test-2021-opel_crossland-15_cdti- (3)

Test Opel Crossland 1.5 CDTi (2021)

Autor: Matěj Skalický - Foto: Matěj Skalický - 9. 11. 2021


Meriva současnosti“ má za sebou vcelku výrazný optický facelift – Crossland prokoukl, zbavil se písmene X v názvu a… to je vlastně všechno. Jinak je to stále stejný, na trhu velmi oblíbený rodinný klasik. V dobrém slova smyslu konzerva. Ještě pořád s dieselem. Ještě pořád s analogovými budíky. Ještě pořád hit pro všechny, co chtějí hlavně převážet než jezdit.

Králem plesu?

Crossland nikdy nebyl králem plesu, po letošním faceliftu si ale v portfoliu Opelu už konečně nemusí připadat nepatřičně. Dostal totiž uniformní čumák, který je společný pro všechny novodobé opely. Stejná světla, stejný plastový pruh mezi nimi. V Rüsselsheimu tomuto prvku říkají Vizor. Samotný gril je pak na spodní části masky, ohraničený šedými ochrannými prvky. Opět z plastu.

Plast je také všude kolem prahů a na spodní třetině zadku. Crossland budí zdánlivý dojem, že by si při vůli (možná spíš odvaze) řidiče rád troufl z asfaltu na bláto a kamení v lese. Čtyřkolku však výrobce v Crosslandu nenabízí, pro ni se musíte podívat k jiným značkám. Nechte proto Crossland raději ve městě, tady mu to – zvlášť po faceliftu, který předek skutečně oživil – sluší nejvíc. 

test-2021-opel_crossland-15_cdti- (5)

Crossland má vůbec tu smůlu, že spolu s ním má Opel v nabídce ještě Mokku. Za hezké a stylové auto platí ona, Crossland vyfasoval ty nejméně líbivé proporce automobilů obecně: je poměrně úzký a relativně dost vysoký. Současně je to samozřejmě výhodná praktická kombinace a Opelu se daří diverzifikovat nabídku tak, aby každý model, byť rozměrově podobných tvarů, měl své odbytiště.

Pěkně postaru

Crossland je uvnitř prostorný, na malý městský crossover až nebývale hodně. Vpředu se sedí dost vysoko, s dobrým výhledem do stran. Vzadu je spousta místa na hlavu i kolena a za zády ještě máte 410 litrů objemný kufr. Nadto sedačky dělené v poměru 60:40 můžete o 15 čísel poposunout a vyždímat z kufru 520 litrů. Ve všech látkových sedačkách se pak mimořádně příjemně sedí.

Designéři sice při faceliftu sáhli Crosslandu na masku, uvnitř se ale bude cítit pořád jako ve starším vozidle. Ono čtyři roky na cestách jsou v době úprku za novým, lepším a dokonalejším už prostě znát. Crossland tedy třeba nemá digitální přístrojový kokpit, a to přesto, že jiné modely už displej spolu s proměněnou architekturou palubní desky nabízejí.

test-2021-opel_crossland-15_cdti- (13)

Spokojit se budete muset s dnes už skoro raritními analogovými budíky s malou monochromatickou obrazovku vprostřed. Její ovládání je nadále na páčce blinkrů pomocí otočného kroužku. Pokud se chcete mrknout třeba na spotřebu za jízdy a musíte ji lovit v menu, není to bezpečné ani praktické.

Je to taky běžná ruční brzda, dnes už de facto reziduum let před-elektronických. A je tu i řadicí páka šestistupňové automatické převodovky s klikatou dráhou. Ve vší úctě k těm, kterým to možná přijde bezpečnější, je to zbytečně otravné a zastaralé.

Piánko, třeba na chatu

Opel spalovací motory nepouští, Crossland nabízí jak s atmosférickým tříválcem, tak přeplňovaným zážehovým agregátem 1,2 Turbo o dvou výkonech (81 a 96 kW). Diesely v ceníku zastupuje patnáctistovka CDTi o výkonu 81, respektive 88 kW. Testovaná verze je ta nejsilnější, disponuje 120 koni a 300 Nm točivého momentu.

test-2021-opel_crossland-15_cdti- (4)

To nejsou nijak malá čísla na to, aby ani ne 1,4 tuny těžký crossover vybičovaly k nějakého slušné aktivitě. Podvozek sdílený s Francouzi se ale nezapře, ani po modernizaci, kdy dostal Crossland nové tlumiče a pružiny. Je měkký, vyšší stavba auta mu úplně nesvědčí. Crossland je stavěný na jízdu bez významnějších experimentů. Pěkně piánko, nejlépe po okrajích města, maximálně na chatu. Pak bude sloužit, jak má.

A ještě uspoříte – diesel umí jezdit kombinovaně za 5,4 litru, k čemuž se při vší snaze s žádným benzinem v nabídce nemáte šanci ani přiblížit. I dost spořivá dvanáctistovka, kterou jsme testovali letos v létě, se vyhoupla přes šest litrů. Stejně jako benzinový, tak i naftový Crossland pořídíte pod půl milionu korun. Plně vybavená verze v naftě a s automatem vás přijde na 600 tisíc. Líbivější Peugeot 2008 stojí podobně. Dalšího z konkurence, Škodu Kamiq, v dieselu nepořídíte. Ta zas ale spořílkům nabídne jízdu na zemní plyn.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Crossland
Motory:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1499 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,88 kW/120 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1750 ot./min
Maximální rychlost:,183 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba:,3.9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:, 1350 kg
Emise CO2:,138 g/km
Délka:,4217 mm
Šířka:,1825 mm
Výška:,1605 mm
Rozvor:,2604 mm
Objem zavazadlového prostoru:,410 / 1255 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru