Test Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 120 kW

Nissan v letošním roce modernizoval svá SUV Qashqai a X-Trail, obě dvě jsme krátce po sobě otestovali. V prvním článku se podíváme na menší z nich: Qashqai.

Modernizace ladila celek

Druhá generace Nissanu Qashqai je na trhu od roku 2013, modernizace tak přichází po obligátních čtyřech letech. Při té se však nic výrazně neměnilo, spíše se ladilo tak, aby bylo toto SUV co nejlepší a jízdně nejpříjemnější.

Největší změny lze odhalit při pohledu z přední části, která přidala ostrých linek. Jiné jsou také čelní světlomety s rozměrnějším LED denním svícením, přepracovaný je nárazník a zvýrazněna byla maska chladiče, která nyní zasahuje hluboko do nárazníku. Při pohledu zezadu jsou na první pohled méně patrné, omezují se prakticky pouze na decentně přepracovaný nárazník a zadní svítilny.

Test Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 120 kW

Pouze drobné změny lze očekávat v kabině. Drobně přepracovaná je grafika multimédií, ačkoliv již dnes i tak působí nemoderně, nové jsou dekory a tak vůbec největší změnou je nový volant, který pochází z menší Micry.

Pohonné ústrojí

Nissan Qashqai je to typické SUV, které se u dealera moc neohřeje a velmi dobře se prodává. A to i přesto, že většina verzí se nabízí výhradně s pohonem předních kol. A to byl případ i testovaného modelu, pod jehož přední kapotou se nacházel vůbec nejvýkonnější motor z nabídky.

Testovaný vůz poháněl benzinový přeplňovaný čtyřválec s označením DIG-T 160. Číslovka v názvu přitom značí (přibližný) počet koní. Řidičova pravá noha tak ovládá prostřednictvím pedálu 120 kW/163 koní a 240 Nm, které spolupracují s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Jiná možnost pro tuto verzi není.

Test Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 120 kW

Pokud byste chtěli pohon všech kol, musíte sáhnout jen po vznětové 1.6 dCi 130 ALL-MODE 4X4, ostatní motorizace mají pouze pohon předních kol. V případě, že byste nechtěli řadit se šestistupňovým manuálem, ale chtěli byste automat, máte smůlu. Tedy nemáte, „automat“ (je tu bezestupňová převodovka X-TRONIC) si pořídit můžete, ale přijdete o pohon všech kol. S X-TRONICem se dá kombinovat i benzinová motorizace, ale pouze ta slabší DIG-T 115.

Jak jezdí?

Po faceliftu mají všechny verze nezávislé zavěšení zadních kol typu Multilink, které by mělo zajistit lepší ovladatelnost i jízdní vlastnosti auta. A nutno uznat, že z hlediska jízdy a naladění podvozku nelze testovanému Qashqaii cokoliv vytknout. Naladění podvozku je poměrně komfortní a s nerovnostmi si dokáže poradit naprosto bez problémů, aniž by měla posádka pocit, že 18″ kola, která vůz obouval, jsou příliš velká a těžká.

Trochu rozporuplné pocity ve mně vyvolal motor. Ačkoliv jsou jeho hodnoty na papíře poměrně slušné, v praxi působí o něco letargičtějším dojmem. A to i díky vcelku znatelnému „turboefektu“, který způsobuje, že v nízkých otáčkách a po sešlápnutí plynového pedálu je potřeba chvíli počkat na to, než se turbo roztočí. Ani 240 Nm mezi dvěma a čtyřmi tisíci otáček není nic, co by s autem vážícím podle výbavy od 1369 kg do 1494 kg nějak závratně akcelerovalo. Zrychlení z 0 na 100 km/h udává Nissan za 8,9 sekundy a maximální rychlost je 200 km/h.

Test Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 120 kW

V praxi to tedy vypadá tak, že pokud chcete po motoru akcelerovat pod cca 2000 ot./min, příliš se toho nestane. Vcelku slušný zátah se dostaví až kolem 2500 ot./min, ten pak vydrží až přibližně k 6000 ot./min. I tak ale motor nepůsobí tak, že by vás nějak výrazně vtáhl do děje a toužil po otáčkách.

To, čím však agregát naopak vyniká, je klid a ticho. Jeho Odhlučnění je perfektní, k posádce se – zejména pokud na plyn nešlapete a nebo ho jen lechtáte – nedostane prakticky žádný hluk. Podobné je to také od podběhů, ale i z hlediska aerodynamiky.

A co spotřeba paliva? I při svižnějším způsobu ježdění lze počítat s hodnotami pohybujícími se kolem 7,5 litrů benzinu na 100 ujetých kilometrů. V technických údajích se dočtete o kombinované spotřebě 5,8 l/100 km.

Test Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 120 kW

Závěr a cena

Nissan Qashqai je po modernizaci jistější, příjemnější a hlavně tišší. Vrchol motorové palety však nepřesvědčil svým prakticky nijakým charakterem. Svoji sílu nechce dát najevo jen tak lehce, je třeba s ním pracovat. Pokud se dostane do otáček nad tři tisíce, pak už svůj potenciál předvede. Znamená to ale při předjíždění podřadit klidně i o dvě rychlosti… Podvozek by si přitom poradil i s motorem mnohem živějším, ale posádka jeho naladění ocení i při klidné jízdě.

A jak je na tom modernizovaný Nissan Qashqai z hlediska ceny? Poměrně zajímavě, protože český importér má aktuálně na všechna tři svá SUV akční nabídku nazvanou jako Czech Line. V rámci té nabízí Qashqai obě benzinové verze (včetně té testované) za velmi výhodných cenových podmínek. Slabší DIG-T 115 lze s poměrně bohatou výbavou (včetně navigace, dvouzónové aut. klimatizace i bezpečnostními asistenty atd.) pořídit od 499 tisíc Kč, tu silnější DIG-T 160 za 549 tisíc Kč.

V rámci běžného ceníku začíná Nissan Qashqai na 437 500 Kč s benzinovým motorem DIG-T 115, nejlevnější vznětová verze dCi 110 vyjde na 510 000 Kč. Nejnižší cena čtyřkolky dCi 130 ALL-MODE 4X4 je 602 500 Kč. Všechny ceny platí pro nejnižší výbavu Visia.

+
Po modernizaci ostřejší vnější design Dnes již zastaralá grafika multimédií
Kultivovanost pohonné jednotky a její ticho V nízkých otáčkách je motor letargický
Naladění a nastavení podvozku Pohon 4×4 jen k jedné motorizaci a převodovce
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Nissan
Typ: Qashqai DIG-T 160
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 618 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 120 kW/163 koní v 5 600 ot./min
Točivý moment: 240 Nm v 2 000 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.9 s
Maximální rychlost: 200 km/h
Převodovka: manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.4 / 4.8 / 5.8
Emise CO2: 134 – 138 g/km
Objem palivové nádrže: 65 litrů
Délka: 4 394 mm
Šířka: 1 806 mm
Výška: 1 590 mm
Rozvor: 2 646 mm
Pohotovostní hmotnost: 1369 – 1494 kg
Objem zavazadlového prostoru: 410 litrů
Ceník: ke stažení zde