test-2022-dacia_sandero_stepway-TCe-90-cvt- (8)

Test Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 2. 4. 2022


Dacia Sandero je nejprodávanějším autem v Evropě. Zákazníci jej mají rádi asi i proto, že nabízí docela dost možností konfigurace. Nechybí ani verze s automatickou, respektive bezestupňovou převodovkou, kterou jsme vyzkoušeli v testu.

Bez řazení

Pár Dacií Sandero současné generace už jsme v testech měli (Sandero Stepway TCe 100 LPG, Sandero TCe 100 LPG a Sandero Stepway TCe 90), ale zatím všechny jen s manuální převodovkou. Konečně se nám do ruky dostala i verze s novou převodovkou CVT. Ta je spojena výhradně s benzinovým motorem TCe 90.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen ID.5 Pro Performance | elektromobil (2022)

Naladění motoru s převodovkou CVT se ovšem od verze s manuální převodovkou trochu liší. Jde o turbodmychadlem přeplňovaný litrový tříválec s nepřímým vstřikováním paliva, jehož výkon je s oběma převodovkami shodný a činí 67 kW/91 koní. Liší se však točivý moment, protože s manuální převodovkou můžete využívat 160 Nm, zatímco s CVT jen 142 Nm, ale je dostupný už v nižších otáčkách (od 1750 ot./min) a vydrží do vyšších otáček (4500 ot./min).

test-2022-dacia_sandero_stepway-TCe-90-cvt- (18)

Další technické údaje ukazují, že auto s automatem je v absolutní dynamice pomalejší než s manuálem. Z místa na stovku se rozjede o 2,2 sekundy pomaleji a maximální rychlost je nižší o 9 km/h. Při jízdě ale nepůsobí o tolik pomaleji, i díky tomu, že se řidič nemusí zdržovat řazením.

Za volantem

Převodovka CVT je u Sandera naladěna tak, že se snaží držet nejčastěji v oblasti maximálního točivého momentu – tedy mezi 1500 a 2500 ot./min. Při razantnějším přidání plynu ale otáčky samozřejmě zvýší. Nepřijde ovšem to pro CVT typické vytočení motoru do otáček, v nichž zůstane až do opětovného uvolnění plynového pedálu. Dacia totiž nasimulovala rychlostní stupně, jsou tu tzv. virtuální rychlostní stupně. Převodovka dostala naladění, které nastaví bezestupňovou převodovku tak, jako by měla klasické rychlosti a při akceleraci simuluje řazení. Se vrůstající rychlostí tak vzrůstají i otáčky a jakmile se dotknou „červeného“ (v budíkách ho ale nenajdete, stupnice je celá bílá), tak otáčky sníží. Pak vše pokračuje znovu.

Přečtěte si také:  První kilometry za volantem Citroënu C5 X ukázaly, že komfort je na prvním místě

Při jízdě se navíc stává, že jednou máte při 80 km/h třeba 1500 ot./min, jindy i přes dva tisíce. Bude to záležet na tom, jaký profil má silnice, po které jedete, ale i to, jak naložení pojedete. Na dálnici se tak při 130 km/h stává, že převodovka mění převodový poměr až příliš často. Na dálnici ovšem neoslňuje ani verze s manuální převodovkou, protože pětka i šestka jsou spíše „udržovací“ rychlosti.

test-2022-dacia_sandero_stepway-TCe-90-cvt- (19)

Na to, že jde o bezestupňovou převodovku v relativně levném autě (stojí 410 900 Kč), se však její naladění povedlo a funguje v rámci uživatelského komfortu překvapivě dobře. I tak ale najdete chvíle, kdy narazíte i na její drobné nedostatky. Ty jsou třeba při rozjezdech, kdy, pokud budete příliš pospíchat, s autem převodovka může škubnout.

Přečtěte si také:  Dacia Duster první generace se stále dá koupit nová. Není to ale úplně Dacia

Tříválec pod kapotou není úplně dobře odhlučněn, ale díky tomu, že se převodovka běžně drží v otáčkách kolem dvou tisíc, do interiéru jeho zvuk příliš neproniká. Horší je to ale na dálnici, kde se k tomu přidává aerodynamický hluk.

Na dlouhé cesty?

Sandero jsme vytáhli na 1100 km dlouhou cestu po dálnicích a okreskách a docela příjemně překvapilo. Na dálnici s dvěma lidmi a jejich bagáží drželo bez problémů 130 km/h (ačkoliv často měnilo otáčky). Skvělým pomocníkem na tak dlouhou cestu je tempomat a nakonec i dešťový senzor, protože cestu doprovázel hustý déšť, střídající se se sněžením.

test-2022-dacia_sandero_stepway-TCe-90-cvt- (17)

V interiéru je dostatek místa a na palubě má posádka i velmi slušný komfort. Sedadla překvapila, protože i po několika hodinách jízdy z nich člověk nevyleze úplně polámaný. Po cestě lze navíc (s nejdražším infotainmentem) využívat bezdrátového připojení Android Auto, resp. Apple CarPlay, ale také si užívat komfortu automatické klimatizace.

Přečtěte si také:  Test SEAT Ateca 1.5 TSI DSG (2022)

Spotřeba se nakonec po 1100 najetých kilometrech s cílovou destinací vysoko v Rakouských Alpách, odkud jsme se opět vraceli do Prahy, zastavila na 8,1 l/100 km. Po cestě však nepanovaly úplně ideální podmínky a byla zima. Potěší, že je tu docela velká palivová nádrž s objemem 50 litrů.

Určeno k dobrodružství

Testovali jsme verzi Dacia Sandero Stepway, která se od běžného Sandera liší. Nikoliv pouze designovými doplňky na karoserii (plastové nástavce nárazníků, blatníků i prahů), ale také technikou. Zatímco Sandero může mít i ještě nižší výbavu a atmosférický motor, tak Sandero Stepway je od začátku posazeno výše. A to nejen v rámci ceníku, ale i co do světlé výšky. Sandero disponuje světlou výšku 162 mm, Sandero Stepway má 201 mm.

test-2022-dacia_sandero_stepway-TCe-90-cvt- (4)

U Sandera Stepway se tedy dá předpokládat, že bude minimálně občas sjíždět mimo silnici. S tím se počítalo i u převodovky, protože kromě standardního režimu „D“, který slouží pro jízdu vpřed, je tu i „L“. To udržuje otáčky co nejníže a umožní řidiči opatrnější, pomalejší jízdu. Pomáhá i při brzdění z kopce, abyste ušetřili brzdy.

Přečtěte si také:  Šéf Renaultu chce bojovat za změnu pravidel crash testů. Jsou prý hlavně o penězích

Na výlety mimo silnici je uzpůsoben i podvozek, od kterého se na nerovnostech neozve nic, žádná rána. Jeho naladění je spíše komfortní, kvůli čemuž se auto v zatáčkách více nakloní, ale stále docela dobře drží stopu. Přesto tohle auto na to, abyste s ním řezali zatáčky, rozhodně určeno není.

Závěr

Dacia Sandero Stepway s automatickou, respektive bezestupňovou převodovkou CVT ukázala, že se navzdory ceně lehce nad 400 tisíc korun dokáže postavit i vedle dražších aut. Nabídne vcelku dobře naladěnou převodovku či komfortní podvozek i slušnou dynamiku v městských a mimoměstských rychlostech. Zaostává ale trochu na dálnici, kde převodovka častěji mění otáčky.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Sandero Stepway TCe 90 CVT
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,67 kW/91 koní v 4500-5000 ot./min
Točivý moment:,160 Nm v 1750-4500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,14.2 s
Maximální rychlost:,163 km/h
Převodovka:,CVT (bezestupňová „automatická“)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.2-6.4
Emise CO2:,139-145 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4099 mm
Šířka:,1848 mm
Výška:,1535 mm / 1587 mm (se střešními nosiči)
Rozvor:,2604 mm
Provozní hmotnost:,1197–1234 kg
Objem zavazadlového prostoru:,410 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

6 názorů na “Test Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT (2022)”

  1. Přesně tuhle Dacii doma máme už rok, spotřebu si zapisuji do aplikace Fuelio, takže za 9972 km naše Dačka vzala průměrně 6,62 litru na 100 km. Když jsem jel „na spotřebu“, ujeli jsme s kamarádem 1000km jen za 4,67 litru. A to na celoročních gumách s hrubším vzorkem. Na dálnici spotřeba roste díky velké čelní ploše auta, kdy malý motůrek je v nevýhodě. Při troše novinářské nešikovnosti se dá po dálnici skutečně jet za 8 litrů, ale jde to stejně rychle i za 7 litrů, když s tím, co motor a převodovka nabízí, trochu umíte jezdit.

    1. Jane, jak se, prosím, propíše novinářská nešikovnost na dálnici s aktivovaným tempomatem? Navíc píšeme o tom, že nebyly ideální podmínky, byla zima a střídalo se sněžení s deštěm.

      1. Vážená redakce – zrádná je právě ta kombinace: vysoké auto + slabší motor + CVT převodovka + tempomat. CVT se totiž na dálnici zoufale snaží udržet nastavenou stotřicítku, neustále mění otáčky, což rapidně zvyšuje spotřebu. Když pojedu se stejným rychlostním průměrem jako vy, ovšem tak, že do kopce nenechám tempomat zbytečně přidávat plyn, zato cestu z kopce využiji k nabrání rychlosti, půjde průměrná spotřeba minimálně o litr dolů. Na rovince tomuto CVT stačí ke stotřicítce jen 2400 ot./min., což je super, litrový motůrek jen tiše ševelí a moc nežere. Ale v kopci tempomat otáčky vyžene vysoko (klidně 3500 ot./min), protože pod kopcem auto s omezeným točivým momentem motoru ztratilo rychlost a tempomat teď zuřivě „slape na plyn“. V ten moment vyjíždíte dálniční kopec s vytočeným motorem za patnáct či dvacet litrů na sto. Zbytečně. Pokud přidáte včas už před dolní úvratí, otáčky se zvednou jen nepatrně a tentýž kopec se dá vyjet stejně rychle třeba za devět litrů na sto. Vyzkoušeno. Slabší vozy prostě chtějí trochu přemýšlení a řidičské nápomoci. Dále tato Dacia s CVT po ubrání plynu velmi dobře „plachtí“, když toho dokážete s trochou předvídavosti využít, tak i krátké jízdy po městě dokáže zvládnout s příjemnou spotřebou.

        1. Díky za vysvětlení, ale pořád to úplně není novinářská nešikovnost, jen pohodlnost, která ano, souhlasíme, stojí nějaký benzin navíc.

          1. Je mi celkem jedno, jak si to pojmenujete. Co mi jako čtenáři jedno není, je fakt, že ježděním na tempomat se o autech prakticky nic nedozvíme. Přeji hodně zdaru při překonávání „pohodlnosti“.

  2. Docela rád bych chětl vidět ten „způsob“ jízdy, kdy motůrek 0,9l s 3 válečky dokázal sežra 8+ l/100km. Moje zkušenost nedávná: Subaru Outback MY 2021 se 129kW a CVT a permanentní 4×4 ve dvou lidech na trase Šumperk- Reschen na lyžovačku za celý týden po návratu spotřeba 6,8/100. Děkuji za takové „auto“…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek