Když Mercedes-Benz představil první generaci modelu CLS, rozvířil dosud stojaté vody sedanů. Tohle auto sice mělo jen čtyři dveře, ale rozhodně nevypadalo jako klasický sedan. Německá automobilka tím založila novou třídu, která se rozvíjí dodnes, ačkoliv Mercedes-Benz už u toho přímo není. My jsme se do jednoho Mercedes-Benzu CLS posadili a byla to rovnou jedna z vrcholných variant CLS 55 AMG s vidlicovým osmiválcem s přeplňováním kompresorem.
Docela velký výběr
Mercedes-Benz CLS (W219) byl poprvé představen v roce 2004 a tehdy na silnicích vypadal jako zjevení. Dá se to přirovnat k podobné situaci jako když Audi představilo v roce 1998 první generaci TT. O šest let později přišla druhá generace a o dalších 8 let později (2018) byla představena generace třetí. Nástupce už se ale CLS bohužel nedočká, protože v letošním roce skončilo.
CLS vycházelo z tehdejšího Mercedes-Benzu třídy E (W211), ale dostalo výrazně stylovější kabát. Pod kapotou ale nemohlo mít čtyřválcové motory, nabízelo se jen s vidlicovými šestiválci (nafta nebo benzin) nebo s osmiválci (jako běžný model i verze AMG), zatímco éčko mělo i čtyřválce. Převodovky byly výhradně automatické (sedmistupňový 7G-Tronic s výjimkou testované verze, která měla ještě starší pětistupňový 5G-Tronic) a poháněna byla standardně zadní kola.
Na vrcholu stály verze AMG, které byly v nabídce dvě. V počátku výroby (2004-2006) jste si mohli koupit právě testovanou verzi CLS 55 AMG s kompresorem, kterou později nahradila atmosférická CLS 63 AMG. Ta přinesla vyšší výkon (378 kW proti 350 kW), ale měla nižší točivý moment (700 Nm proti 630 Nm), jehož maximum navíc bylo až ve výrazně vyšších otáčkách (2650-4500 proti 5200).
Vypadá pořád parádně
Je to už 19 let, kdy tohle auto poprvé vyjelo na silnice, ale pořád vypadá parádně, přestože jeho věk je na něm jasně poznat. Verze AMG dostaly ostřejší přední nárazník, jiná kola a zadní nárazník se čtveřicí koncovek výfuku. Navíc je tu nižší vzduchový podvozek a ostřejší geometrie náprav, což už při stání na místě vyvolává pocit toho, že nepůjde o úplně obyčejné auto. To ostatně potvrzuje i nápis „V8 KOMPRESSOR“ na předních blatnících.
Samozřejmostí jsou pro takový typ auta bezrámové dveře. Potěší, že ani při vyšších dálničních rychlostech kolem nich není žádný hluk, a to ani po 19 letech, kdy už původní gumová těsnění nemusejí být tak pružná.
To, že jde o dvě dekády staré auto, prozradí i kabina. Jde o ten „klasický mercedes“, který nepřinášel žádné zbytečné designové výstřelky, ale naopak chtěl pro řidiče co nejjednodušší ovládání. Je to doba, kdy každá funkce měla své tlačítko a displeje ještě nebyly dotekové. Tady se multimediální systém ovládá přes tlačítka a je umístěn poměrně nízko ve středovém tunelu. Pokud si tedy nastavíte navigaci a budete se chtít podívat, kam vaše cesta povede, budete muset oči od silnice odvrátit poměrně hodně a na dlouhou dobu. Tak to ale tehdy měla prakticky všechna auta, až v posledních letech se displeje stěhují nad palubní desku. Marně byste tu také hledali head-up displej nebo digitální budíky.
Tohle auto je ještě klasická mechanika se všemi svými klady i zápory. A k tomu, jak jezdí, se to vlastně skvěle hodí. Nemá žádné aktivní jízdní asistenty, žádný start/stop nebo hlídání jízdních pruhů a podobně, najdeme tady jen klasický tempomat a stabilizaci. Ta se nedá tlačítkem zcela deaktivovat, dá se jen omezit, ale takovým „vypínačem“ je vlastně plynový pedál. Jakmile jej totiž sešlápnete až na zem, zadní kola díky přívalu velkého točivého momentu roztočíte prakticky kdykoliv. Zadní gumy budou brečet kdykoliv, kdy na plynový pedál jen pomyslíte.
Není to lasička, má spíš brutální sílu
Díky obřím 700 Nm točivého momentu, který je k dispozici mezi 2650 až 4500 otáčkami motoru za minutu, se tohle auto vlastně s velkou nadsázkou chová při rozjezdu jako dnešní výkonné elektromobily. Šlápnete na plyn, převodovka nemusí podřazovat a auto naprosto samozřejmě vyrazí vpřed. Na rozdíl od elektromobilů je to za doprovodu naprosto báječně znějící burácení osmiválce.
AMG šlo jinou cestou než BMW M, jeho modely nejsou ostré „sporťáky“, ale pohodlná auta na každodenní ježdění, která mají kdykoliv opravdu spoustu výkonu. Nejsou (respektive v této době nebyla) primárně určena na to, abyste s nimi drtili okresky v lese, ale na to, aby vás rychle dovezla do cíle. A přesně to tohle CLS umí skvěle. Na okreskách z něj cítíte, že je měkčí (přestože vzduchový podvozek má tři nastavitelné režimu tuhosti, ovládají se u voliče převodovky). K tomu přidejte pomalejší převod řízení a absenci samosvoru na zadní nápravě, ale dvě čáry na silnici dokáže nakreslit úplně bez problému a na počkání hned…
TIP: Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.
Nejsou tu ani žádné jízdní režimy. Ony nejsou potřeba, ty si totiž dělá řidič sám. Když pojedete klidně, budete plynový pedál jen tak polechtávat, bude auto překvapivě tiché, pohodlné a komfortní, a budete si vlastně připadat, jako byste jeli v běžném pohodlném mercedesu. Když ale plynový pedál přišlápnete, motor se okamžitě přihlásí o slovo. Ačkoliv výfuk nemá aktivní klapky, rozezvučí se čtveřice koncovek v nádherné basové symfonii a auto vyrazí vpřed. Bez prodlevy, bez zpoždění, bez „nadechování“ turbodmychadel. Kompresor je totiž řemenem spojen přímo s motorem. Auto se tak chová jako klasická atmosféra, takže se vzrůstajícími otáčkami jede líp a víc. A to už se ve třech tisících otáčkách říkáte, že tohle je skvělé.
Pokud znáte moderní osmiválcová AMG s čtyřlitrem a dvojicí turbodmychadel, víte, že je to motor, jehož reakce jsou ostré jako břitva a dynamika je dechberoucí. Tenhle osmiválec ale není tak ostrý, je mnhem měkčí, lahodnější, medový. Sílu má, poznáte to kdykoliv přidáte, ale je naladěn tak, aby reakcemi nikdy a nijak neobtěžoval. Taková auta už dnes nevzniknou.
Je ale docela žíznivý. Když budete jezdit tak, abyste si motor čas od času poslechli, počítejte s tím, že budete mít spotřebu kolem 17 l/100 km. Když budete jezdit v klidu, dostanete se i pod 13 l/100 km, ale kupujete si takové auto kvůli tomu, abyste s ním jezdili na spotřebu?
129 tisíc kilometrů a parádní stav
Auto, které jsme testovali a které si můžete prohlédnout na fotkách, jsme si zapůjčili z autobazaru AAA Auto. Jde o kousek, který má najeto necelých 129 tisíc kilometrů a podle dokumentů, které k němu jsou, bylo do poslední chvíle servisované v autorizovaném servise Mercedes-Benz. Faktury za servis tam jsou i z letošního roku. V nabídce je za 430 tisíc korun.
Na první pohled vypadá velmi dobře, karoserie má jen pár oděrek, ale žádné výraznější poškození. Největší slabinou jsou tak přední světlomety, jejichž plasty jsou hodně zašlé, což se projevuje v jejich svítivosti. Ve tmě toho na potkávací světlomety opravdu mnoho neuvidíte, ale na dálková světla problém není (jsou to bixenony, ale přisvěcují i samostatné halogenové žárovky). Bez poškození je interiér, včetně kožených sedadel a auto je nekuřácké. Kdykoliv do něj nastupujete, nasát můžete parádní vůni kůže.
Motor i převodovka fungují skvěle. Z výfuku se po nastartování nevyvalí žádný kouř, který by mohl značit nějaké problémy, osmiválec běží hladce a nevydává žádné zvuky, které by neměl. Stejně tak převodovka řadí hladce, neškube a nemlátí.
Pár chyb přesto tohle konkrétní auto má. Přední náprava se na nerovnostech ozve, jsou slyšet ranky, ale řízení ještě stále působí pevně. Spolehlivě nefungoval ani bezklíčový vstup do auta. Na klikách jsou tlačítka, která mají auto zamknout, a když vezmete za kliku, měla by se odemknout. Bez problémů fungovaly pouze pravé zadní dveře. Dálkové centrální ovládání zámků na klíči fungovalo ale zcela bez problémů, stejně jako bezklíčové startování tlačítkem na vrchu voliče převodovky.
Skvělou zprávou je fakt, že Mercedes-Benz CLS 55 AMG, respektive obecně tyto starší kompresorové verze, netrpí na žádné typické problémy, na které byste si měli při koupi dát pozor. Platí to ovšem pouze v těch případech, kdy nebyl zanedbaný servis, což potvrzuje i Josef Hlávka z českého zastoupení automobilky Mercedes-Benz jako vedoucí divize Mercedes-AMG v České republice. Podceňovat není dobré zejména preventivní servis. Například řemen ke kompresoru by se měl měnit při každé výměně oleje, svíček tu není jen 8 jako válců, ale celkem 16, a podobných věcí je tu mnohem víc. Servis takového auta není z nejlevnějších, ale auto se vám za něj odmění rozhodně skvělými zážitky za volantem. I tak je to ale starší auto, u kterého se bude třeba připravit na to, že mohou odejít například měchy nebo kompresor vzduchového podvozku, elektronika, ale i další věci.
Technické údaje: Mercedes-Benz CLS 55 AMG (2005)
- Motor: benzinový, V8, 5439 cm³, přeplňovaný kompressorem
- Výkon: 350 kW/476 koní při 6100 ot./min
- Točivý moment: 700 Nm při 2650-4500 ot./min
- Převodovka: automatická 5stupňová (5G-Tronic)
- Pohon: zadních kol
- 0-100 km/h: 4,7 s
- Maximální rychlost: 250 km/h