Test Nissan Navara dCi 160 Double Cab

Z původně pracovních strojů, kterými pick-upy vždy byly, se postupem času stávají auta, která jsou schopna zastat i každodenní ježdění po městě nebo po dálnici. A takový je i Nissan Navara, který jsme otestovali.

Pick-upy na vzestupu

Aut s karoserií typu pick-up se v nabídce značek objevuje čím dál více a jejich prodeje stoupají. Zákazníci je svým způsobem občas vyměňují za dnes tak moderní SUV. A není se čemu divit, protože pick-upy nabízejí také vysoký posez, dostatek prostoru v interiéru, ale i pro náklad. Základem je navíc prakticky u všech pick-upů pohon všech kol.

Že jde o nový trend prozrazuje také fakt, že pick-upy do svého portfolia nově zařadily také značky jako například Renault a nebo Mercedes-Benz. V případě obou vozů, kterými jsou Renault Alaskan a Mercedes-Benz třídy X, se sluší dodat, že jsou postavena právě na platformě Nissanu Navara.

Test Nissan Navara dCi 160 Double Cab

Spíše pracovní provedení

Máme za sebou dva testy tohoto pick-upu v krátké době. Tím prvním, kterému se budeme věnovat v následujících odstavcích, byl Nissan Navara dCi 160 Double Cab. Tím druhým, na nějž přijde řada později, byla speciální edice Nissan Navara Trek-1°. A obě auta se lišila nejen výbavou a provedením, ale vlastně i celkovým dojmem. Hnědý pick-up z fotek je vybaven slabším motorem s manuální převodovkou a střídmou výbavou. Pohon všech kol mu ale samozřejmě nechybí.

Z podstaty je pick-up robustním autem, což dokazuje zejména fakt, že nemá samonosnou karoserii, ale stojí na žebřinovém rámu, k němuž jsou pohon, karoserie i korba připevněny. Verze Double Cab ale dostaly komfortnější víceprvkovou zadní nápravu s vinutými pružinami, kratší karoserie King Cab si ponechává listová pera. 

Standardně se o pohon starají kola zadní nápravy. Pokud byste se ale dostali do problémů, můžete k nim přidat i přední nápravu. Slouží k tomu otočný ovladač na středovém panelu před řadící páku. Zatímco 2WD je jasné, jde o pohon pouze dvou kol, jsou tu také dva režimy pohonu všech čtyř kol. První z nich „4H“ jednoduše aktivuje pohon všech kol, zatímco „4LO“ přidává ještě redukční převodovku pro jízdu v opravdu náročném terénu jako je například bahno nebo písek. Za příplatek je možné si pořídit ještě uzávěrku zadního diferenciálu, kterou toto auto nemělo. Standardem je pro základní výbavu Visia a speciální Trek-1°, pro ostatní jsou za příplatek 19 800 Kč. Pokud by ji auto mělo, vedle ovladače by se objevilo tlačítko k jeho aktivaci. Ta se provádí výhradně v režimu „4LO“.

Přečtěte si také:  Test Dacia Logan TCe 100 LPG (2021)

Jinak je ale auto do terénu vybaveno velmi dobře. Kromě světlé výšky 224 mm – mimochodem nové Subaru XV má 220 mm – jsou to také slušné nájezdové úhly (vpředu: 32°, vzadu: 25°), ale také přechodový úhel (22,2°). Pro ty, kteří si nebudou jisti, nabízí Nissan ale také asistent sjíždění z kopců, ale i rozjíždění do kopců. Vzhledem k přítomnosti redukční převodovky, která dokáže dost dobře brzdit auto sama, ale nejde o nezbytně nutnou funkci. Stabilizace se dá vypnout jedním jediným krátkým stiskem tlačítka vlevo od volantu. Limitem v terénu tak nakonec mohou být zejména vnější rozměry.

Z terénu zpět na silnici

Když vyjedete zpět na silnici, můžete si všimnout, že interiér je velmi podobný běžným osobním modelům Nissan, jen je tady spousta ovladačů větších. Dobře známá je i kaplička přístrojů s displejem palubního počítače mezi jednotlivými „budíky“. A ten ukazoval poměrně zajímavá čísla spotřeby paliva. Jezdit s touto navarou bez nákladu kolem 7 l/100 km vlastně není nic těžkého. A to jde o 5,3metrové dvoutunové auto!

S prázdnou korbou je ale navara i s víceprvkovou zadní nápravou a vinutými pružinami hodně uskákaná. Kvalitní silnice problémy neodhalí, ale jakmile se na silnici objeví příčné nerovnosti, je cítit poskakující lehký zadek. Stačí ale naložit i pár desítek kilogramů a zadek se zklidní. A právě v chování této verze a Navary Trek-1° na silnici je největší rozdíl, a to i přesto, že jsou obě verze vybaveny stejným podvozkem. Trek je o poznání komfortnější a ani prázdný tolik neskáče. Podvozek je přitom naladěn v obou případech spíše komfortně.

Test Nissan Navara dCi 160 Double Cab

Slabší z nabízených motorizací je 2,3litrový vznětový čtyřválec s přeplňováním jedním turbodmychadlem, výkonnější motor má přeplňování dvojité. I tak ale nabízí vcelku slušný výkon 120 kW/163 koní a točivý moment 403 Nm. Díky tomu jde z pohledu dynamiky o poměrně solidně jezdící auto. Nedostatek síly byste nijak zásadně pociťovat neměli. Odhlučnění ale není na takové úrovní jako například u X-Trailu nebo v podobných SUV.

Motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. V interiéru je díky tomu poměrně dlouhá řadící páka. Dlouhé jsou ale také dráhy a řazení nepatří k nejpřesnějším. Zajímavé je také řazení zpětného chodu, páku je třeba zamáčknout dolů a pak řadit jako „šestku“.

Přečtěte si také:  Test Ford S-Max Hybrid Vignale (2021)

Při cestování vás navara chrání, nabízí totiž už v základu 7 airbagů, ale i několik bezpečnostních asistentů. Kromě povinnému stabilizačnímu systému je to také třeba automatický brzdový asistent. Ten díky radaru umístěnému v předním nárazníku kontroluje vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu a v případě hrozící srážky nejdříve řidiče akusticky i vizuálně upozorní a pokud nepřijde reakce, začne samočinně brzdit. Nissan udává, že do 30 km/h bezpečně zastaví – neudává ale, zda jde o prázdný vůz a nebo to dokáže i s plně naloženým.

Test Nissan Navara dCi 160 Double Cab

Náklad

Nissan Navara umí vzít i za práci. Za kabinou je v případě verze Double Cab poměrně rozměrná korba. Díky její délce 1 578 mm, šířce 1 130 mm mezi podběhy (maximální šířka je 1 560 mm) se sem sice na šířku klasická europaleta s rozměry jsou 1 200 × 800 × 144 mm nevejde, ale na délku problém nebude. Náklad tu lze uchytit díky posuvným kotvícím bodům v kolejnicích na všech třech stranách korby (s výjimkou výklopné zadní stěny). Jen je škoda, že kotvící body nejsou i v podlaze. 

Pokud potřebujete korbu využívat nejen pro převoz rozměrných předmětů, ale také třeba pro uskladnění nářadí, nabízí Nissan několik možností, jež nákladový prostor zakryjí proti nenechavcům. Nabízí se hned několik krytů: měkký, rolovací, výklopný hliníkový a nebo klasický hardtop. Stejně tak je možno nákladový prostor ochránit hliníkovou a nebo plastovou vložkou. Ceny jsou navíc nyní velmi výhodné a kompletní kryt s vložkou se dá pořídit do 20 tisíc Kč. Žádnou z těchto variant však testovaný pick-up vybaven nebyl. 

Maximální užitečná hmotnost je nicméně vždy vyšší než jedna tuna, v případě základní verze King Cab v čtyřsedadlovém provedení je to dokonce až 1,2 tuny. Navara může také táhnout brzděný přívěs až o hmotnosti 3,5 tuny. Celková hmotnost soupravy je přitom až 6 tun. K tomu je potřeba tažné zařízení, které Nissan ve svém ceníku také nabízí a hned ve dvou provedeních se 7pinovým a nebo s 13pinovým konektorem za 14 600 Kč, respektive za 15 200 Kč.

Test Nissan Navara dCi 160 Double Cab

Závěr a cena

Testovaný Nissan Navara zaujme svou přepravní kapacitou a prostupností terénem, neztratí se ale ani na silnici, ačkoliv je stále jasně znát, že se tu počítá spíše s tím, že na korbě bude náklad. Díky konstrukci s žebřinovým rámem je robustní, takže by měl snést hrubější zacházení, které se od takového typu aut očekává. Na druhé straně bude hodně záležet na tom, jak si auto naspecifikujete, protože na rozdíl od tohoto testovaného střídmě vybaveného kusu, je ten ediční Navara Trek-1° vlastně docela jiné auto.

Přečtěte si také:  Nejlepším pick-upem světa vyhlášena Toyota Hilux

Základní cena navary startuje na 675 600 Kč s DPH za King Cab, respektive 753 900 Kč s DPH za Double Cab. V obou případech jde o výbavu Visia s testovaným motorem i převodovkou.

V ceníku ale najdete také verzi nazvanou jako Chassis Cab, což je podvozek s kabinou bez korby, který je připraven pro instalaci nástavby. Dostupný je však pouze v nejnižší výbavě Visia. 

+
Přepravní kapacita Nenaložený poskakuje
Spotřeba paliva Odhlučnění kabiny
Průchodnost terénem Nepraktický do města
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Nissan
Typ: Navara dCi 160 Double Cab
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 298 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 120 kW/163 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment: 403 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.0 s
Maximální rychlost: 172 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.3 / 6.1 / 6.8
Emise CO2: 167 g/km
Objem nádrže: 73 litrů
Délka: 5 300 – 5 330 mm
Šířka: 1 850 mm
Výška: 1 810 – 1 840 mm
Rozvor: 3 150 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 001 kg
Ceník: ke stažení zde