test-2021-dacia_sandero_stepway-tce_90- (8)

Dacia se po přelomu tisíciletí dočkala reinkarnace a byla to trefa do černého. Její auta, nabízející vcelku dost muziky za rozumné peníze a tak se prodávají velmi dobře. A právě model Sandero, který je tím nejprodávanějším, přijel v nové, už třetí generaci. My jsme ho vyzkoušeli v testu ve verzi Stepway.

Moderní design

Modely Dacia nikdy neplatily za nijak krásná a na pohled moderní auta. Jde spíše o auta, která dávají přednost funkčnosti před krásou. To se ale s třetí generací Sandera trochu mění. Tohle auto totiž vypadá vážně dobře a na první pohled – pokud by někdo sundal znaky – byste v ní Dacii ani nemuseli poznat.

Mezigeneračně se auto změnilo docela výrazně. Přední části dominují nové světlomety, které mají denní svícení ve tvaru ležatého „Y“. Jsou doplněné o LED potkávací světlomety, které jsou součástí sériové výbavy pro všechny verze. LEDkové svícení doplňují halogenové žárovky pro dálkové světlo a klasické žárovkové blinkry. Mezi světlomety je nová maska chladiče s vodorovnými lamelami, které jsou ve vyšších výbavách doplněny o chromové detaily. Také zadní část má nové světlomety a i tady se opakuje prvek „Y“. Zadní světlomety jsou však tvořeny žárovkami. LEDky vzadu osvěcují jen registrační značku.

Přečtěte si také:  Renault uvedl na český trh nové hybridy a plug-in hybridy E-TECH. Svezli jsme se s nimi

Poměrně zásadní je samotný postoj auta, protože i díky tomu, že stojí na nové podvozkové platformě CMF-B (tu využívají například i Renault Clio či Renault Captur), je nové Sandero o skoro 10 cm širší. Už zdaleka nevypadá tak úzké a vysoké.

test-2021-dacia_sandero_stepway-tce_90- (6)

Moderně působí nová Dacia Sandero i po otevření dveří. Testovaná verze Stepway totiž přijíždí s barevnými rámečky výdechů klimatizace, specifickým čalouněním sedadel, ale i zajímavě čalouněnou palubní deskou. Plasty jsou sice dle očekávání tvrdé, ale nevržou a na pohled nevypadají nijak „levně“. Budgetovou cenu ovšem poznáte třeba na ovládání oken (dojezd je jen u řidiče), na zvuku při zavírání dveří nebo pokud budete do auta nastupovat ve tmě, protože jsou osvícena pouze přední sedadla, na těch zadních světlo není.

Dacia Sandero a Dacia Sandero Stepway se liší více než v předchozí generaci, také proto má každá verze svůj vlastní ceník. „Obyčejné“ Sandero nabízí i nižší výbavu (kde není takřka nic) a atmosférický motor. Jiný je i podvozek, protože běžné Sandero má světlou výšku 133 mm, zatímco dobrodružnější Stepway má 174 mm. Stepway poznáte na první pohled, protože má jiné nárazníky s mlhovkami a plastové nástavce kolem celého auta, včetně rozšíření blatníků. Zajímavější je také barevnější interiér.

S displejem nebo bez

V základních výbavách bude palubní deska hladká, bez čouhajících displejů. Místo toho bude na vrchu palubní desky jen otevírací přihrádka na mobilní telefon (jak to vypadá si můžete prohlédnout v našem článku s prvními jízdními dojmy). Do toho lze nainstalovat aplikaci Dacia Media Control, jejímž prostřednictvím pak lze některé funkce auta ovládat. Ovládat auto lze ale i bez aplikace, k tomu slouží multifunkční volant i páčka na sloupku řízení vpravo pod volantem. Mimochodem hned u kapličky přístrojů, těsně vedle displeje nebo držáku telefonu, je zdířka pro USB, takže si můžete telefon stále dobíjet.

Přečtěte si také:  Test Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDI (2020)

Pokud byste ale chtěli vestavěný displej s možností ovládání dotekem, stačí připlatit jen 7 tisíc korun pro výbavu Essential a dostanete paket s názvem: Media Display. V rámci něj tu bude rádio s digitálním příjmem DAB, konektivitou Apple CarPlay a Android Auto, Bluetooth handsfree, čtyři reproduktory a právě 8″ dotekový displej. Pro vyšší výbavu Comfort vás to bude stát 7 tisíc za paket Media NAV, ale k Media Display dostanete navíc další dva reproduktory a vestavěnou navigaci.

test-2021-dacia_sandero_stepway-tce_90- (22)

Testovaná Dacia Sandero Stepway byla právě ve vyšší výbavě Comfort a měla ten nejlepší multimediální systém. Jeho grafika sice není z nejmodernějších, ale je přehledná a docela rychlá. I tak se nám ale párkrát stalo, že modul s navigací zamrzal. Všechny ostatní funkce však běžely bez nejmenšího problému.

Do města nebo na dálnici?

Dacia nenabízí pod kapotu Sandera Stepway nijak velký výběr, vlastně tu jsou jen dva benzinové motory, přičemž jeden z nich s označením TCe 90 se dá kombinovat s bezestupňovou CVT převodovkou (příplatek 35 tisíc korun). Tím druhým je TCe 100 LPG a jak už název napovídá, umí kombinovat jízdu na benzin i LPG.

My jsme testovali čistě benzinový motor TCe 90 s manuální převodovkou. Jde o litrový tříválec s přeplňováním turbodmychadlem, jehož výkon je 67 kW/91 koní a točivý moment 160 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h má zvládnout za rovných 12 sekund a maximální rychlost je 178 km/h. K životu se u testovaného auta probouzí startovacím tlačítkem, stačí jen abyste u sebe měli kartu (nahrazuje klíč).

Přečtěte si také:  Test BMW X6 30d xDrive (2020)

Za volantem má motor vlastně dvě tváře. Jednu z nich ukáže na dálnici a tu druhou na ostatních typech cest. Manuální šestistupňová převodovka má totiž první tři rychlosti hodně krátké, ty další tři už se prodlužují, přičemž pětka a šestka jsou opravdu spíše udržovací. Na šestku na dálnici auto už skoro nezrychluje. A nechce se mu příliš zrychlovat ani pod přibližně 1800 ot./min, takže práci s řadicí pákou se nevyhnete. Motor je trochu hlučnější, stejně tak budete vědět o aerodynamice. Překvapením ale bylo to, že byly docela slušně odhlučněny podběhy. 

test-2021-dacia_sandero_stepway-tce_90- (14)

Černý puntík má Sandero ale za to, že v otáčkoměru stále nemá značené červené pole. Nad tím se daly přimhouřit oči, když byly v nabídce naftové i benzinové motory, ale teď? Na druhou stranu se asi nečeká, že cílová skupina zákazníků bude auto vytáčet k omezovači, který leží těsně nad 6 tisíci otáček.

Podvozku je ale úplně jedno, kde budete jezdit, protože ten nerozhodí nic. Jeho naladění je spíše komfortní, snaží se silnici vyhladit a je z něj cítit jistá robustnost. Potěšilo, že ho nerozhodí ani větší nerovnosti v zatáčce. Mezigeneračně jde o pořádný skok kupředu, čemuž jistě pomohla právě hlavně nová podvozková platforma. Zůstala jen občasná nervozita v dálničních rychlostech, ale není to nic, co by řidiče nebo zbytek posádky jakkoliv vyděsilo. Řidič o tom ale bude vědět.

Závěr a cena

Dacia Sandero Stepway je nejprodávanějším modelem rumunské značky a my jsme si po týdenní zkušenosti jistí, že jím i zůstane. Tohle auto má sice znaky Dacia, ale rozhodně nejde o ten absolutně čistokrevný lowcost, na jaký jsme byli zvyklí – to ale neznamená, že tu důraz na co nejnižší cenu nepoznáte. Vypadá, jezdí a celkově tohle auto ale funguje až překvapivě příjemně.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Mild Hybrid 4x4 (2021)

A cena? Už to není auto za dvě stě, ale verze Stepway je za tři sta. Nejnižší cena je 304 900 Kč. V této verzi už je docela slušná výbava, v níž nechybí manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, přední elektrická okna, tempomat či palubní počítač. Testovaná výbava Comfort začíná na 334 900 Kč. V obou případech bude pod kapotou motor TCe 90.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Dacia
Typ: Sandero Stepway TCe 90
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 67 kW/91 koní v 4600-5000 ot./min
Točivý moment: 160 Nm v 2100-3750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 12.0 s
Maximální rychlost: 178 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.6
Emise CO2: 126 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4099 mm
Šířka: 1848 mm
Výška: 1535 mm / 1587 mm (se střešními nosiči)
Rozvor: 2604 mm
Provozní hmotnost: 1115 kg
Objem zavazadlového prostoru: 320 litrů
Ceník: ke stažení zde