Test Dacia Sandero TCe 100 LPG (2021)

Test Dacia Sandero TCe 100 LPG (2021)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 17. 6. 2021


Dacia je jednou z mála automobilek, která nabízí jiné alternativní pohony než drtivá většina jiných automobilových značek. I když už svůj elektromobil také představila, jinak elektrifikované modely v nabídce nemá. Nabízí ale pohon na LPG, který jsme vyzkoušeli v modelu Sandero.

Benzín i LPG a dojezd přes 1000 km

U automobily Dacia si můžete vybrat z motorů spalujících naftu (nicméně u Dusteru, u nových modelů už naftové motory nejsou), na benzin anebo právě kombinaci benzinu a LPG.  V tomto případě je největším bonusem hlavně dlouhý dojezd, protože kromě plnohodnotné 50litrové nádrže na benzin dostanete i 40litrovou nádrž na LPG (je v kufru místo rezervy). Ujet tak slušně přes 1200 kilometrů bez tankování není vůbec žádný problém.

V případě verze na LPG s označením TCe 100 LPG jde o tříválcový motor s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho technické parametry se ale liší pro spalování benzinu i LPG, přičemž na plyn jede lépe. Při jízdě na LPG nabídne 74 kW/100 koní a 170 Nm, na benzin „jen“ 67 kW/90 koní a 160 Nm. A podle toho se samozřejmě liší i dynamika, na což se můžete podívat v tomto videu:

O tom, na jaké palivo pojedete, si můžete rozhodnout sami. Přepínání mezi LPG a benzinem je opravdu jednoduché a slouží k tomu tlačítko v palubní desce nalevo od volantu. Jeho stiskem se mezi oběma palivy přepíná, přičemž to jde i při jízdě. O tom, na jaké palivo jedete, vás informuje nejen dioda v tlačítku (pokud svítí zeleně, jedete na LPG, pokud nesvítí, jedete na benzin) anebo grafika v kapličce přístrojů u stavu paliva.

Na rozdíl od starších modelů (například Dusteru TCe 100 LPG) má Sandero s pohonem na LPG informace o LPG přímo v palubních přístrojích. Stav nádrže se v kapličce ukazuje podle toho, na jaké palivo aktuálně jedete. Pokud je to na LPG, svítí u stavu nádrže písmenka „LPG“, pokud na benzin, je tam ikonka stojanu čerpací stanice. Potěší také, že Dacia Sandero (ale i Logan) umějí zobrazovat hodnoty palubního počítače už i pro provoz na LPG, to předchozí modely také neuměly.

Při jízdě je rozdíl obou paliv poznat. Za prvé je to podle zvuku motoru, protože na LPG je motor drsnější, na volnoběh více cvaká, ale jeho reakce na plynový pedál jsou lepší. Naopak na benzin je motor tišší a na volnoběh si jemně přede. Jeho pružnost je ale horší. A jaká je spotřeba paliva? I ta se liší podle použitého paliva. Při provozu na LPG ukazoval palubní počítač hodnoty mezi 8 a 9 l/100 km, přičemž na benzin je to přibližně o dva litry méně. Otvory pro tankování obou paliv se nacházejí pod klasickým víčkem nádrže.

test-2021-dacia_logan_tce_100_lpg- (10)

Jízda je komfortní

Stejně jako u dříve testovaného Sandera Stepway, i u běžného Sandera je podvozek naladěn hlavně na komfort. Už první metry prozrazují, že se auto naklání, ale díky nižší světlé výšce to není takové, jako právě u vyššího modelu Stepway. I přes jednoduchou konstrukci zadní nápravy se kola drží silnice docela slušně a zadek neodskakuje. Překvapením je, že od kol se prakticky neozývají žádné rány, což by Dacii mohla závidět i mnohem dražší auta. 

Odhlučnění motoru není špatné, ačkoliv pod zátěží se jeho zvuk do kabiny dostává poměrně výrazně, tím spíše na LPG. Při ustálené jízdě ve městě nebo na okresce je v interiéru relativně klid, horší je to pak na dálnici. To už si posádka užije výraznější aerodynamický hluk i odvalující se pneumatiky.

Testovaný kus má sice klasickou mechanickou páku ruční brzdy, ale umí pomoci s rozjezdy do kopce. Je to ale funkce, která by rozhodně snesla doladění. I když už máte spojku v záběru, brzdy auto pořád drží a pustí jej až po chvíli. Nejen, že to dá zabrat spojce, ale také to s vámi potom docela nepříjemně cukne. Později testovaný Logan TCe 100 LPG měl už elektronickou ruční brzdu na tlačítko a ten měl asistent rozjezdu do kopců naladěn jemněji, brzdy pouštěl „tehdy, kdy měl“.

test-2021-dacia_logan_tce_100_lpg- (20)

Závěr a cena

Alternativní paliva nejsou jen auta s pohonem na elektřinu (ať už výhradně elektromobily nebo jakékoliv formy hybridu), ale jak ukazuje Dacia, jsou to i jiné alternativní pohony. Ty ale bohužel nesplňují přísné emisní limity stanovené EU. I tak ale provoz na LPG dává smysl, zejména pro zákazníky, kteří budou mít výrazně levnější provoz. Na propan-butan sice auto spotřebuje více paliva než na benzín, ale také je výrazně levnější. Pokud bychom spočítali cenu čistě za palivo, pak je cena přibližně korunu za kilometr. A to je v době, kdy jdou ceny paliva i spousty dalších surovin strmě vzhůru, rozhodně příznivá zpráva.

Dacia Sandero je navíc autem, které do jisté míry mění vnímání značky Dacia. Oproti dosavadním modelům totiž přidává mnohem víc stylu zvenku, ale i uvnitř, ale zároveň také z pohledu výbavy. To, co dnes potřebuje běžný člověk, tu je, ale je tu konečně i něco navíc. Ocenit je potřeba také drobnosti jako integrovaný držák telefonu v palubní desce vedle displeje multimédií, u něhož je rovnou i zásuvka na USB (klasické „staré“, nikoliv USB-C), ale i docela přehledný a rychlý multimediální systém. Ten by mu mohly závidět třeba škodovky…

A co prozradí pohled do ceníku? Je to fakt, že auto je výrazně lepší ve všech směrech, což se projevuje i na ceně, i když ta nejnižší, startovací začíná na částce 239 900 Kč. Dobrou zprávou je, že testovaná verze na LPG je aktuálně v akci, takže za ni zaplatíte 264 900 Kč ve výbavě Essential, respektive 289 900 Kč v nejvyšší výbavě Comfort. Akční cena platí při využití značkového financování. Při platbě v hotovosti je cena o 30 tisíc korun vyšší.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Sandero TCe 100 LPG
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin + LPG
Pohon:,předních kol
Výkon (LPG):,74 kW/100 koní v 5000 ot./min
Točivý moment (LPG):,170 Nm v 2000 ot./min
Výkon (benzin):,67 kW/90 koní v 4600-5000 ot./min
Točivý moment (benzin):,160 Nm v 2100-3750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,11.6 s
Maximální rychlost:,183 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3–5.6 (benzin) / 6.9–7.3 (LPG)
Emise CO2 (g/km):,119–127 (benzin) / 106–112 (LPG)
Objem nádrže:,50 litrů (benzin) + 40 litrů (LPG)
Délka:,4088 mm
Šířka:,1848 mm
Výška:,1499 mm
Rozvor:,2604 mm
Provozní hmotnost:,1182–1205 kg
Objem zavazadlového prostoru:,410 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru