes kabel, přitom bezdrátově to dnes už umí třeba i Dacia

Test-2022-Opel_Grandland-GS_Line-15_CDTI_130k-AT8-18

Prostorný interiér

Jak je u Opelu už dlouhá léta zvykem, dokáže nabídnout skvělá přední sedadla s certifikací AGR pro zdravá záda. Nejinak je tomu i u modernizovaného Grandlandu. Sedadla nejen skvěle podepírají tělo, ale mohou být i vyhřívání a ventilovaná. A nejen, že se v nich opravdu dobře sedí a cestuje, ale dají se i poměrně rychle a jednoduše nastavovat (manuálně nebo za příplatek elektricky). Na předních sedadlech je dost místa ve všech směrech, řidič ani spolujezdec se tu nebudou cítit nekomfortně.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Podobné je to i na zadních sedadlech, kam se bez problémů usadí dvojice dospělých. Přestože je Opel Grandland homologovaný pro pět lidí, trojice dospělých si delší cestu užívat rozhodně nebude. Trojice dětí se sem ale vejde bez problémů.

Do kufru se vejde slušných 514 litrů zavazadel ve standardním uspořádání, pokud sklopíte opěradla zadních sedadel (dělená jsou v poměru 40:60), což lze i přímo z kufru, dostanete se až na 1652 litrů. Tvar kufru je navíc pravidelný a nabídne i dvojité dno, takže některé předměty je možné uložit pod něj, aby v kufru při jízdě nelítaly ze strany na stranu. Pro uchycení nákladu (anebo třeba jen síťky, aby předměty držela) je v každém rohu kufru háček.

Test Opel Grandland GS Line 1.5 CDTI 130 k AT8 (2022)

„Nežere“

I pod kapotou modernizovaného Opelu Grandland může stále být naftový motor, což je v dnešním automobilovém světě u podobných modelů už prakticky vymírající druh. Jde o čtyřválec s objemem 1,5 litru, výkonem 96 kW/130 koní a točivým momentem 300 Nm. Jeho dynamika není nijak přesvědčivá, podle technických údajů zrychlí z 0 na stovku za 11,5 sekundy (to je vůbec nejpomalejší hodnota z celé motorové palety) a maximální rychlost je 195 km/h. Projev motoru je zcela lineární, bez jakékoliv výkonové špičky, bez jakékoliv gradace výkonu. Vlastně působí dost nudně.

Přestože jde o naftový čtyřválec, potěší odhlučněním, protože do kabiny se jeho zvuk příliš nepřenáší. Tím spíše, pokud pojedete klidně a nebudete motor vytáčet. V takovém režimu si s motorem skvěle rozumí i automatická osmistupňová převodovka (volič je po modernizaci joystick, který pochází z Peugeotů). Ta se jej totiž snaží držet v optimálních otáčkách, kde je dostatek točivého momentu (všech 300 Nm je k dispozici od 1750 ot./min).

Automatická osmistupňová převodovka je u naftové motorizace standardem, stejně jako pohon předních kol. Pokud byste chtěli manuál, budete muset sáhnout po 1,2litrovém benzinovém tříválci, a pokud chcete pohon všech čtyř kol, budete si muset pořídit nejvýkonnější plug-in hybrid. Čtyřkolka ale bude elektrická, pohon zadních kol bude zajišťovat pouze elektromotor.

Test Opel Grandland GS Line 1.5 CDTI 130 k AT8 (2022)

Opel Grandland potěší co do spotřeby paliva. V technických údajích se píše o lehce nad pěti litrech nafty podle výbavy a tak se dá i reálně jezdit. Abyste se dostali přes šest litrů na sto kilometrů, budete muset jezdit hodně svižně, respektive často tzv. „s nohou na zemi“ a motor vytáčet. Nádrž má objem 53 litrů, což vystačí na hodně slušný akční rádius.

Testovaný Opel Grandland potěšil nastavením svého podvozku. Ten je o něco tužší, než který nabízí Peugeot 3008, z něhož technicky vychází. Na testovaném autě jsme měli 18″ kola, která obouvala pneumatiky s rozměrem 225/55 R18, tedy s docela slušnou výškou. Podvozek je tichý, jemné podupávání se ozve až na opravdu velkých nerovnostech, kdy se k posádce dostanou i skrze sedadla. Rychlá jízda není to, co byste si s testovanou verzí Grandlandu – navzdory výbavě GS line – užívali. Auto dokáže jet svižně, ale motor je bez vzrušení a s rozpohybováním auta má docela práci. Do zatáček se přesto bílý crossover dokáže vrhnout ochotně, oblouk vykroužit jistě a navíc bez výraznějšího náklonu.

Závěr a cena

Opel Grandland po modernizaci přišel o X v názvu, ale zároveň přišel s mnohem hezčím předkem i interiérem. Testovaný kus potěší povedeným naladěním podvozku a příznivou spotřebou, naopak nepotěší motorem bez špetky vzrušení či elánu. Ceník začíná na akčních 679 990 Kč s DPH za verzi Grandland s benzinovým motorem 1.2 Turbo s 96 kW a manuální převodovkou, za automat zaplatíte o 50 tisíc víc (729 990 Kč). Naftový motor vyjde ještě dráž, v základní výbavě za něj dáte minimálně 769 990 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Opel Grandland GS Line 1.5 CDTI 130 k AT8

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1499 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 3750 ot./min

Točivý moment:

300 Nm při 1750 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

11,5 s

Maximální rychlost:

195 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

5,2–5,1 l/100 km

Emise CO2:

138–133 g/km

Objem nádrže:

56 litrů

Délka:

4477 mm

Šířka:

1906 mm

Výška:

1609 mm

Rozvor:

2675 mm

Pohotovostní hmotnost:

1523 kg

Objem zavazadlového prostoru:

514 / 1652 litrů

 

Štítky: , , ,

2 názory na “Test Opel Grandland GS Line 1.5 CDTI 130 k AT8 (2022)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru